• Smurfan81

Goda tårtor...

Jag fyller år på lördag och har lovat att bjuda på egengjord tårta då... problemet är att jag inte har något bra recept på tårta.
    Är det någon här som vill dela med sig av smarriga tårtrecept??
    Alla förslag är välkomna!!!

Kram

• Svar på tråden Goda tårtor...
  • Hannahs mamma

Hmm köpa färdiga tårtbottnar o ha sylt o banan i mellan toppa med grädde o färsk frukt.

lr köp maräng bottnar o ha smaksatt grädde imellan. te x grädde med hallon i lr varför inte blåbär lr jordgubbar.

Lr så gör du en choklad sockerkaka och ha imellan vanilj kräm lr smörkräm och toppa med en chokladglasyr

sök mer på www.tastline.se

• Smurfan81

oj vad sugen jag vart på tårta nu
    Blevb svårt att välja
    Är det någon mer som har något bra recept?? Kanske får göra två tårtor

• Jennie Brunflo

Favvotårtan i vår familj heter gulgeggtårta....
    I många recept heter den Succétårta, men kärt barn har många namn!

Gulgeggtårta 150grader 40min

200gr mandel
    1½ dl socker
    4 äggvitor

Gulageggan
    2 dl vispgrädde
    4 äggulor
    1 dl socker
    50 gr smör

Garnering
    mandelspån (rostade om man vill köra överkurs)

Ta en plåt och lägg på ett bakplåtspapper. Ta fatet du vill ha tårtan på och lägg på papperet och dra ett blyertsstreck runt fatkanten så vet du hur stor du ska göra tårtan. Om du vill ha tårtan i "sockerkaksdiameter" så kan du göra två bottnar. Jag brukar göra på ett sånt där jättestort fat som precis ryms på plåten. Du kan även göra en avlång tårta, men rita av fatat på papperet så blir det bäst.

Mal mandeln eller hacka den fint och blanda med sockret. Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda sedan ner mandelsockret. Häll ut på bakplåtspapperet och grädda. Tänk på att tårtan pöser ut ungefär 2-3cm så häll en bit innanför strecket du ritat.

Gulgeggan
    Häll grädde, äggulor och socker i en kastrull, värm till det precis början koka och sänk sedan värmen så det bara precis sjuder. Vispa HELA TIDEN. När krämen tjocknat så dra kastrullen från plattan och släpp ner smörklumpen. Rör till smöret smält och låt krämen kallna.

Bred den kalla krämen på den kalla tårtan och strö mandelspån över.

GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOTT!!!!

• Sötnos

Jag gjorde en som blev väldigt uppskattad på min födelsedag!
    Köpte färdiga tårtbottnar, sen hade jag mosad banan och marsánkräm
    emellan. På toppen hade jag grädde smaksatt med kakao o socker (chokladgrädde alltså) och så bananer runt om och lite
    vindruvor ovanpå!

• GladaVirre

va sugen man blir!!!
    Ett tips är att leka med fantasin..frukter, chocklad är alltid uppskattat!! Och det viktigaste är att det ser gott ut=).. kanske karamellfärg? vad som helst=))..lycka till!!

• Smurfan81

Åhhhh vilket dilemma det här kommer att bli vet ju inte vilken jag vill ha nu
    Får nog ta hjälp av min sambo med att bestämma!
    Tack så jätte mycket för alla förslag och recept!!

• Jennie Brunflo

En annan favvotårta som jag brukar göra när svärpäronen ska bjudas är:

baka tårtbotten (finns som speciellt recept i bakböcker/kokböcker, nästan som sockerkaka)
    Eller köp färdig tårtbotten.

Bred ett tunt lager aprikospuré (barnmat alltså) på understa lagret och bred även ett tunt lager på den del du ska lägga ovanpå, bred på marsankräm och lägg ihop dessa.
    Bred hallonsylt ovanpå nästa lager.
    Sedan brukar jag ha grädde runt om när det är svärpäronen för de är galen i grädde.
    När det är min syster med familj brukar jag ha smörkräm och marsipanlock.

Det är otroligt vad gott det blir med aprikospurén. Det är inte mycket, men det gör skillnad!

• Catwoman

Det finns ju de goda daimtårtorna som redan är färdiga....
    Servera lite vispad grädde eller lite vaniljvisp till!! *Mums*

• Smurfan81

*flyttar upp idag också*

• Smurfan81

Ingen idag som har ett gott tårtrecept??

• Smurfan81

Hmmm... gör ett nytt försök och flyttar upp. Vill inte ge mig

• GladaVirre

jag var så sugen på tårta igår så jag gjorde en sockerkaka botten, skärde upp den och la i jordgubbssylt och grädde, toppade med kiwi=)) jättegott på 40 min!!!! hehe

• Villebusen

För att göra saken ännu svårare för Smurfan kan jag säga att det finns att köpa marsipan lock att lägga på tårtan... Du gör en tårtbotten sylt och marsan som "mellanlägg" sedan grädde ovanpå och så marsipanlocken och vips har du gjort en hemma gjord "prinsesstårta"

Svar på tråden Goda tårtor...