• N i n n i e

tips till alla med mjölkstockning!!!

Jag har haft problem med upprepade mjölkstockningar och bakterie-infekterad bröstböld. Är inne på min tredje antibiotika-kur nu. Jag tänkte här dela med mig av mina tips. Skriv gärna in era tips i tråden också!!!

Tips för att undvika mjölkstockning:
    - var jättenoga med amningsställning och att bebisen får ett ultimat grepp om bröstvårtan ? vi trodde vi gjorde allt rätt, men det visade sig att med några små justeringar blev det ännu bättre tömning och mindre risk för sårbildning (fick hjälp av barnsjuksköterskan från BVC som var på hembesök mitt i all kaos!!!).
    - ESKA-nappen, som jag använde när bröstvårtorna var såriga, kan ge sämre tömning av bröstet och bidra till mjölkstockningen ?vi fick tipset från BVC att börja med den vid amning av bröstet, men att sen ta bort den efter en liten stund, då hon ?sugit ut? bröstvårtan.
    - Undvik drag och håll brösten varma även om du är varm.
    - Ät SPC-flakes (flingor som finns på apoteket) ?de har visat sig kunna förebygga mjölktockning: www.amningshjalpen.se/pdfer/AS-Faktor%20mastitartikel%20II.pdf
    - Minska stress, ät och drick och VILA!

Att göra när du har mjölkstockning:
    - AMMA! Töm ett bröst i taget och massera samtidigt ut de stora knölarna (stockningarna) inåt mot bröstvårtan ?ta hjälp av partner!
    - Duscha varmt och massera som ovan ?mjölka ut lite överskott, men inte för mycket för då börjar brösten producera ännu mer mjölk (den onda cirkeln!).
    - Försök variera amningsställningen (inte så lätt få man är febrig och bara kan ligga ned?).
    - Ha mycket noggrann hand- och brösthygien för att minimera risken för bakterieinfektion i bröstet
    - Minska stress, ät och drick och VILA!

www.amningshjalpen.se/ finns mer tips och råd! Man kan även ringa dom och få hjälp.

För såriga bröstvårtor rekommenderar jag apotekets bröstvårtskräm samt lufttorkning efter amning. Apoteket har något som heter bröstvårtsskydd, som man kan ha innanför behån så bröstvårtan luftas även fast du har kläder på dig!

Kram på er alla och hoppas era problem går över!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-28 19:12:27:
    Det enda som verkligen hjälpte mig mot mina upprepade mjölkstockningar var att amma MINDRE, för att på så sätt aldrig få ett överskott på mjölk i brösten. Jag har nu för lite mjölk i brösten, så jag får ge mer ersättning till dottern. Men jag kan i alla fall amma! Annars hade jag nog fått lägga av... man är ingen bra mamma med smärta och feber hela tiden!!! Hellre en bra mamma än en bra amma! -Och jag är bra ändå, fast jag inte helammar!!!

• Svar på tråden tips till alla med mjölkstockning!!!
  • melles mamma

toppen tips! tillägger- BH som sitter fel -under tips för att undvika mjölkstocning

• Signatur

Tycker att ett varmt bad är bättre än en dusch när man väl drabbats. Så det är mitt tips för att bli av med eländet. Massera i ett varmt bad.

• N i n n i e

...jag har inget badkar så för mig blir det dusch ! Och så får man ju inte bada så länge man har avslag...

• JKMNA

Jag fick en liten vit prick på bröstvårtan när jag hade det. Det var liksom som en propp som täppte för kanalen där det hade stockat sig. Det hjälpte inte alls för mig att pumpa eftersom det var STOPP! Inget hände...
    Men jag lyckades få bort det genom en del pillande, vilket gjorde bröstvårtan lite irriterad...ett stort minus alltså...men det var det ända som hjälpte för mig. Mjölkstockningen gick aldrig så långt som till feber, utan bara varmt och knöligt, smärta...
    Nu kör jag stenhårt på att förebygga och hålla de varma så det inte kommer tillbaks!

• 3påG

Ett tips som jag fick på bb när sonen var liten, kan verka lite knasigt men det funkade för mig: Vitkål! Lägg de innersta bladen från kålen(gärna kylskåpskalla) runt de stockade partierna. Låt ligga i en timme. Upprepa vid behov. Tydligen så är det något i vitkålen som hjälper.
    Hoppas att jag ska slippa mjölkstockning denna gången, lillebror är 1 vecka och peppar, peppar!

• Sasson

Jag fick mjölkstockning av bröstvårtsskydden, de klämde åt...

Det bästa för mina mjölksstockningar har varit oxytosinspray, det löser det hela jättesnabbt. Fast man måste amma/pumpa och värma och massera oxå.

• betsla

Angelica77, näpp sprayen måste man ha recept för.

Svar på tråden tips till alla med mjölkstockning!!!