• Skehamn09

Hur är det att vara inlagd på psyket?

Man har ju hört så mycket om det. Jag har själv aldrig varit där men höll på och hamna där för 7 år sen när jag drabbades av en psykos. Men jag klarade mig och är fullt frisk idag.

Men hur är det? Är det som det beskrivs med mycket tvång, bältesläggning, sprutor i rumpan. Ingen intigritet överhuvudtaget. Man får inte vara ensam i dusch eller på toa.

Man tvingas klä av sig naken inför sina vårdare osv osv.

Nån som jobbar med det eller har legat där och kan berätta?

• Svar på tråden Hur är det att vara inlagd på psyket?
  • BrideOf Rocky

det är väl väldigt olika beroende på vart du är och varför, men det är klart att allt det du skriver förekommer och inte är helt ovanligt.

Inom avgiftning är det ofta väldigt lite integritet.

Har du en självmordsrisk eller är farlig för dig själv eller andra så är det nog ingen dans på rosor.

Sidfötter är för bögar
  • BrideOf Rocky

Min ena kompis har haft flera psykoser och en annan kompis arbetar som mentalskötare.
    Träffar dessutom en del psyk-patienter som berättar om hur det är, och det är inte många som har något bra att säga, inte nån av dom faktiskt.

Sidfötter är för bögar
  • Skehamn09

Det är inget du vill dela med dig ut av? Vill så gärna veta hur det är där eftersom jag faktiskt riskerade att hamna där. Det ville jag förstås inte men man är ju ändå nyfiken hur det faktiskt fungerar där.

• BrideOf Rocky

Jag vet inte hur det fungerar tyvärr eftersom jag bara hört.

Det enda jag vet är att det du skrev i TS förekommer.

Sidfötter är för bögar
  • PrettyGirl

Jag blev inlagd på sluten avdelning för 2 år o 3 mån sen efter ett självmordsförsök. Det var en väldigt skrämmande upplevelse för mig. En av tjejerna där hade slagit ihjäl en annan, och bara det var otäckt att ha en sån människa inpå sig. O jag var så dålig att jag fick åka rullstol, hade kateter och kunde varken tala el äta själv. När jag efter ett tag blev lite piggare så fick jag duscha, men inte använda rakhyveln till benen.

När jag kom till avd så var jag stabil men inte medveten om vart jag hamnat. Var först på intensiven, vårdavd o sen psyk. Jag var ff så groggy av den förgiftning jag fått av de tabl jag tagit, det tog mig över 2 veckor att känna mig någolunda pigg. När jag kom dit så såg de mig naken, ja. Jag var klädd i landstingets fina utstyrsel o blev tvättad nångång utav personalen då jag som sagt själv inte klarade ngt.

Jag har 2 pos saker att säga om min tid där. Det ena är att jag ångrar så himla mkt att jag försökte ta mitt liv, jag ville ju eg inte det o är så glad att jag lever idag.
    Det andra är personalen!

• PrettyGirl

Hmm allt kom inte med... De tröstade mig när jag grät o stoppade om mig när jag frös. Personalen var underbara mot mig!

Nu var detta min upplevelse av det hela o kan säkert upplevas annorlunda för andra, beroende på ur man är som person o varför man hamnat där.

• BrideOf Rocky

pretty baby

Shit vad bra att du lever! Grattis.

Sidfötter är för bögar
  • PrettyGirl

BrideOf Rocky skrev 2009-02-02 10:57:15 följande:

pretty baby Shit vad bra att du lever! Grattis.
    Tack, om det var mig du menade förstås;)
Svar på tråden Hur är det att vara inlagd på psyket?