• PID

Måste man sick-sacka??

Förra året sydde jag ett lapptäcke och då sick-sackade jag alla bitarna. Det tog en jäkla tid.

Nu ska jag sy ett till och tänker att det skulle vara skönt att hoppa över det momentet.

Så frågan är: Måste man sick-sacka??

• Svar på tråden Måste man sick-sacka??
  • Laire

Problemet är väl att bitarna riskerar att rispas upp? Vid t ex tvätt så kan bitarna nötas och raksömmen står väl inte emot det? *minns vagt min slöjdfröken*

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • boomy

Ska du sy på en baksida så att kanterna inte påfrestas så kan du skippa det! Lämna lite extra sömnsmån i så fall så att det kan fransa sig lite utan att du riskerar att det går sönder.

Men...ha i åtanke att du kanske kommer tvätta detta täcke ett antal gånger och det påfrestar kanterna och risken är att det trasar upp sig och går sönder.

Sammanfattningsvis, om du zickzackar eller inte har inverkan på lapptäckets hållbarhet. Jag skulle nog skippa det om jag var du...

Lycka till!

• Pormoicheia
    Laire skrev 2009-02-01 11:34:31 följande:
    Problemet är väl att bitarna riskerar att rispas upp? Vid t ex tvätt så kan bitarna nötas och raksömmen står väl inte emot det? *minns vagt min slöjdfröken*
    jo jag har för mig att det är därför man sicksackar.

Men däremot så behöver man ju inte sicksacha bitarna för sig utan man kan väl sicksacka  efter att man har sytt ihop dem (så de sicksackas ihop s.a.s.)..eller blir det fel att göra så när man syr lapptäcke?
    No poo is da shit
  • Alvira

Jag har sytt en hel del lapptäcken och andra quiltade projekt. Jag brukar aldrig sicksacka lapparna. Det har inte varit några problem med hållbarheten.

Kul att det är fler här som gillar det!

• PID

Jag hade oxå svagt minne av detta med att det fransas när man tvättar.

Men, detta är ett täcke som ska ligga i ett gästrum. Kommer antagligen inte bli tvättat många gånger.

Jag tror jag kör på att ha lite extra sömnsmån istället.

• mimmi 1

med tanke på hur mycket göra det är med att sy ett lapptäcke, så är det väl synd om man fuskar bort en sån viktig del som sick.sacken?... så synd det skulle vara om det gick sönder??

• PID

Jag har börjat klippa ut bitarna nu och det tyget som jag har fransar sig direkt så det blir till att sicksacka för mig zzzzz

Svar på tråden Måste man sick-sacka??