• Anonym (Orolig)

    Ingen slidöppning!!!(5mån)

    Min dotter har ingen slidöppning. Jag märkte detta redan När hon var ganska liten och tog upp det med läkare.

    Dom sa att det skulle öppnas med tiden och det var inget att oroa sig för. Men då var det inte så mycket som det är nu. Då var det bara stängt lite.

    Jag kollade det idag igen och då såg jag att hela slidan är stängd hela vägen förutom ett hål för urinröret. Hon kissar normalt så det funkar. M

    en resten är helt slutet. Ser ut som någon har limmat ihop dom inre blygdläpparna över slidöppningen.

    Självklart ska jag uppsöka läkare men jag undrar om någon här har erfarenhet av detta. känner mig ganska orolig faktiskt. Vad gör man åt det. Opererar man eller?

    Ska ringa sjukvårdsupplysningen men känner inte riktigt att jag vill lämna ut henne då det är ganska privat om man säger så.

    Hon är 5mån btw och är pigg och glad annars.
    Hjälp!!//orolig mamma

  • Svar på tråden Ingen slidöppning!!!(5mån)
  • Anonym (Orolig)

    oj tråden kom fel. den ska vara på kroppsligt. Kan någon ändra det? Moderator???

  • Anonym

    Anmäll ditt eget inlägg och be dom flytta.

    Har ingen erfarenhet men jag är ganska säker på att det blir en liten operation där de öppnar upp.

  • Skrik och Panik

    Vet du, det är inte så ovanligt som du tror. Man brukar börja med att få en hormonkräm man smörjer med, det räcker i vissa fall. I andra fall kan man behöva lite hjälp att öppna upp lite.

    Men ta du o kontakta BVC eller så, du ska se det ordnar sig

  • Anonym (Orolig)

    Då var hon ihopvuxen längre in i slidan om ni förstår vad jag menar!? dom sa att det brukar fixa sig. men nu ser hon ut som hon är ihpolimmad med superlim. jag är orolig att det ska växa ihop över urinröret också. kan det göra det? isåfall är det ju väldigt farligt.


    ebben skrev 2009-02-01 18:32:31 följande:
    de kollar ju sånt redan vid födseln-sa de inget då??
  • Anonym (??)

    Det viktiga är ju bara att hon har en livmoder (hoppas jag inte skrämmer dig nu men jag har en bekant vars dotter föddes så här men det visade sig även att hon saknade livmoder).

    Jag fattar inte riktigt.... hur ser du att hon saknar slidöppning? Särar du på de yttre blygdläpparna? Kan man se det så? Syns slidöppningen tydligt annars? Har själv en dotter på 6 månader men jag har aldrig tänkt tanken att kolla efter slidöppningen. Var i och för sig på läkarbesök i veckan och läkaren kollade snabbt underlivet på dottern men jag förmodar att hon hade sagt något i så fall. Eller?

  • Anonym (Orolig)

    Det är väldigt tydligt. När man särar på dom yttre blygdläpparna så ser man tydligt att hon inte har något "hål" så att säga. Det är slätt helt enkelt. Finns ingen öppning alls. Suck jag som redan är så nojjig blir ju ännu oroligare nu.

    Jag visste ju att hon hadde det eftersom dom kollade henne på bb men då var det inte alls lika mycket som nu utan hion hadde ett hål fast det var ihopvuxet på "kanterna" då sa dom att jag inte skulle oroa mig och att det skulle öppnas. det var därför jag kollade det idag och såg att hon nu är helt stängd istället. Fy!!

    Anonym (??) skrev 2009-02-01 18:36:39 följande:


    Det viktiga är ju bara att hon har en livmoder (hoppas jag inte skrämmer dig nu men jag har en bekant vars dotter föddes så här men det visade sig även att hon saknade livmoder). Jag fattar inte riktigt.... hur ser du att hon saknar slidöppning? Särar du på de yttre blygdläpparna? Kan man se det så? Syns slidöppningen tydligt annars? Har själv en dotter på 6 månader men jag har aldrig tänkt tanken att kolla efter slidöppningen. Var i och för sig på läkarbesök i veckan och läkaren kollade snabbt underlivet på dottern men jag förmodar att hon hade sagt något i så fall. Eller?
  • Anonym (Orolig)

    Och ja tittade hon i slidan på din dotter så hadde hon definitivt sett det då det inte går att missa om man verkligen tittar. det är väldigt tydligt.

    Anonym (??) skrev 2009-02-01 18:36:39 följande:


    Det viktiga är ju bara att hon har en livmoder (hoppas jag inte skrämmer dig nu men jag har en bekant vars dotter föddes så här men det visade sig även att hon saknade livmoder). Jag fattar inte riktigt.... hur ser du att hon saknar slidöppning? Särar du på de yttre blygdläpparna? Kan man se det så? Syns slidöppningen tydligt annars? Har själv en dotter på 6 månader men jag har aldrig tänkt tanken att kolla efter slidöppningen. Var i och för sig på läkarbesök i veckan och läkaren kollade snabbt underlivet på dottern men jag förmodar att hon hade sagt något i så fall. Eller?
  • Anonym (Fias mamma)

    Min dotter har så. Hon hade inte ihopväxt som nyfödd men det kom vid 3 månader ungefär.
    Ingen tog mig på allvar. Bvc tyckte att jag överdrev men kände mig jätteorolig över ihopväxten.
    När hon sen gick på dagis o var runt 4 så kunde hon ramla på cyklen o slå sig, det blödde lite ur slidan och sen kliade det i 3 dagar o växte ihop igen.
    Helkonstigt.
    Vi fick då 2 år i rad en hormonsalva som inte hjälpte ett dugg. Men sen när dottern var 6 år träffade vi en läkare som sa att vi aldrig skulle tvätta med tvål utan med olja i underlivet, efter det har det inte växt ihop. Nu har jag ifs inte tittat på länge eftersom hon är 13.

  • Anonym (Orolig)

    Oj fy så länge ska man behöva hålla på med salvor. Stackars min lilla flicka. Känner mig så orolig och hjälplös.

    Hoppas verkligen hon kan ha ett normals liv och få barn. Tänk om hon inte har någon livmoder som någon sa. Aldrig kunna få barn =( nu gråter jag snart.

    SDka man prata med en specialläkare om detta eller gå till en vanlig läkare?

    Anonym (Fias mamma) skrev 2009-02-01 18:45:34 följande:


    Min dotter har så. Hon hade inte ihopväxt som nyfödd men det kom vid 3 månader ungefär.Ingen tog mig på allvar. Bvc tyckte att jag överdrev men kände mig jätteorolig över ihopväxten.När hon sen gick på dagis o var runt 4 så kunde hon ramla på cyklen o slå sig, det blödde lite ur slidan och sen kliade det i 3 dagar o växte ihop igen.Helkonstigt.Vi fick då 2 år i rad en hormonsalva som inte hjälpte ett dugg. Men sen när dottern var 6 år träffade vi en läkare som sa att vi aldrig skulle tvätta med tvål utan med olja i underlivet, efter det har det inte växt ihop. Nu har jag ifs inte tittat på länge eftersom hon är 13.
Svar på tråden Ingen slidöppning!!!(5mån)