• Ankissen

Bra framåtvänd bilbarnstol som passar i liten bil?

Elliot är 3 år och 3 månader och vi har idag bestämt oss för att köpa en ny bil. Det blir en Toyota Avensis och däri kommer han att åka bakåtvänd i den Britaxstol han redan har, åtminstone tills han är fyra.

Vi behöver dock en till bilbarnstol till vår gamla bil, en Nissan Micra. Den är ju superliten och det är inte meningen att E ska åka ofta i den, men ibland kanske det blir en kort resa till dagis eller så. I denna bil har vi tänkt oss att sätta en framåtvänd stol redan nu, men det får ju vara ganska nätt, men ändå bra.

Kan ni rekommendera en bra framåtvänd bilbarnstol som fyller dessa krav? Jag kan inget om bilstolar känner jag...

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Svar på tråden Bra framåtvänd bilbarnstol som passar i liten bil?
  • Adventuredad

Din son är för liten för att sitta in en bältesstol. At ha honom framåtvänd just nu är inte idealiskt men ok om man gör de då och då. DU vet ju redan att bakåtvänt alltid är bättre så jag ska inte tjata på dig )

E behöver sitta framåtvänd med sele i den andra bilen. Stolar som klarar det är tex Brio Zento, Britax Two-Way, och Britax Multi Tech. Hur mycket väger han? Two-Way klarar 25 kg. i sele framåt, de andra endast 18 kg

• Knappen

Vi har en Maxi-Cosi Rodi till vår tjej som är 3 år 8 mån. Den har fått bra priser för säkerhet och den upplever jag som nätt och liten, men ändå rejäl och säker. Det är en jungel av stolar.... Men lycka till.

• Adventuredad

Ålder 3 år och ett par månader är för litet för en bältesstol som Rodi

• Joico

Som AdventureDad säger så bör han inte sitta framåt, det spelar ingen roll om ni åker lite eller mycket - en olycka kan likagärna hända på 100meter som 100mil. Men...

Vad det gäller sele i framåtvänd stol så råder det väl lite delade meningar om det? Här kan du läsa om vad NTF säger om saken www.ntf.se/konsument/fraga1307.asp.

En stol med sele gör att barnet sitter kvar i stolen vid en krock, men som du kan läsa via länken ovan så blir kraften mot nacken och huvudet väldigt stor. I bältesstol som används med bilens trepunktsbälte finns risken att barnet glider ur bältet och slungas ur stolen.. nackdelarna med framåtvänt är många fler än vid bakåtvänt

• Kodia

Bakåtvänt är alltid säkrast, och så fort man vänder framåt är det säkerhetsbältet som är "stoppet" och inte stolen. Enligt allt jag läst mig till är en bältesstol säkrast. Bara bälteskudde ger egentligen samma säker het så länge övre delen av bältet sitter rätt, men barn somnar ofta i bilen och då glider de åt sidan utan ryggstödet.

I de länder där man vänder barnen framåt tidigt används stolar med internbälten, men det är nog mest för att de annars kryper runt i bilen... En bältesstol går ju lätt att komma ur för barnet.

Jag tycker att du skall åka till en affär och låta sonen provsitta, och testa stolarna i er bil. Det gäller ju att ryggstödet går att sänka tillräckligt! Välj också gärna en så lätt stol som möjligt, eftersom han får dess tyngd i ryggen vid en krock. Om ni har Isofix i bilen skall ni absolut välja en sådan stol, eftersom den sitter fast "av sig själv" både när barnet sitter i den och när en vuxen åker själv.

Sist vill jag bara lägga till en liten fundering - när syskonet är fött, och senare behöver en bakåtvänd stol kommer ni väl att ha en till varje bil? Varför inte köpa den andra redan nu, så kan storebror få sitta bakåt ett tag till?

• Adventuredad

Det stämmer att bältesstol rekommenderas i Sverige och jag håller med om detta. Men detta gäller om barent är 4+ år. Ett barn som är 3 år är inte redo för en bältesstol. Barnet är oftast för litet och kan inte sitta nog bra i bilen. Det är alldeles för tidigt.

Jag rekommenderar en framåtvänt med sele endast eftersom barnet är så litet. I detta fall är lösningen den minst dåliga. Bältesstol vid 3 år är tveklöst sämre.

• Lucky

Om barnet inte väger 15kg så löser inte bilens bälten ut heller...

Svar på tråden Bra framåtvänd bilbarnstol som passar i liten bil?