• Toadis

Måla furu vit?

Vi ska måla om lite i vårt hus och på ovanvåningen är alla lister, fönster och dörrar i furu. Jag vill måla detta vitt.
    Vad ska jag tänka på för att inte knaggarna ska synas igenom efter några år?

Vi har också bröstpanel i köket som är vitmålade men nu syns alla knaggarna igenom. Går det att bara måla över dessa?

Vad ska jag måla med för att få bra resultat?

• Svar på tråden Måla furu vit?
  • Tingen

Lackad furu?

«·´¨*·.¸¸.* 我爱你爱人 *.¸¸.·*¨`·»
  • Pappa G

Jag skulle föreslå en vattenbaserad Snickerigrund + två strykningar dito Snickerilack.

Kvistarna bör först behandlas med kvistlack. Även detta finns numera som vattenbaserad, från bl.a. Nordsjö Färg.

• Toadis

Det är lackad furu och lacken börjar spricka och se ful ut.

Kan man använda kvistlack fastän det redan är målat en gång?

• 19anna76

jag undrar med över detta. vi har också furulister, tak och lister kring fönster i furu, men lackad furu. behöver man verkligen kvistlack då?? eller räcker det med typ fästgrund eller nåt. jag provade på ett ställe med kvistlack men då la sig lacken liksom på ytan som en rugglig klump...?? konstigt? någon som vet, eller har något bra tips??
    tack

• Tingen

tvätta med målartvätt
    slipa med sandpapper för att rugga upp lacket
    torka av slipdamm (ev fuktig trasa)
    grundmåla (1-2 gånger)
    färdigmåla 2 gånger

ev kan det behövas kvistlack men hör med en färghandel

«·´¨*·.¸¸.* 我爱你爱人 *.¸¸.·*¨`·»
  • Tossemaja

Vi har målat alla furutak, lister o dörrar hemma.
    Vi har inte använt kvistlack utan haft en bra grundfärg som vi strök två gånger. Kanonbra resultat!
    Tvättade med målartvätt innan som faktiskt ruggade upp den lackade ytan lite. Slipade inte!

• Jess69

Jag gav mig på vår furutrapp här hemma, den skulle bli vit
    och fin...slipade ordentligt först...och sen målade jag...och målade...men dom där envisa "knaggarna" syntes...dessutom blev
    färgen gul på vissa ställen.

Så jag frågade en målare som tipsade om servalack halvmatt (vit)
    och vips...trappan blev kanonfin!!!

Svar på tråden Måla furu vit?