• Little Ms Chatterbox

Åhhh vad jag älskar timstocken! (20 min)

Sonen har fått 2 timmstockar. En för 20 minuter och en för 1 timme. Vilken underbara uppfinning!
    Känner i kroppen att det finns massor av energi som inte vet vad den ska ta vägen, förr la jag den på att tjata, tjata, tjata på sonen. Men nu är det bara att säga till honom att nu när du kommer upp trycker du på den blå knappen och sen klär du på dig. -Och han gör det!! ! Det brukar vara 2 pluttar kvar som lyser och han är så stolt att han hann före!
    1 timmes har vi inte hunnit testa så mycket än, tror det blir mer på skolan. Hinna äta upp på lunchen, hur länge ska vi vara ute, osv.

Han har även fått ett bolltäcke och vi ska göra en tavla av whiteboard för schema och belöning. Känns som livet börjar få en riktning istället för kaosflams åt femtio-11 olika håll.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Svar på tråden Åhhh vad jag älskar timstocken! (20 min)
  • mandolin76

Vad roligt att den fungerar för er. Använder timstockar på jobbet och tycker att de är suveräna.

• Little Ms Chatterbox

Vi berättade för sonens ena fröken att han skulle få dem men jag kände att hon signalerade lite skeptism. Men då hade sonen inte fått dem än så kan ju hända att hon inte riktigt fattade vad det innebar. Ska föja med in på måndag och förklara hur de funkar så förstår hon nog.

Jobbar du med personer som använder sig av timstockar eller har du det själv?
    Är inte nyfiken så, utan att det är så att en i sonens omgivning som har mycket med honom att göra är synskadad och funderar på hur det ska gå att se skilnad på de 2 olika, är ju helt lika förutom hur lång diodremsan är och tror inte det går att se för den synskadade. Har du något tips?

• Motljus

Verkar vara en spännande grej den där timstocken.

• Alvi

Åh vad skönt!! Har som Mandolin också jobbat med personer som har använt sig av det, och det är en underbar uppfinning!

Läste i din täcke-tråd om hur arg sonen hade varit och du inte förstod, när täcket hade åkt ner på golvet...! Är det inte en sådär magpirrigt lycklig känsla som poppar fram vid en sån situation..!?!?

• Little Ms Chatterbox
    Pochahontas skrev 2009-02-01 13:35:18 följande:
    VAD är detta? Nu blev jag nyfiken... Har aldrig hört talas om timstockar...
    Motljus skrev 2009-02-01 13:37:41 följande:
    Verkar vara en spännande grej den där timstocken.
    Det är en dosa med 4 knappar på, blå (5 el. 15 min), grön (10 el. 30 min), gul (15 el. 45 min), röd (20 el. 60 min). När man trycker på en knapp räknar dosa ner. När det är färdigt blinkar och tjuter det.
    På 20-minutersdosan motsvarar varje diod 1 minut och på 1 timmesdosan är en doid 5 minuter.
    Det är lättare att veta att nää, nu är det brottom om man ser att det räknar ner, en vanlig klocka visar inte det på samma sätt.
  • Little Ms Chatterbox
    Alvi skrev 2009-02-01 13:44:33 följande:
    Åh vad skönt!! Har som Mandolin också jobbat med personer som har använt sig av det, och det är en underbar uppfinning! Läste i din täcke-tråd om hur arg sonen hade varit och du inte förstod, när täcket hade åkt ner på golvet...! Är det inte en sådär magpirrigt lycklig känsla som poppar fram vid en sån situation..!?!?
    Ja, han är verkligen glad åt det. Först trodde jag att han hade byggt upp något stort och det bara skulle bli magplask av alltihopa. Men har verkar gilla det. Det är ju en inkörningsperiod men det är nog vi som är mer skeptiska än han.
    "Vill du byta till ditt gamla täcke?" "Vi kan byta när vi går och lägger oss senare."
    -"NÄÄÄ!!"

Och det här med timstocken, vad är det som gör att han gör som vi säger till honom med en gång?! Det är ju inte timstocken i sig som får honom att gå att klä på sig, han måste ju upp på sitt rum och samtidigt blå-klicka. Men förrut var vi tvungna att tjata oss hesa innan han ens gick upp. Nu går han upp direkt. Även om vi har haft regler och rutiner vill han tydligen ha det ännu starmare.
    underbara grej!

Pochahontas och Motljus, glömde skriva att vi fick timstockarna av hab efter ha varit på bup.
  • gohappy

Jag har också jobbat med tim/minut stockar och det är ett suveränt vertyg...härligt att det funkar!

Dom 4 finaste underverken har jag äran att vara mamma till.
  • pcalma

Vi har också timstockar till våra barn!! Underbar uppfinning!!
    Har även en speciell digital armbandsklocka till äldsta dottern. Vi sätter larm på den o när den piper tex kl 16.50 så str ett meddelande i displayen, tex "Gå hem".

Hennes schema är en Sigvarttavla med samma funktion som timstock. En diod är 15 min och tavlan räknar ner för hela dygnet. Går ställa larm varje kvart. När tavlan larmar så går man o tittar på achemat för att se vad det är för bild, tex packa fotbollsväskan.

Bolltäcke har vi med! Super!!

Klädtermometer!! Det bästa vi har!! Termometern visar vad man har för kläder (jacka, mössa, vantar, halsduk, termobyxor, linne, shorts etc)

Mamma till Orkidé-barn
  • Daisyduck

Var kan man köpa denna timstock?

Svar på tråden Åhhh vad jag älskar timstocken! (20 min)