• litenkisse

Är man helt ute om man har barnkalas hemma?

Vår äldsta son fyller sju år nästa vecka och vill givetvis ha kalas för sina kompisar. Vi har tänkt att ha det här hemma, med korv och bröd + tårta, men det verkar som att nuförtiden ska man ha sitt kalas på simhall, ishall, lekland, Mcdonalds eller liknande. Vi har inte råd med sådant i år, men tänk om inga barn vill komma på hans "trista" kalas. Han går i förskoleklass och ska ju ha samma klasskompisar upp i nian, så man vill ju att det ska bli bra. Vad säger ni? Är det helt ute med hemmakalas?

• Svar på tråden Är man helt ute om man har barnkalas hemma?
  • mandolin76

Jag trodde det var av lathet man hade kalasen på McD och liknande. Roligast är väl ett kalas hemma.

• MoSv74
    mandolin76 skrev 2009-01-31 13:06:05 följande:
    Jag trodde det var av lathet man hade kalasen på McD och liknande. Roligast är väl ett kalas hemma.
    Håller med!
  • Boomtown

Dom kommer att vara jättenyfikna på hur det ser ut i hans rum och det blir jättemysigt! De andra barnkalasen kan ni ha när han blir äldre om ni vill

• Rockenrola

vi har alltid kalas hemma... barna är visserligen 5 o 4 men både dom o deras kompisar tycker det är jätte kul o få komma hit o leka. äldsta pojken fyller sommartid så då försöker vi vara ute me... minstingen fyller just vid jul o de blir oftast innomhus o med massa lek o båda får baka egna tårtor vilket uppskattas.

mycke bättre än kalas på ex Mcdonalds tycker vi

• Annamaja

Hej vi har fortfarade kalas hemma, och det är nog ingen som tycker de är tråkigt. Ibland har vi haft det i kvarters lokalen i området där vi bor om det blir många barn. Mina barn är snart 9 år och 6år

• Lyckligamamman

Har haft alla barnens kalas hemma fram tills nu! De är 6 och 7 år. 6-åringen ska ha kalas i morgon, och ville ha det på bowlinghallen därför att han tycker det är så himla kul att bowla, så jag "kunde" inte säga nej.
    Tycker det är trevligast dock att vara hemma, det blir liksom mysigare.

• ninmid

Vi hade hemmakalas med dicso när vår son fyllde 7. Det var jättelyckat, alla hade hur kul som helst!

Men han ville inte ha godispåsar, det tyckte han var larvigt, så istället fick alla barn varsin skiva med låtarna vi spelade.
    Vi bjöd bara på godis/snacks och dricka och hade danstävlingar/dansstopp där vi hade godispriser.
  • Fru X

Hos oss så kan man få låna en del av församlingshemmet gratis. Tidigare kostade det hyra om man ville ha typ dopkaffe, och var gratis om man hade begravningskaffe.
    När kanslisten räknade ut de administrativa kostnaderna för att hyra det, så kom KR fram till att hyran var så låg, att det gick back, sas. Så hyran slopades. Den ingår numera i kyrkoavg, så är man församligsmedlem så kostar det inget.
    Mammorna här har räknat ut att man kan ha kalaset där. Nu vill alla ungar det, vaddå? Åka bort o Bowla/simma/busa/rida/etc. när man kan ha fiskdamm/disco/film/lekar i församlingshemmet...

Ts. kolla hur det är där ni bor,

• Fru X

mandolin76 skrev 2009-01-31 13:06:05 följande:

När vår dotter var typ 7 år så "kom" det där med McDonalds-kalas. Det var det enda som gällde på den tiden. Vågade inte lämna henne själv i stora stan (fanns ju inga mobiler på den tiden ) så jag stannade o åt. Blev nog 2 ggr/mån i X antal månader...
    Från att ha varit McDonaldsfrälst, V-ås första öppnade när jag var 11 år, så har jag fortfarande inte återhämtat mej.
    Dottern fyller 22 i år o väntar sitt första barn.
  • ByggareBob

Vi har hemmakalas och barnen har ju jättekul! Thilde hade pyjamasparty igår och hade bjudit alla tjejerna i klassen,tyvärr så råder västa sjukepedemin på skolan så hälften låg nerbäddade hemma...Men dom som kom hade roligt! Jag tror att det är vi föräldrar som tror och tycker för mycket, barnen själva nöjer sig med korv, lekar och godispåsar.
    Det är ju så vannsinigt dyrt med tex bowlingkalas, här kostar det 85 kr /barn. Bjuder man 10 barn blir det inte billigt...

Svar på tråden Är man helt ute om man har barnkalas hemma?