• Eima

Normal temperaturskillnad i ett kylskåp?

Har två termometrar i kylen för att hålla koll. Temperaturen varierar mellan -1 och 6 grader. Och det verkar inte gå att spåra förändringar till t.ex. att man haft den öppet mycket eller så. Förstår ju annars att den kan bli varmare när man öppnat och stängt mycket, för att sen bli kallare eftersom det kör på ordentligt för att komma ner till rätt temp.
    Men jag kollar varje dag när jag kommer hem, och det kan variera flera grader från dag till dag.

Men jag har ingen aning, är det som det ska eller börjar kylen vara dålig? Lite irriterande när salladen fryser.. Samtidigt vill jag inte skruva upp tempen heller för över 6 grader vill jag inte ha!!

• Svar på tråden Normal temperaturskillnad i ett kylskåp?
  • Eima

Ska kanske förtydliga att båda termometrarna visar samma (bara ifall det skulle vara något fel på ena termometern), alltså inte att det är 7 grader som skiljer mellan de olika termometrarna...

• Pappa G

Är det ett vanligt traditionellt kylskåp ni har eller någon modern variant med s.k. dynamisk kyla?

Det första man tänker på spontant är ju antingen termostaten (för ett traditionellt) eller också kanske det kan ha gått så hårt att det finns is bakom panelerna (vanligare med dynamisk kyla).

• Eima

Ett vanligt, säkerligen inte så nytt, skåp är det. Kyl/frys, och i frysen verkar det inte riktigt ta helt tätt i överkanten på dörren dessutom så där kör jag på max (eller min kanske man säger, kallast möjligt iallafall)
    Kanske ska be vaktmästaren ta en titt på det! Bor i hyreslägenhet alltså.

• Pappa G

Då kan du nog ha felet där, om skåpet bara har en kompressor.

Svar på tråden Normal temperaturskillnad i ett kylskåp?