• Älskarlivet

Går man upp i vikt av alkohol

Hej.

Går man upp i vikt av att dricka ca 1 glas vin om dagen och kanske 2 glas vin fredag, lördag?

Någon som är kunnig inom området kring vikt?

Mvh/Hanna

• Svar på tråden Går man upp i vikt av alkohol
  • Gisse the one and only

Säkert ingen fara, vin innehåller inte så mycket kolhydrater som tex öl.

• citronella

Alkohol innehåller mycket kalorier. Om du går upp eller ej beror på den gamla vanliga ekvationen:
    Stoppar man i mer energi än man gör av med går man upp i vikt.

• Shoegal

Du går upp i vikt om ditt totala energiintag överstiger din totala energiförbrukning. Om det där glaset vin gör att du inte längre har ett energiunderskott så kommer du inte gå ner i vikt utan kanske tom upp i vikt. Alltså omöjligt att svara på när man inte vet ngt om ditt intag eller din förbrukning av energi. Alkohol är väldigt energirikt men å andra sidan innehåller ju inte vin så jättemycket alkohol heller.

Om du märker att du inte går ner i vikt får du helt enkelt röra på dig mer eller låta bli vinet (och kanske något annat också). Går du ner så är det bara att köra på med vinet.

• Danbala

Om man dricker riktigt mycket på kvällen blir man inte så hungrig, och sedan är man så bakis att man inte kan äta nästa dag, men väl dricka igen framåt kvällen, och i längden går man ner jättemycket i vikt för man får aldrig i sig mat...

(Jag har tyvärr under en kortare period testat det där, men insåg i tid att alkoholist kanske inte är mitt första karriärval här i livet...)

Men allvarligt talat, beror det väl på vad man äter i övrigt. Ta ett glas vin men skippa kakor till fikat under dagen (eller byt mot frukt eller vad som helst) sådär...

• Barbaqueen

Tror att så länge du inte stoppar i dig en massa saker till vinet så borde det ju vara lugnt.
    Njut för mig också, he, he, he......

• Fia Lundbom

Alkohol hämmar ju även fettförbränningen - men i de små mängderna tror jag inte det är nån fara...
    Drick på du!

• Älskarlivet

Eh det är så här att jag är väldigt glad för rött vin. Ska inte säga att jag dricker varje dag men näst intill. Handlar aldrig om mycket utan ett glas vin framför tv:n ETT glas !
    På helgen blir det kanske 1-3 glas på fredag och lördagen.

Jag fyller 30 om några månader och man känner att det berömda "åldersfettet" börjar komma ....
    Jag äter knappt godis, chips, dricker 3 glas läsk under en hel helg och inget på vardagar. Lite sås.... Menandra ord så är jag ganska "normal" i mitt intag och försöker tänka på att vara lite nyttig (undika godis och sånt.)
    Men vin dricker jag gärna ett glas. Och så sa min farbror idag att man går lätt upp i vikt av vin så därför ville jag ställa frågan här till er....

Är nöjd med min vikt (skulle gärna gå ner 2 kilo men...) men vill INTE gå upp i vikt.

Tack för svaren! !!

• LuddeMor

hm. har inga vetenskapliga bevis men jag tror nog att man går upp i vikt av ett glas vin om dan. det har jag gjort i alla fall .

• Älskarlivet

Luddemor:

Har du det...? Är det det enda du ändrat i din dagliga "matintag"? Eller vet du med dig att du är mer onyttig rent allmänt eller är det bara vinet? *hjälp*

• Manga Is

Snaps (3 cl): 67 kalorier
    En aperitif: 150 kalorier
    Ett glas vitt vin: 100 kalorier
    Ett glas rött vin: 117 kalorier
    Ett glas portvin: 100 kalorier
    Ett glas champagne: 100 kalorier
    En drink (4 cl sprit): 164 kalorier
    En starköl (50 cl): 235 kalorier
    En whisky (4 cl): 89 kalorier
    Ett glas likör: 93 kalorier

Ett glas vin motsvarar 15cl.

Det är klart att man kan gå upp i vikt av att drick mycket alkohol. Speciellt som kroppen dessutom måste förbränna alkoholen först. Det är alltså dubbelt negativt kan man säga. Dels kalorierna från vinet och dels den minskade förbränningen av den andra maten man ätit.

Men som någon skrev, skippa ett par kakor så kan du gott ta dig ett glas vin.

Svar på tråden Går man upp i vikt av alkohol