• Paninaro

Blåsor på läppar och i munnen. Stöd eller tips?

Vår dotter som är 19 mån har haft feber och varit förkyld sen i tisdags. Hon har också fått blåsor i munnen och på läpparna och har jätteont. Vi var hos läkaren i går och det fanns inget att göra mer än att låta det läka ut. Han tipsade oss om att ge henne glass och yoghurt men hon vägrar att äta någonting utom lite välling då och då.

Hon ber om vatten men klarar bara av en klunk innan hon börjar storgråta och vägrar dricka mer. Vi har försökt med mugg, nappflaska olika pipmuggar men inget funkar. Eftersom det här har hållit på sen i tisdags börjar hon nu bli väldigt sliten. Vi ger henne alvedon.
    Någon som har erfarenheter, tips eller lite stöd åt en trött och orolig mamma?

• Svar på tråden Blåsor på läppar och i munnen. Stöd eller tips?
  • Tidiz

Låter som höstblåsor eller Afte (om jag inte minns fel på vad det heter). tyvärr så är det som läkaren säger att det inte är så mycket att göra åt. men du kan ju testa att kleta på ett lager lypsyl eller liknande på dom så kanske hon kan dricka lite iaf. måste va jobbigt för en sån liten att inte få i sig nånting å jag förstår att det är jobbigt för dig också. testat typ nyponsoppa? är ju inte så starkt i smaken så då kanske hon kan få i sig det iaf. är ju både fibrer å c vitamin i vilket hjälper vid förkylning. hoppas det blir bättre snart!

• inkka

Stackars liten! Har inte mycket att säga som ni inte redan vet. Viktigt att få i henne vätska så hon inte blir uttorkad. Det kan gå ganska fort. Är hon väldigt hängig så var på sjukvården om mer hjälp.

Om det är herpes så brukar det värsta gå över på ca en vecka. Det kan ju vara något annat virus med. Kollade läkaren vad det var?

Hoppas det vänder snart!

• Petris o Limpan

Hela familjen hade höstblåsor för ett år sedan, det gör svin ont så jag förstår om hon inte vill äta. Fick rådet på Apoteket att smörja med Afta Med. En svalkande gel som lindar lite men inte helt. Vi smorde även sonen som då var 2 år.

• Paninaro

Tidiz/
    Tack för tipset! Ska testa med lite ljummen nyponsoppa i morgon, hon vill varken ha kallt eller varmt i munnen.

inkka/
    Jo, det jag oroar mig mest för är ju att hon ska bli uttorkad. Är det allmäntillståndet man ska vara vaksam på?
    Febern har i alla fall börjat släppa nu så kanske är det på väg att vända. Läkaren sa i går att det nog skulle ta tre till fem dagar till innan det försvann. Vi fick inget besked om vad det var mer än att hon hade virus i kroppen och att det i bland kan ge blåsor i och runt munnen.
    Mitt hjärta blöder då man känner sig helt hjälplös!

• malinja

Låter ungefär som vår dotter, hon fick feber i tisdags och hade 38,5-39,5 i typ tre dagar, och så fick hon blåsor precis överallt i munnen, stora på tungan och i kinderna+ små på hela tandköttet. Hon har inte heller velat äta på flera dar, lite riskvick, små smörgåsbitar, några makaroner. Dricker bra gör hon dock, men man får tjata. Vi har klippt ett större hål i en nappflaska så hon inte behöver suga så mycket.

Vi bara väntar o hoppas att det ska ge sig, inte kul alls!!

• Paninaro

Nej, det är verkligen inte kul! Är er dotter pigg i övrigt?

Dottern har fortfarande feber, sjätte dygnet nu. Tempen stod på 38,7 i morse innan hon fått morgonens alvedondos. Nu har hon "bara" 37,7 och det är det lägsta hittills.
    Hon drack vatten i natt och åt en hel flaska välling precis. Hennes allmäntillstånd känns bättre och hon har lekt lite nu på förmiddagen.
    Förhoppningsvis har det börjat vända nu men vi har ju ändå en bra bit kvar tills hon är frisk. Oj, vad det här sliter på henne (och oss).
    Nu ska jag gå och köpa nyponsoppa...

• malinja

Hon vill gärna var pigg, men har man knappt ätit sen i tisdags är det svårt. lätt labil kan man säga...
    Till lunch nu blev det iaf ett fall framåt, gjorde potatis o purjosoppa som vi körde i mixern och det var en riktig hit!! Hon bad tom oom påfyllning. Skönt att nåt vettigt kommit i magen!

Hoppas er lilla mår bättre..

• Nalle Puh73

Stackarna. William hade nåt liknande i höstas med blåsor i massor både i och runt munnen, dessutom var han skinnflådd i gommen och ner i halsen + ev halsfluss. Fick tillslut xylokainspray utskrivet för att badda på blåsorna så han skulle kunna få sig nåt att dricka och äta. Vet inte om era är för små för det men vi fick det iallafall till vår 3 åring.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Karinski

Min pojke, 2.5, hade det over jul. Doktorn sa att jag kunde ge honom mjukt brod med mycket smor som han kunde suga pa. Da fick han iallafall i sig lite brod.

• malinja

Hur har det gått för er? Vår tjej är återställd, har varit på dagis i veckan och äter som en häst för att äta igen... Sååååååå skönt!!

• lokisse

isglass

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Paninaro

Nu är vi friska! Jag skriver "vi" eftersom jag dessutom åkte på maginfluensa i tisdags. Inte speciellt kul... I går kunde vi äntligen återuppta inskolningen igen. Den har ju minst sagt blivit speciell med all frånvaro, men det är ju en annan historia.

De här veckorna har verkligen varit tuffa med oro, trötthet och en känsla av hjälplöshet. Stackars tjejen vaknade en gång i halvtimmen nätterna i genom och storgrät, hon hade verkligen ont i munnen. Hon har ju inte heller kunnat/velat ha nappen vilket säkert bidragit till ytterligare ledsamheter. När vi nu fick titta i munnen igen såg vi att hon dessutom fått en ny kindtand. Inte konstigt att hon mått dåligt!

Det är så himla skönt att hon nu är frisk och jag ska verkligen försöka att njuta av det nu.
    Tack för allt stöd!

Svar på tråden Blåsor på läppar och i munnen. Stöd eller tips?