• Eima

Växer öronen??

Försökte googla men hittade inget bra svar...

Är det så att öronen växer hela livet? Kan det vara olika från person till person?
    Vissa barn har jättesmå öron tycker jag, men min dotter har relativt stora, men det känns som att hon "vuxit i dom" lite nu (eller om det bara beror på att hon fått en mer hår?!).
    Men skulle jag anta att hennes öron inte växer nåt, och att ingen annans öron växer heller, hur kommer då alla barn med pytteöron se ut när dom blir stora? Ett stort huvud med miniatyröron? Klart alla har olika storlek på öronen och det finns väl dom med jättesmå liksom jättestora...Men frågan kvarstår, växer öronen? Isåfall, hur mycket, och växer dom vid någon viss ålder? Och kan det variera från person till person?

Kanske jätteknäppa funderingar men jag är verkligen nyfiken! Så kom igen nu alla öronexperter...

• Svar på tråden Växer öronen??
  • Frontline

Hoppas inte det växer hela livet för då kommer dom att se ut som ett par elefantöron när man är gammal ...

• Eima

"...fått en mer hår".. Är nog lite för trött för att skriva, vilket också förklarar mina konstiga tankar kanske

• Mogika

Jag vet inte heller.. men det jag har hört är att killars öron aldrig slutar växa.. och tänker man på det så har ju typ alla gamla farbröder mega öronen arne med massa hår i!

• Eima

Frontline skrev 2009-01-31 23:14:03 följande:

Hoppas inte det växer hela livet för då kommer dom att se ut som ett par elefantöron när man är gammal ...
    Haha precis.. Men läste nåt om att iallafall "gubbars" öron växer (ca 2 cm mellan 20-70), men på kvinnor växer de inte..
    Men om de växer medans man är barn? Är väl mest det jag undrar..
  • Eima

Mogika skrev 2009-01-31 23:15:44 följande:

Jag vet inte heller.. men det jag har hört är att killars öron aldrig slutar växa.. och tänker man på det så har ju typ alla gamla farbröder mega öronen arne med massa hår i!
    Hahaha ja, som sagt, det har jag med läst. Tur man är tjej då
  • Eima

Men tanter kan visserligen ha ganska stora öron också när jag tänker efter.. Minns min mormors öron, långa örsnibbar..Men det berodde nog på många års örhängesanvändande..

• Mogika

Eima skrev 2009-01-31 23:17:27 följande:

Mogika skrev 2009-01-31 23:15:44 följande:
    Hahaha ja, som sagt, det har jag med läst. Tur man är tjej då
    hahaha ja precis!

men, barns öron måste ju växa... tänker ju att hela huvudet växer.. vore ju mysko om inte öronen oxå gör det då.. men sen när huvudet slutar växa har jag inte en blek om!
  • Mållan 1

Ja tycks mej ha hört att öronen växer hela livet... men de e så lite dom växer att det inte är märkbart... men ja kan bara inte komma på vart ja hört de nånstans!? Hmm...

• hejhallo

öron och näsa slutar aldrig växa! Har ni aldig tänkt på att gamla jämt har stora öron och näsor?!

• MammasälskadeMinna

Eima skrev 2009-01-31 23:16:10 följande:

Frontline skrev 2009-01-31 23:14:03 följande:
    Haha precis.. Men läste nåt om att iallafall "gubbars" öron växer (ca 2 cm mellan 20-70), men på kvinnor växer de inte.. Men om de växer medans man är barn? Är väl mest det jag undrar..
    klart att dom växer när man är barn... det gör ju allt annat på kroppen också
  • Eima

MammasälskadeMinna skrev 2009-01-31 23:36:11 följande:

Eima skrev 2009-01-31 23:16:10 följande:
    klart att dom växer när man är barn... det gör ju allt annat på kroppen också
    Ja det är ju logiskt förstås, men en del barn har ju väldigt stora (relativt alltså) öron när de föds. Så där så att det ser lite "dumt" ut (Hoppas ingen tar illa upp nu utan förstår hur jag menar ). Får de jättestora öron när de är vuxna då?? Alltså växer alla människors öron i samma takt?
  • MammasälskadeMinna

Eima skrev 2009-01-31 23:42:07 följande:

MammasälskadeMinna skrev 2009-01-31 23:36:11 följande:
    Ja det är ju logiskt förstås, men en del barn har ju väldigt stora (relativt alltså) öron när de föds. Så där så att det ser lite "dumt" ut (Hoppas ingen tar illa upp nu utan förstår hur jag menar ). Får de jättestora öron när de är vuxna då?? Alltså växer alla människors öron i samma takt?
    det finns ju vuxna med stora öron också.. så antagligen växer väl öronen på barn med stora öron också såklart
Svar på tråden Växer öronen??