• zarahz

Kommunal förskoleplats i Södertälje!

Jag undrar om det finns några föräldrar här inne som har eller väntar plats till sitt barn. Hur tycker ni att systemet fungerar i denna stad? Skulle vara skönt att höra andras åsikter om det!

Mario 2002 Melwin 2008
  • Svar på tråden Kommunal förskoleplats i Södertälje!
  • mamma är bäst

Har båda mina barn på dagis här.

Vid första anblick kan systmet te sig lite stelbent, men pratar man med de som ansvarar för kön brukar det gå att ordna.

Mitt äldsta barn fick jag in på en förskola som jag direkt kände var fel. Ville byta redan vid inskolning. Fick då besked att barnet måste gå 6 mån på denna plats innan byte, för att inte störa barngruppen. Jag ringde dem en gång i veckan och "tjatade" och efter 6 veckor fick vi en ny plats.

Andra barnet fick jag först inte in på samma som första. De sa att det var omöjligt. Jag "vägrade", ensamstående, skulle bli ohållbart att hämta och lämna på olika ställen. Efter ett antal samtal med kommunen löste det så att de fick ha ett barn för mycket under ca 3 månader, för att min yngsta skulle få plats på rätt förskola från början.

• zarahz

Jag har nu pratat med de ett par gånger och senast idag så fick jag reda på att det e ca 40 barn före oss som ska ha en plats i mars och det finns inga platser! Detta system är så otroligt sjukt... Har en stor kille på 7 år snart å det va absolut inte såna här problem när vi skulle ha in honom på dagis!
    Det sjuka e ju att vi, bor i Brunnsäng, kan få plats i Ronna. Två platser under oss står det en annan i kö som vill ha plats i Ronna men kan då hamna i Brunnsäng... samma garantimånad å allt!!! E inte det ett sjukt system så vet jag inte...

Funderar på att få politikerna att fatta att detta inte fungerar..... men hur fan ska man lyckas med det!

Mario 2002 Melwin 2008
  • Svanen83

åh nej!! Jag ska ha in mitt barn på ett dagis i södertälje, närheten av rosenlund där vi bor helst! Det är ju inte så uplyftande att läsa det här. Har pratat med personen som har hand om kö och plaserings fågor och fick inte ur henne någonting... Har misstänkt att ja kommer bli erbjuden en plats i Ronna eler Lina el dyl.
    Känns ju sådär att åka genom hela söderetälje med bussbyten för att hämta och lämna....

• zarahz

jag har talat om för de på placeringsenheten att vi e inte intresserade av en plats i Ronna, Lina, Geneta eller Hovsjö.... Hela systemet e ju sjukt!
    Har som tur en svärmor som kan ställa upp på att ha Melle om vo blir erbjudna en plats där men jag tycker ite att det ska behöva vara på det viset. Hon som jag pratade med i förrgår sa att det inte va säkert att vi får en plats i mars!!!
    Snacka om at de ställer till problem i denna jävla håla!!!

Mario 2002 Melwin 2008
  • blå fisk

zarahz skrev 2009-02-05 09:07:51 följande:

jag har talat om för de på placeringsenheten att vi e inte intresserade av en plats i Ronna, Lina, Geneta eller Hovsjö.... Hela systemet e ju sjukt! Har som tur en svärmor som kan ställa upp på att ha Melle om vo blir erbjudna en plats där men jag tycker ite att det ska behöva vara på det viset. Hon som jag pratade med i förrgår sa att det inte va säkert att vi får en plats i mars!!!Snacka om at de ställer till problem i denna jävla håla!!!
    Jag har också barn på förskola i Södertälje och tycker också att systemet är konstigt. Speciellt att man får veta så pass sent att man får plats eller inte. Vi hade ansökt om plats till februari och till oss ringde de i mitten av januari och sa att vi hade en plats och vi skulle svara nästa dag om vi ville ha platsen eller inte. Det här var en onsdag och de ville helst att vi skulle börja inskolningen på måndagen veckan efter. Nu fick vi skjuta på det två veckor framåt, så det var ju bra, lite framförhållning vill man ju ha. Nu hade vi tur för vi fick en plats i centrum och bor i Mariekäll, så det funkar ju bra.
  • zarahz
    blå fisk skrev 2009-02-05 14:36:30 följande:
    zarahz skrev 2009-02-05 09:07:51 följande: Jag har också barn på förskola i Södertälje och tycker också att systemet är konstigt. Speciellt att man får veta så pass sent att man får plats eller inte. Vi hade ansökt om plats till februari och till oss ringde de i mitten av januari och sa att vi hade en plats och vi skulle svara nästa dag om vi ville ha platsen eller inte. Det här var en onsdag och de ville helst att vi skulle börja inskolningen på måndagen veckan efter. Nu fick vi skjuta på det två veckor framåt, så det var ju bra, lite framförhållning vill man ju ha. Nu hade vi tur för vi fick en plats i centrum och bor i Mariekäll, så det funkar ju bra.
    Då måste jag nog säga att ni hade sån tur!! Fan så skönt....

Men det e ju sjukt att de ville ha det så snabbt, de måste ju ha nån form av framförhållning tycker man ju!! Fast, i denna stad så förvånar mig inte ett skit längre! E så trött på att gå å oroa mig för hur det ska bli å om han får nån plats i mars eller inte!

E det meningen att halva mammaledigheten ska gå åt till att bråka med kommunen om man för en dagisplats eller inte!

Jag rekomenderar ALLA att söka privata dagis så fort barnet har fått sina sista fyra siffror, vi har gjort det men kommer inte att få plats där förrän i augusti men det e allafall bättre än alla överfulla kommunala dagis.

Hur bra kommer våra barn att få det på dagis som de e tvugna att tryckai n barn på för att de ska få en plats??!! Hur stor koll har de på vart alla barnen är när de e ute tex??

Tycker så synd om alla förskolefröknar som antagligen sliter häcken av sig....

Nej, ändra detta jävla system fort som fan!!
    Mario 2002 Melwin 2008
  • blå fisk

zarahz skrev 2009-02-05 15:17:01 följande:

Då måste jag nog säga att ni hade sån tur!! Fan så skönt....Men det e ju sjukt att de ville ha det så snabbt, de måste ju ha nån form av framförhållning tycker man ju!! Fast, i denna stad så förvånar mig inte ett skit längre! E så trött på att gå å oroa mig för hur det ska bli å om han får nån plats i mars eller inte! E det meningen att halva mammaledigheten ska gå åt till att bråka med kommunen om man för en dagisplats eller inte! Jag rekomenderar ALLA att söka privata dagis så fort barnet har fått sina sista fyra siffror, vi har gjort det men kommer inte att få plats där förrän i augusti men det e allafall bättre än alla överfulla kommunala dagis.Hur bra kommer våra barn att få det på dagis som de e tvugna att tryckai n barn på för att de ska få en plats??!! Hur stor koll har de på vart alla barnen är när de e ute tex??Tycker så synd om alla förskolefröknar som antagligen sliter häcken av sig....Nej, ändra detta jävla system fort som fan!!
    Jag tycker att vår förskola verkar bra, vi har bara hunnit med 3 dagar inskolning ännu. Men det är ju så att de har ökat antalet barn i barngrupperna för att kunna uppfylla platsgarantin och därmed tvingas de flytta upp de älsta i småbarnsgrupperna bland de äldre barnen. Alltså det finns ingen ålder då de flyttas upp, utan den som är älst när nästa barn måste ha plats flyttas upp. Jag kan tycka att det känns så där, men självklart vet jag ju inte att det är dåligt för de som flyttas upp heller.
  • challe 1

jag bor i västergård, fick en plats i ronna. jag har ingen bil så det vara bara att tacka nej till den platsen. och ja. då får man stå i kö i fyra månader till innan man får en plats. FFS det tar ju minst en timme för mig att bara gå DIT. hur f*n tänker dom?

• zarahz
    blå fisk skrev 2009-02-05 15:21:04 följande:
    zarahz skrev 2009-02-05 15:17:01 följande: Jag tycker att vår förskola verkar bra, vi har bara hunnit med 3 dagar inskolning ännu. Men det är ju så att de har ökat antalet barn i barngrupperna för att kunna uppfylla platsgarantin och därmed tvingas de flytta upp de älsta i småbarnsgrupperna bland de äldre barnen. Alltså det finns ingen ålder då de flyttas upp, utan den som är älst när nästa barn måste ha plats flyttas upp. Jag kan tycka att det känns så där, men självklart vet jag ju inte att det är dåligt för de som flyttas upp heller.
    Det kan ju kanske bli så att de får blli "stora" lite för fort då?!
    Mario 2002 Melwin 2008
  • zarahz
    challe 1 skrev 2009-02-05 15:23:50 följande:
    jag bor i västergård, fick en plats i ronna. jag har ingen bil så det vara bara att tacka nej till den platsen. och ja. då får man stå i kö i fyra månader till innan man får en plats. FFS det tar ju minst en timme för mig att bara gå DIT. hur f*n tänker dom?
    Jag precis, hur fan tänker politikerna när de klubbade igen om ett beslut som detta?? jag vet att de som sitter på placeringsenheten gillar inte detta system heller, men det måste ju ske en förändring för det e ju inte hållbart!
    Vi kommer antagligen att bli erbjudna en plats i Ronna eller liknande vi me å, visst, jag har bil men inte min sambo (alltså inget förkort) pluss att jag sätter inte mitt barn i ett område som jag känner mig bekväm med! Åker tex inte igenom Hovsjö kvällstid pga stenkastningen som var tidigare!
    Hur ska jag då kunna lämna mitt barn på 1 år å känna mig trygg med det??!! Över min döda kropp att han ska gå på dagis i nån av de områdena!!
    Mario 2002 Melwin 2008
Svar på tråden Kommunal förskoleplats i Södertälje!