• Cicci1984

Vad ska man tänka på i Sälen med en snart 2½ åring??

Vi ska kanske åka till Sälen under påskveckan med vår dotter som är då nästan 2½ år.

Vad ska man tänka på, när det gäller kyla osv??
    Finns det mycket att göra med en liten flicka??
    Får hon ut något av att vara där??

Jag är kanske mest rädd för att hon ska ha för kallt, men hur kallt är det då i april där??

Någon som varit i Sälen med en liten och vill berätta hur/vad de tyckte om det och vad man ska tänka på!!!

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Vad ska man tänka på i Sälen med en snart 2½ åring??
  • YlvaD

Hej!

Vi var i idre nu i julas och vår Agnes är 2½ år. Jag hade en mössa som ser ut som en "rånarluva". Var det någon dag med lite lägre temp. så hade hon även en mössa över den andra.

Jag upplevde inte att kylan var någon fara. Men Vi hade finfint väder och det låg mellan -4 - -8 på dagarna.
    Agnes tyckte det var jättekul att åka pulka och vara vid lekplatsen.
    Vi turades om att åka slalom, f.m el. e.m. En e.m åkte jag och Agnes en slädtur med häst, som var mycket uppskattat.

Ni får säkert jättefint väder i april, då är det säkert någon plusgrad:)

Trevlig resa!

• nonanna85

Hej!
    Jag har själv inte varit i fjällen med mina barn än men ska dit i slutet av mars. Som barn åkte vi till flällen varje år. Min lillebror var bara 1år första gången vi åkte. Mamma och pappa turades om att åka skidor till det att min bror började när han var två men det varvades med pulka och långfärdsåkning på fjället. Det finns pulkor som man kan hyra som man sätter på sig, som hänger efter som barnet kan ligga/ sitta i.
    Ryggstol kan jag rekomendera.
    Kylan behöver du inte tänka på ta med kläder som är lager på lager så kan du anpassa dom efter vad det är för väder. Klä din dotter lika varmt som du klär dig själv. I slutet av säsongen är det inte så kalt.
    Trevlig skidsemester!

• reb80

hej
    vi har husvagn i sälen och varit där ofta....
    nu är våra barn stora 5 och 7. Men stora tjejen har varit med farmor och farfar sen 2 års ålder.
    Det vi gjorde när de var små, var åka pulka, leka i snö...

Nu vet jag inte var ni kommer vara. Men finns ju badhus på varje ställe..

Sen i april är det inte kylan som är värst utan solen.
    Den är nästan starkare än på sommaren, så tänk på solskydd och solglasögon till henne.

2,5 år är ju inte så litet ändåm hon kanske tycker det är kul att vara vid skidbacken med alla andra barnen...Alla åker ju inte skidor..

Ha en trevlig resa, sälen/fjällen är underbart på våren
    //R

• Cicci1984

Tack!!
    Slädtur låter ju underbart! Måste se nog ta en sådan tur med flickan...
    Jaa, jag tror inte heller de e kylan som är värst, är ju van med kanska kallt ändå...

Ska bli kul att åka dit och se hur det är. Jag har själv aldrig varit i Sälen så det ska bli kul!!

• myskatt

Vi åker till Sälen med vår treåring på söndag.

Vi ska:
    * Åka skoter med och utan pulka
    * Åka pulka i backe
    * Bada
    * Åka skridskor
    * Ev. åka skidor en dag om hon kan låna kusinens
    * Bara pula runt i snön

Det är knappast polaris i Sälen . Jag klär på dottern som jag gör med mig själv. Underställ, lager två och overall/tvådelat. Baklava och hjälm. Raggsockor och Kavatskor smat Reimavantar. Fuskpolo eller halsduk.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Twerre

Vi har fyra barn och har varit i Sälen både sport och påsklov de senaste sju, åtta åren. Oftast är det varmt kring påsk (ca 15 grader) med mycket sol så ta med solsalva. Men förra året var det jättekallt, ca -10 varje dag! Då kan det vara bra med ordentliga vantar typ gore-tex och kanske komplettera med handvärmare.Och i övrigt varma kläder så klart.
    Våra barn har åkt skidor sen de var 2,5 år men då förstås mest provat på. Men de lär sig såå snabbt. Det finns massor av annat att göra där också, även för små barn. Gå in på skistar.com. Där står det mesta.

Svar på tråden Vad ska man tänka på i Sälen med en snart 2½ åring??