• calabazita

Paella-fantaster, se hit!

Jag ska göra paella nästa helg till ca 10 pers, och har ganska god koll på hur jag ska lägga upp det utom ett par detaljer som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

vilket typ av ris ska jag använda (har sett alla varianter i recepten nämligen?)

kan man göra det i långpanna i ugnen?

vilket vin passar till?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Paella-fantaster, se hit!
  • HoneyJ

Risottoris /avorioris passar utmärkt till paella! Har gjort på fullkornsris en gång, blev helt ok men godare är det nog med de andra risen jag nämnde. Har aldrig prövat göra det i ugnen, brukar alltid göra den i en wokpanna. Då är det ju lätt att lägga till ingredienserna vartefter och smaka av. I alla fall enligt det receptet jag brukar göra, ska man först steka lök, tillsätta ris och kyckling, i med vin, låt koka några minuter, i med buljong, kryddor osv. Sen låter man det koka 25 minuter typ. Skaldjuren åker i till sist. Så jag skulle rekommendera wokpannan för paellan, det ryms ju massor i en sån! Dessutom brukar paellan vara ganska dryg, dvs det står i receptet att det är för 4 pers så brukar det bli typ 5-6 portioner ändå. Fast bättre ändå att vara på säkra sidan ;) Vilket vin som passar till vet jag inte, är inte nån expert på viner. Men nåt vitt då :)

• calabazita

Tack! Då får det nog bli wokpannan ändå! Med avoriris!

• HoneyJ

Ingen orsak, lycka till med paellan!

Svar på tråden Paella-fantaster, se hit!