• Miss Maya

Min 4-månaders älskar smakportionerna, blir arg när hon får ersättning istället... Vad ska jag göra?

Det är ju självklart jätteroligt att maten faller henne i smaken, men jag vet inte vad jag ska göra om hon plötsligt börjar vägra ersättningen! Det är ju bara små smakportioner så länge.

Hon blir vansinnigt arg när smakportionen är slut, oavsett om hon får den före eller efter ersättningen. Jag vet att jag kan ge maten EFTER att hon ätit ersättning, men då brukar hon ofta vara så mätt så hon inte vill ha mer, så det känns inte heller bra.

Iofs är det inget som säger att hon MÅSTE börja med mat redan nu.

Men jag undrar om det är någon annan som haft barn som reagerat likadant och om ni har några tips eller råd?

• Svar på tråden Min 4-månaders älskar smakportionerna, blir arg när hon får ersättning istället... Vad ska jag göra?
  • Pysselgalningen

du vet ju på ett ungefär hur mycket ersättning hon äter, så avbryt måltiden när det är 20-50ml kvar och ge mat då istället. Är hon fortfarande hungrig efter det så är det bara att ge skvätten som är kvar

• Miss Maya

Ingen? Jag antar att jag kan sluta ge henne smakportionerna ett tag, men det känns tråkigt iom att hon gillar dem så mycket.

Jag är bara rädd att hon ska vägra ersättningen till slut, då hon kan bli skitarg när hon upptäcker hon får det istället.

• Miss Maya

Ja, visst, så kan jag också göra, men då kan hon bli arg, för att hon först inte är mätt och jag "snor" maten av henne och sedan får jag inte i henne någon mat, då skriker hon bara.

Alternativet är att hoppas på att hon orkar äta lite ändå efteråt. Fast hon blir ju ändå arg när smakportionen är slut oavsett. Men det är väl inte hela världen, då vet jag ju att hon är mätt i alla fall, då handlar det bara om att hon vill ha mer bara för att hon tycker det är gott.

Pysselgalningen skrev 2009-02-01 17:41:02 följande:
    du vet ju på ett ungefär hur mycket ersättning hon äter, så avbryt måltiden när det är 20-50ml kvar och ge mat då istället. Är hon fortfarande hungrig efter det så är det bara att ge skvätten som är kvar
  • Bam

Hade samma problem med min son. Började med smakisar när han var 4½ månad. Han vägrade ersättning strax efter så jag fick snabbt öka upp till hela portioner.
    Han har ätit riktig mat, gröt och välling sen han var 5 månader.

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
  • Mirjis

Jag ger min 4 månaders bebis riktiga portioner mat för bvc sa att man kunde göra det om de ville själva och tyckte om maten. Så min får lunch och kvällsmat och resten ammar jag.

• Miss Maya

Aha, men välling fungerade ändå? Har nämligen funderat på att börja med det snart, då hon sedan en månad tillbaka sover väldigt dåligt. Trodde det var en växa-fas, där hon behöver mer mat, men den verkar hålla i sig, tror inte hon blir lika mätt av ersättningen mer.

Bam skrev 2009-02-01 17:44:35 följande:
    Hade samma problem med min son. Började med smakisar när han var 4½ månad. Han vägrade ersättning strax efter så jag fick snabbt öka upp till hela portioner. Han har ätit riktig mat, gröt och välling sen han var 5 månader.
  • Bam
    Miss Maya skrev 2009-02-01 17:53:12 följande:
    Aha, men välling fungerade ändå? Har nämligen funderat på att börja med det snart, då hon sedan en månad tillbaka sover väldigt dåligt. Trodde det var en växa-fas, där hon behöver mer mat, men den verkar hålla i sig, tror inte hon blir lika mätt av ersättningen mer.
    Ja, det funkade jättebra för oss som morgon och kvällsmål.
    Mycket möjligt att hon inte blir lika mätt längre. Kan ju vara värt att prova välling och se.
    Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
  • plommon

Bam skrev 2009-02-01 17:44:35 följande:

Hade samma problem med min son. Började med smakisar när han var 4½ månad. Han vägrade ersättning strax efter så jag fick snabbt öka upp till hela portioner. Han har ätit riktig mat, gröt och välling sen han var 5 månader.
    Samma här. Han vägrar mer än 100 ml ersättning i taget och numera vill han ha den sent på kvällen och tidigt på morgonen. På dagarna är det gröt, rotfruktspuréer och vatten som gäller.
  • milla   1982

vi ökade ganska snabbt till hel portion vid lunch just för att felix gillade det så mycket. (började med smakport. vid 4 mån)

Svar på tråden Min 4-månaders älskar smakportionerna, blir arg när hon får ersättning istället... Vad ska jag göra?