• MajaLarsson

Behöver hjälp med portionsberäkning!

Ikväll ska jag bjuda på denna gratäng:

? 6dl ris kokas med 2 tärningar hönsbuljong

? 6 kycklingfiléer
    ? 200 g bacon
    ? 2 gröna paprikor
    ? 8-10dl grädde
    ? 3½ dl chilisås (ej sweet chili, utan mer ketchupchili)
    ? 2-4msk tomatpuré
    ? 2-4klyftor vitlök
    ? 2msk mjöl
    ? salt, peppar
    ? riven ost
    ? tomater, skivade

Vi blir 14 personer och 3 barn och jag vet inte riktigt hur mycket ris ch kyckling jag ska ta per portion...

Jag har köpt 2700g kyckling men funderar på om det kanske är lite för lite? Fast å andra sidan är såsen ganska fet. Tänkte ha ajvar istället för chilisås, ska jag minska mängden då eftersom ajvar är väldigt smakrik?

Ska jag räkna på 1 dl okokt ris per portion eller mer/mindre?

Visst kan jag väl förebereda gratängerna nu på förmiddagen å sedan bara hälla på såsen innan jag sätter in dom i ugnen?

Vore väldigt tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Behöver hjälp med portionsberäkning!
  • MajaLarsson

jo det står 4-6 personer men vill nu göra till 14 vuxna och 3 barn å undrar om någon vet hur mycket man generellt bruknar räkna per portion? En kycklingfilé kan ju variera rätt kraftigt i storlek så därför kanske det är lättare att räkna på hur många gram kyckling varje person äter?

• Lullisgirl

Om du räknar 3/4 dl okokt ris per vuxen så räcker det. 150 g kyckling per vuxen ska räcka om det inte är skogshuggare du ska bjuda! =) Lägg på lite extra för barnen för att vara på den säkra sidan.
    Lycka till!

• Sootie

Det svår är ju när man ska servera, ifall man måste dela på kycklingfileérna..
    Så dela innan isf, för normalt är ju att man tar en filé/bit kyckling per person..
    Lycka till!

• MajaLarsson

jag tog 20 dl ris för 8 personer skulle ha ca 9 stod det i min risburk.

Skar upp 2700g kyckling i mindre bitar, fast ändå ganska stora

hade 700g bacon

det gick åt 6 st grädde som innehåller drygt 3 dl vardera och 1 st grädde med ca 2 dl.

1½ ajvar-burk (á 340g)

resten höftade jag!

2 st var här på andra tider så dom åt inte mat. Så vi var 12 vuxna och 3 barn. Vi åt och åt och åt och ändå blev det hälften kvar!

Alla som ville fick med sig matlådor hem och resten äter vi upp imorgon!

Svar på tråden Behöver hjälp med portionsberäkning!