• Anonym (Hjälp)

Hjälp är det fler gravida som sover dåligt

Jag bara undrar är det fler som sover dåligt som gravida, själv så har min sömn blivit drastiskt sämre och känner mig aldrig utvilad. Antingen har jag svårt att somna eller så vaknar jag på natten och ligger sömnlös i flera timmar. Är snart i v31 och undrar om jag är ensam och vad man kan göra för att det ska bli bättre, är det farligt. Och nu har maken rest bort några dagar och då vet jag att jag sover ännu sämre. Hur står man ut.

• Svar på tråden Hjälp är det fler gravida som sover dåligt
  • Anonym (j)

Ja här har du en till som sover dåligt. Vaknar lite då och då under natten och kan då inte somna om.. dels beror det väl på att jag har så ont i benen om nätterna och höfterna och på allt det så är jag konstant nästäppt vilket stör mig allra mest. Vet tyvärr inte vad man ska göra åt det, det är nog bara att härda ut.

• Lyckis80

Samma här, är bara i tidig graviditet men har plötsligt svårt att somna och vaknar och ligger då vaken:(. Samma i förra graviditeten men då var det i slutet och berodde mest på att det var obekvämt och att ja behövdegå upp och kissa. Jag tror det är ganska vanligt, men jag vet inte om det finns något man ka göra. Farligt tror jag inte det är. Jag var allt annt än utsövd till förlossningen och den blev lååång, men det gick bra ändå. Sen blev dt ju ännu sämre sömn, men då får man lite hjälp av hormonerna för att orka.

• Anonym (Hjälp)

Hur många timmar får ni egentligen ihop, undrar om dålig sömn kan leda till att man blir deprimerad, det är min största rädsla att jag inte ska orka.

• MrsMurphy

Sover som en kratta som gravid... Snart kommer jag nacka katterna av ren frustration för jag vaknar mer eller mindre av deras tassande på nedervåningen, så jäkla illa är det nu. Det är tandgnissel och skumma drömmar, lättväckt som sagt samt att jag dessutom måste kila på toa 1-2 gånger per natt.

Förra graviditeten var det detsamma och då var det en ren fröjd att komma hem från bb och få sova. Trots att jag ammade var tredje timme så kickade amningshormonerna igång mig så pass så att jag mer eller mindre kände mig pånyttfödd.

Håll ut!

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Anonym (Hjälp)

Det kanske bara att vänja sig, sömnen är ju inte det som kommer prioriteras dom närmsta åren, så det kanske är kroppens sätt att ändra ens sömnmönster även om det är irriterande.

• Jazzmin

Samma här.
    Är i v.13 och sover max 4timmar avbrutet per natt.
    Känns som om man går under snart.
    Det e så illa att jag börjar funderar om jag klarar av fortsatt graviditet och bara den tanken gör att jag blir såå deppi

• Anonym (Gravid Nr2)

Väntar mitt andra barn nu och jag har sovit dåligt varje natt sedan jag blev gravid med första barnet...får nog stå ut ett tag till innan det ändras!

• Jazzmin

Men hur klarar ni det?
    Jag håller på gå under snart ju : (

• jag25

jag är i v 34 och har haft sömnrubbningar sen v30 men det är bara att hålla ut, jag försöker vila på dagen och så.. Vissa nätter kanske jag bara sover nån timme och andra nätter kanske jag sover 6 timmar, men såklart aldrig i sträck, jag är uppe minst 4-6 ggr varje natt... Jag har nu förstått att det inte kommer bli bättre så jag har köpt massa böcker och tidningar som förgyller mina nätter

• grodanboll85
    Anonym (Hjälp) skrev 2009-02-02 11:17:11 följande:
    Det kanske bara att vänja sig, sömnen är ju inte det som kommer prioriteras dom närmsta åren, så det kanske är kroppens sätt att ändra ens sömnmönster även om det är irriterande.
    de är kroppen sätt å ställa om sej till senare när bebisen är ute då du kommer få gå upp nattetid å mata din bebis jag hade massa problem med somnen när jag va i v.30 å hade så till dottern föddes å då va man så van å vakna å gå upp mitt i natten redan så de är ganska vanligt att man lätt vaknar under sista delen av sin graviditet se de som en positiv sak istället för negativ då slipper du ställa om dej hux flux sen å vara vaken nattetid
  • Erikagrim

Jag skaffade en gravidkudde för att kunna sova bättre under graviditeten. Gjorde verkligen underverk för mig. Det är en stor kudde som går runt hela kroppen. Gör det lätt att sova på sidan. verkar vara svårt att få tag på bra varianter i Sverige. Köpte min från gravidkudde.nu efter att ha letat runt länge på nätet. 

Erika

• Gravid förstagångare

Skönt att höra att det finns fler! Vaknar själv runt 2-3-tiden på natten och måste gå på toaletten, ligger och vrider mig runt runt i drygt en timme före jag ger upp och skriver, läser och äter en liten smörgås. Så här i vecka 34 börjar man vara hungrig oftare då man inte kan äta så mycket man skulle vilja. Min man sov också dåligt innan jag började sova dåligt! Men nu sover han djupaste REM-sömnen hela natten igenom. Hoppas jag brakar ihop efter förlossningen och kan sova ut! 

• Grumpy88

Skönt att höra att man inte är ensam! Sover så himla dåligt nu att jag blir tokig snart! Är i v 33 men det kanske är ganska vanligt? Vaknar runt 4 tiden varje natt och måste gå på toa för att sedan inte kunna somna om ordentligt. Måste jag inte gå på toa så drömmer jag konstiga drömmar som gör att jag tillsist blir irriterad och vaknar. Idag låg jag och vred å vände på mig från klockan 4 till 6:30 sen orkade jag inte mer. Mår så illa med att man inte kan få känna sig utvilad. Hoppas att det bara är ännu en period man går igenom, känns som jag kommer börja gråta snart! ;)

• Lyckligajag78

Hej!
    Har ätit propavan under mina graviditeter. Utskriven av läkare, inga välkända fosterskador. Har fungerat toppen!

• Anonym (té)

Vad konstigt det är! Med första barnet kunde jag sova när som helst och hur länge som helst utan att ha problem med sömnen under natten. Sen med andra barnet vaknade jag varje natt och hade svårt att somna om redan tidigt i graviditeten.
    Av en händelse drack jag kamomillté en kväll och sov sen hela natten! Vet naturligtvis inte om det hjälper alla (och kanske inte senare delen av graviditeten då man måste upp och kissa) men det kan ju vara värt att prova för den som vill! Det är en underbar känsla att vakna utsövd och det gjorde jag många gånger efter mitt kvällsté (OBS! Kamomill, inte nån annan vanlig sort som har uppiggande effekt istället! )

• Anonym (v 13)

Jag sover också helt knäppt dåligt. Har rätt lätt för att somna men vaknar och kan inte somna om runt 5.
    Ändå är jag så trött att det bränner på ögonlocken. Är bara i v 13 så lär väl inte få sova på några år nu... Usch och fy! 

Svar på tråden Hjälp är det fler gravida som sover dåligt