• Amandass

~ Vad ska man jobba med om man gillar att skriva? ~

Sitter och funderar på jobb lite, av någon anledning.
    Har tänkt plugga till grafisk formgivare, men sedan har jag svårt att släppa det här med skrivandet. Jag tycker mycket om att skriva, men författade är ju inget heltidsjobb direkt. Men har tänkt göra det på fritiden dock, när man nu får fritid nog för sånt.. ^^

Iallafall, tänkte bara om ni kan tipsa mig om andra jobb där man skriver mycket? Helst relativt fritt skrivande.
    Inte t.ex. läkarsekreterare och sådant, det är inge roligt.

• Svar på tråden ~ Vad ska man jobba med om man gillar att skriva? ~
  • Amandass

Jag gillar mode och sådant, så jag tycker att de som skriver modespalterna i tidningar verkar ha ett riktigt kul jobb! Men då är man journalist va? Det enda kruxet med det jobbet är att jag inte vill intervjua folk, det är jag för blyg för

• AnnelieTyresö

Du kanske ska satsa på en blogg då?

• Thursday

De flesta som skriver mycket i arbetet, som inte är författare, skriver ju inte fritt och kreativt ur huvudet utan på beställning, så även journalister.

• LMH33
    Thursday skrev 2009-02-01 17:33:48 följande:
    De flesta som skriver mycket i arbetet, som inte är författare, skriver ju inte fritt och kreativt ur huvudet utan på beställning, så även journalister.
    Copywriter jobbar ju på uppdrag, men det kan ju vara ganska kreativt ändå. Som översättare skriver man ju hela dagarna, fast man är ju helt bunden vid originaltexten. Men man arbetar ju kreativt med språk på heltid.
  • fenomena83

Jag undrar också det.
    Kan bara komma på journalist, författare, skribent. Men skribent är väl samma som journalist I guess.
    Om man vill skriva rent av från huvudet så är det ju bara författare som funkar. Om man är journalist så har man ju press på sig, deadlines osv. "Skriv 5000 ord tills på fredag" tex, sånt skulle jag aldrig palla, jag kan inte skriva på beställning.
    Får nog bara nöja mig med att skriva på fritiden.

• AnnelieTyresö

Krönikör då,,? Men då är dte nog bra att bli känd genom en blogg först.

Svar på tråden ~ Vad ska man jobba med om man gillar att skriva? ~