• Gravid 89

Vad har hänt med våran undulat???

Våran älskade undulat verkar ha blivit sjuk. Vi vet inte riktigt vad som har har hänt med henne, men min mamma upptäckte för några veckor sedan att hon inte längre "kan" flyga. Saken är den att hon inte har flytgit så jättemycket förut heller, dels för att hon är en nervös själ och dels för att hon bara vill flyga när min mamma är med henne.

Men vi har annars inte märkt av att hon verkar sjuk. Hon har snarare visat sig gladare än förr och visslat och stojat extra mycket. Hon är fortfarande glad utav sig, men verkar dock LITE trött ibland och sitter sådär "uppfluffad" som sjuka undulater brukar göra.

Min mamma har även berättat att det verkar som om hon ibland "tappar balansen" och landar upp och ned på ryggen på burgolvet! Idag liksom fastnade hon med ena vingen framför sittpinnen (istället för att den som normalt hänger bakåt BAKOM sittpinnen) och kunde inte få tillbaka den! Mamma hjälpte henne och hon blev lite rädd och föll återigen ner på golvet (på ry

• Svar på tråden Vad har hänt med våran undulat???
  • Gravid 89

senixxa skrev 2009-01-31 19:03:55 följande:

hur gammal e er fågel?
    Hon bodde tidigare på ett ålderdomshem (där min syster jobbade) där hon troligen bodde i 2-4 år. Alla de andra undulaterna hemmet dog, och hon blev ensam. Ingen av de anställda förutom min syster brydde sig om fågeln, så vi tog hem henne och här har hon bott och varit glad. Vi har nu haft henne i ca 4 år.

Antar att hon är mellan 6-8 år!
  • Pricklan

Vet inte så mycket om undulater men har för mig att fåglar i allmänhet kan vara extra glada och vissla mer osv för att inte visa att dom är sjuka. Låter som att det är nåt som är galet med fågeln så enklast är väl att ta den till en veterinär som kan titta på den och bedöma den.

• faster

en fågel som lägger sej på rygg brukar dessvärre inte ha så långt kvar...därav min fråga...

• Gravid 89

Pricklan skrev 2009-01-31 19:16:41 följande:

Vet inte så mycket om undulater men har för mig att fåglar i allmänhet kan vara extra glada och vissla mer osv för att inte visa att dom är sjuka. Låter som att det är nåt som är galet med fågeln så enklast är väl att ta den till en veterinär som kan titta på den och bedöma den.
    Okej!

Det enda jag hört och läst är att fåglar inte visar att dem är sjuka (och ofta när de visar har det oftast gått ganska långt i sjukdomsstadiet) i flock/sällskap. När de är ensamma dock släpper de på fasaden. Men varför jag "tycker" att hon varit glad är att hon har visslat/sjungit om kvällarna när vi inte varit i samma rum, där vi inte kunnat se henne och hon inte kunnat se oss.

Tycker det känns lönlöst nästan att gå till en "vanlig" veterinär eftersom de oftast är mycket okunniga (har erfarenhet av det tidigare nämligen) när det kommer till undulaters sjukdomar. Vi ska dock låta min systers man (som är veterinär) låta honom kolla på henne...
  • Gravid 89

faster skrev 2009-01-31 20:47:51 följande:

en fågel som lägger sej på rygg brukar dessvärre inte ha så långt kvar...därav min fråga...
    Hon lägger sig inte på rygg, utan när hon ramlar ner från sittpinnen så hamnar hon ibland på rygg (men tar sig upp).

Jag läste på Internet om fågelsjukdomar och hennes symptom (verkar som om hon har dålig balans, kan inte flyga, stel i lederna) stämde bara in på en undulatsjukdom, och det var Tuberkulos. Fanns också en sjukdom som hette Gira (eller nåt) om jag inte minns fel. Men det verkar som om det knappt går att behandla någon utav dessa. Hoppas hon blir bättre snart i af.
Svar på tråden Vad har hänt med våran undulat???