• Shoegal

Icke-kristet bröllop i kyrka?

Funderar lite på det här med bröllop osv. För mig är det inte alls självklart att gifta mig kyrkligt utan det kan lika gärna vara borgerligt. MEN jag vill hemskt gärna gifta mig I en kyrka, alltså i lokalen just för att den är vacker och betyder ngt för mig. Det är ingen anonym stadshuslokal utan det är ett ställe jag velat gifta mig på sedan jag var ca 4 år. Samtidigt känns det lite som hyckleri att lova trohet osv inför en gud man inte vet om man tror på eller inte. Därför skulle jag gärna vilja ha en vigsel utan kristna förtecken i just denna kyrka. Vet någon om det är möjligt??

(Obs, giftermål ligger isf väldigt långt fram i tiden, det är alltså inget planerat utan bara lite lösa funderingar från min sida )

• Svar på tråden Icke-kristet bröllop i kyrka?
  • Jefa

Tror att många gifter sig i kyrkan just för lokalen.
    Men det måste ha kristna inslag, så som prat om gud, lite från bibeln och psalmer...

• Maja Gräddnos

Jag tror inte det är möjligt att ha en vigsel i kyrkan utan kristna förtecken. Om du vill så gör en sökning på Bröllopstorget, där har vågorna gått höga i just denna debatten.

Vad betyder kyrkan för dig mer än att det är en vacker lokal? *nyfiken*

• Miss Cee

Ledsen att göra dig besviken, men det går _inte_ att låna kyrkan som en vanlig lokal. Ska du gifta dig i kyrkan så måste du ha en vanlig kyrkvigsel, med präst, psalmer och så vidare.

Den enda möjlighet du har är om du hittar en gammal kyrka/kyrkolokal som är "avkristnad" dvs den används inte längre som en kyrka men byggnaden finns kvar. Vet att det finns någon sådan i Stockholms området iaf, men vet inte var.

Men som sagt, jag vet att Svenska kyrkan enhälligt _inte_ lånar ut kyrkorna som vigsellokaler för borgerliga vigslar.

• Shoegal

Men kan man inte komma överrens med prästen om hur vigseln ska se ut eller måste en vigsel se ut på ett visst sätt? (Känns som om jag är lite influerad av amerikanska filmer och tv-serier *ler*) Nu är det inte hela världen, jag kan väl hyckla som många andra Men om man kunde ha en cermoni med så lite gudsprat som möjligt hade det varit att föredra.

Maja Gräddnos: Det är en kyrka där min mormor och morfar är begravda. Min mammas släkt kommer från trakten och kyrkan är från 1100-talet. Det är inget jag riktigt kan sätta fingret på, men allt sedan jag var 4 har jag velat gifta mig just i den kyrkan. Det är ngt speciellt, men jag kan inte säga vad...

• Jennie med ie

Jag tycker det är respektlöst mot kyrkan och församlingen att vilja gifta sig där med ha bot så mycket gudsprat som möjligt. Med din inställning tycker jag absolut ni ska hitta en annan vacker lokal att gifta er i. Trots din anknytning till just den kyrkan.

I alla fall, man kan i samråd med prästen utforma vigselakten på olika sätt. Men kyrkan har en vigselordning att följa och prästen är skyldig att också följa den, så vissa inslag kan man inte komma ifrån.

• Jefa

Det går inte att ta bort det kristna. En vigsel är en GUDstjänst inom kyrkan

• Shoegal

Tja, vad ska jag säga? Jag tycker självklart inte att jag är respektlös och det är inget måste för mig att ha en vigsel utan kristet budskap i kyrkan. Går det inte att lösa som jag vill är jag villig att vika. Antingen blir det kyrkan eller Las Vegas

Jag var väl inte riktigt ute efter någons åsikt om mina tankar utan ville mer veta om det gick att lösa som jag hoppats. Nu har jag förstått att det kanske inte är möjligt.

• Jennie med ie

Ibland får man åsikter man inte bett om, så är det på ett diskussionsforum.

Nu vet du i alla fall hur det ligger till. Lycka till, hur ni än gör.

• Shoegal

Ja jösses, det är väl tur att folk tycker olika

• Jennie med ie

Nä, alla ska såklart tycka som JAG

Svar på tråden Icke-kristet bröllop i kyrka?