• Aman05

Utåtstående öron på bebis - kan man göra något åt det?

Vi har en 6-månaders tjej som har utåtstående öron! Hon har legat "fel" på dem - de har alltså blivit felvikta under hennes första månader vilket nu har lett till att de har blivit väldigt utåtstående.

Öronen ser så klart väldigt gulliga ut nu när hon är liten, men vi tänker att hon inte kommer att vara så nöjd när hon blir tonåring. Ångrar att vi inte var mer uppmärksamma på detta under de första månaderna

Har någon erfarenhet av att tejpa små bebisars öron? Andra kloka synpunkter?

• Svar på tråden Utåtstående öron på bebis - kan man göra något åt det?
  • Nenne 71

Vänta och se. Om de är extremt utstående kommer bvc att reagera. Öronen ändras liksom huvud och hår. Tycker ni ska vänta med att bekymra er.

• Michisen

Låt bli att tejpa öronen!

Om det skulle vara så att "problemet" kvarstår när hon blir äldre så är det en väldigt enkel operation för att kirra till problemet.
    Dessutom är det inte säkert att man ens tänker på det när det tillkommer hår, min väninnas dotter såg ut som en vingmutter de första månaderna, men nu får man ju liksom använda gräsklippare för att ens se öronen bakom alla blonda lockar, så det är ju inget man ens reflekterar över.

• AnnelieTyresö

Lät ni henne sova så öronen viktes??

• Syth

Har undrat över det där - alltså om barnens öron faktiskt viker ut sig mer om det blir så att de ligger fel på dem. Tycker nämligen att min sons öron står ut mer nu än när han var liten, men trott att det bara är så det har blivit och inte pga hur han har legat...

• straw2008

Vår babys öron viker sig hela tiden då han snurrar i sängen o jag viker tillbaka, jag gör det tom i sömnen Förvånad

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Aman05

Tack för svar!
    Jo det var framför allt att hon sov på öronen felvikta. Särskilt på höger öra eftersom höger var hennes favoritsida. Även när hon låg i babygymmet, t.o.m. när hon ammade. Och vi märkte det alldeles för sent!
    Nu lägger jag så klart till örat i sängen på natten så fort jag kan, men ni vet ju hur bebisar är, de gosar in sig i någon konstig ställning och då viks örat tillbaka åt fel håll

Vår BVC-sköterska verkar inte tycka att det är något större problem, hon har själv ett barnbarn som är en vingmutter minsann.. Så vi har inte fått något gehör från henne direkt. Hon har bara sagt att "vissa föräldrar tejpar sina barns öron".. men verkar inte tycka att det behövs

• Nenne 71

Jag har svårt att tro att öronens form beror på hur dom ligger i sängen.

• Nicole

nej operera inte dom sen! hört många knasiga saker efter sådana operationer.

ja tyckte samma om vår minste, men det var på sommaren, annars hade ja tejpat hans öron men bvc avrådde med tanke på värmen.

om man inte tar upp det så säger inte bvc något,de skulle aldrig ta upp en sådan sak så lita INTE på det.

ett alternativ är att låta barnet använda den tunnaste bomulls mössan du kan hitta,gärna me en kant så det sitter "lite hårdare" uppe vid öron kanten,använder du den flitigt så märker man snabbt resultat - MEN var noga och kolla så hon inte blir för varm=värmeutslag eller att det blir fuktigt.

lycka till

mamma till axel och elwin
  • SammysMamma

vår sons ena öra viker sig gärna också när han ligger på ena sidan då han har en favoritsida att ligga på han med. Ser nu att det blivit mer vikt. Försöker /har försökt vika tillbaka o göra allt för att det inte ska bli så men ändå blir det så hela tiden.

Får se hur det blir med tiden o va man kan göra åt det. BVC verkar ju inte kunna komma med några vettiga svar...

• Sandra678

Nicole skrev 2009-02-01 15:20:56 följande:

ett alternativ är att låta barnet använda den tunnaste bomulls mössan du kan hitta,gärna me en kant så det sitter "lite hårdare" uppe vid öron kanten,använder du den flitigt så märker man snabbt resultat - MEN var noga och kolla så hon inte blir för varm=värmeutslag eller att det blir fuktigt.lycka till
    funkar verkligen de??
Svar på tråden Utåtstående öron på bebis - kan man göra något åt det?