• Litetdahl

Världens bästa tips för att få bebis att somna i spjälsäng för natten!

jag måste bara dela med mig av ett jättebra "få bebis att sova i sin spjälsäng-tips"!

Min lilla älskling på 4 månader har inte direkt varit lätt att lägga för natten i sin säng. Hon somnar alltid i vagnen på promenad eller i bilen. Hon har också förhållandevis enkelt somnat vid tutten eller vaggandes i famnen hemma på kvällen, men när vi sedan försiktigt lagt ner henne i sin säng gallskrek hon och kunde inte under några omständigheter komma till ro förrän vi tog upp henne. Då somnade hon i famnen igen och så här kunde det fortsätta flera timmar under kvällarna tills vi kanske tillslut med lite tur fick henne att somna i sin säng. Känns detta kanske bekant för fler?

För en vecka sedan kom jag på den geniala idén att "bygga" om spjälsängen till en vagga. Jag lade fyra pocketböcker på hög under ett av spjälsängsbenen vid huvudändan. Jag lade också fyra pocketböcker under ett av benen (diagonalt från frambenet med böcker) vid fotändan. På detta vis kunde jag enkelt vagga sängen fram och tillbaka. Jag bullade upp med mysiga kuddar i spjälsängen och lade ner lillan när hon började bli trött på kvällen. Sedan satte jag mig på en stol bredvid så att hon kunde se mig och vaggade enkelt sängen fram och tillbaka i olika rytmer (tänk köra barnvagn). Samtidigt kunde jag obehindrat sjunga lite och hålla nappen om det behövdes. På detta vis somnar hon på mellan 15 och 45 minuter! Stor skillnad alltså från tidigare tre timmar!

Detta har verkligen hjälpt oss jättemycket och kvällarna har blivit mycket härligare, både för lillan och för mig och hennes pappa!

Ett tips bara!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-31 21:03
    Om detta fungerar för er lilla kan ni ju alltid byta ut pocketböckerna till något mer stabilare. Vi har bytt till robusta träklossar i stället som litter stadigare på golvet.

• Svar på tråden Världens bästa tips för att få bebis att somna i spjälsäng för natten!
  • Litetdahl

De vaggar inte alls på samma sätt. Inte lika bra tycker min bebis tydligen. Med böcker under kommer sängen flera centimeter högre och och det går att göra låååånga vaggningar och mindre lite lättare skakande rörelser.

1 och 1 är 3 skrev 2009-01-31 21:04:51 följande:

De finns vussanlull tassar  
  • extraliten

Jag brukar "lura" våran lille skrutt ibland, med klassikern att lägga honom på en t-shirt eller annat som jag har haft på mig. Då tappar han inte "mamma doften" när jag lägger ner honom. Funkar för det mesta =)

• Gulmaskros

VArm vetekudde i sängen innan man lägger ner bebisen. Varmt och gosigt som i mammas el pappas famn!

• Svart ros

Tack för tipset! Ska testa detta då jag funderat mycket på om det skulle kunna finnas något som man kunde vagga sängen med eftersom man kan få honom att somna när man vaggar honom i vagnen men i sängen bara skriker han. Får ta och testa detta.

• AnnaLinnea

Jag känner igen problemet och har provat med Vyssanlull-tassar utan att lyckas. Nu måste jag bara fråga, blir det inte väldigt ostadigt med 4 pocket böcker. Och hur får du sängen att stå kvar på böckerna när du vaggar?

• E L I N

Annalinnea: "Jag känner igen problemet och har provat med Vyssanlull-tassar utan att lyckas. Nu måste jag bara fråga, blir det inte väldigt ostadigt med 4 pocket böcker. Och hur får du sängen att stå kvar på böckerna när du vaggar?"

Precis min tanke? Min son är ju mer vild än tam i sängen,och skulle han nu mot förmodan somna av detta är det ju super,men på morgonen när han är vaken och rör sig då? Står det stabilt?

• Litetdahl

AnnaLinnea och ELIN

Jag tycker att sängen stod hyfsat stadigt ändå med böcker, men det blev ännu stadigare när vi bytte till träklossar. Ni kan ju slå in böckerna i lite papper och sätta fast på golvet med självhäftande tejp om det blir rangligt. Man tager vad man haver..

Svar på tråden Världens bästa tips för att få bebis att somna i spjälsäng för natten!