• K a j s a s

Trillingnerven - Trigeminus neuralgi

Har du upplevt smärtor i trillingververna i ansiktet? Vill gärna komma i kontakt med ngn som vet ngt om denna ovanliga åkomma. 150 sjuka på en miljon... Och jag måste naturligtvis bli en av dem.
    Har försökt att läsa mig till info, men det finns så lite forskning kring detta. Det enda jag får veta är att det är onvanligt att det dyker upp före 40-50 årsåldern. Och dyker det upp tidigare så kan orsaken vara MS eller en hjärntumör. Så nu måste jag nog ta och kolla upp detta ordentligt.

• Svar på tråden Trillingnerven - Trigeminus neuralgi
  • MinaBarnochJag

Jag har oxå det problemet med trillingnervern i ansiktet..med stickningar, det känns som om nån pickar med en nål på olika ställen och det drar lite och värker och det sitter bara centrerat på min högra sida av ansiktet,inget på vänstra..jobbigt och irriterande är det. Läkaren tyckte det verkade konstigt för mitt öga har börjat bli påverkat av det lite oxå med dimsyn och obehag i. Nu har jag blivit remiterad till en Nevrolog, så man får väl se hur det är..idag har det varit ganska lungt, men det går i perioder verkar det som.hur gammal är du då Kajsas? själv är jag 38.

• MinaBarnochJag

kan även tillägga att örat är lite påverkat av det oxå..har en lustig känsla i det och värk ibland...

• K a j s a s

Jag är 31. Har inte problem hela tiden utan det kommer efter att jag varit ute. Så håller jag mig bara inne så känner jag inte av något. Vet du varför du har fått det? HAr du dragit ut någon tand eller så som kan ha skadat nerven? Jag vet inte alls varför jag skulle ha det. Möjligen att det kan vara Herpes som är orsaken i mitt fall. Hade mkt herpesblåsor runt läpparna när jag var yngre.

• MinaBarnochJag
    Svar på #3
    Nej jag har inte gjort något speciellt alls för att få det, det kom bara helt plötsligt..och det är ju lite konstigt..jag har lindrigare nu..det kommer inte lika ofta som tidigare..men är ändå rätt jobbiga när de väl dyker upp...har du frågat någon om det kan vara herpes blåsorna som orsakar dina besvär nu??Hoppas du får ett svar snart, för det vill jag oxå ha...Kram
  • Chelsea

Jag misstänker att jag kan fått det. Smärtan är helt outhärdlig och triggas igång när som helst, men speciellt om jag rör vid kinden på höger ansiktshalva (det är den sidan jag har sån tandvärk i)
    Jag är 23 år gammal och tandläkaren hittar inget fel. 

Svar på tråden Trillingnerven - Trigeminus neuralgi