• Emelie79

Min dotter har slagit i sina tänder!!!! Hjälp!

Min dotter som är 2 år har slagit i sin mun rejält!!
    Hon ställde sig i sin dockvagn som tippade och hon föll framstupa rätt ner med ansiktet i golvet. Har numera en rejäl fläskläpp. Det blödde massor och när vi äntlligen fick lov att känna i hennes mun kändes framtänderna ruckbara!!!
    Jag är helt förtvivlad och ledsen. Ringde barnakuten som gav mig rådet om kyla mot fläskläppen och att ta kontakt med en tandläkare i morgon.
    Kan inte hjälpa att klandra mig själv...Såg det hända men hann inte fram..Det gick på ett ögonblick!!
    Nån med erfarenhet som kan lugna mig?? Vad kan hända med tänderna när man slår dem så? En vän till mig säger att de "sätter sig" igen förhoppningsvis??
    Hon tar nappen...Det är väl ett gott tecken???

• Svar på tråden Min dotter har slagit i sina tänder!!!! Hjälp!
  • Jasusu

Förhoppningsvis så sätter de sig igen,men ge henne inget hårt att äta på.
    maten ska nu vara så mjuk som möjligt,tills en tandläkare har undersökt henne

ring ert försäkringsbolag och anmäl.
    Det kan ha blivit skador på underliggande tänder som inte syns förän hon är mycket äldre och har man inte anmält skadan så får man inte ut någon eventuell ersättning

• Trasig Udda Strumpa

känn på tänderna försiktigt sitter dom fast så är det bra

kyl ner fläskläppen och låt hon ha nappen om hon vill

det värsta som kan hända är att tänderna är såpass skadade så man får dra ut dom men det är mjölktänder så det är ingen större fara

ta kontakt med tandläkare imorgon så får dom bedöma det hela

har hon jätteont så ge henne smärtstillande innan hon ska sova till exempel Panodil

lycka till

• Jasusu

Jag hade inte rört på tänderna utan låtit en tandläkare göra det.
    Låt bli att borsta tänderna tills ni varit hos tandläkaren.
    Mitt barn har också slagit sig och detta är råden vi fick

• Mamma S

Det är jätteläskigt när sånt händer, men inte ditt fel! Det händer nog de flesta någon gång.

Ring folktandvården imorgon och be att få komma dit och kolla hennes tänder. Anmäl till ert försäkringsbolag också för säkerhets skull, ibland kan det visa sej längre fram att de permanenta tänderna blivit skadade.

Min fyraåriga dotter slog i munnen rejält i somras, det blödde mycket och hon fick en ordentligt fläskläpp. Hennes tänder kändes lite lösa och hon hade ont. Vi var hos tandläkaren och kollade två gånger, det enda som hände var att en liten flisa lossnade från en framtand men det är inget som syns.

Hoppas det går bra för er!

• MaRo

min son slog lös sin ena tand, den stod helt bakåt och syntes inte frammifrån, åkte till tandläkaren och då satt redan tanden fast rätt då sonen ville suga på tutten och det skjöv tanden rätt.

• dubbelmamma

Hon ska inte använda nappen förrän de fastnat igen. Om det är kris kan du låta henne somna med den men att du sen tar bort den. Ingen hård mat som morötter, äpple el knäckebröd

Kontakta tandläkare imorgon. De vill säkert röntga för att se hur illa det är.

Min ena kille slog sig så ena framtanden (mjölktand) blev lite lös. Den växte fast men är lite grå pga blödningen som blev.

• Emelie79
    Jasusu skrev 2009-02-01 20:10:31 följande:
    Förhoppningsvis så sätter de sig igen,men ge henne inget hårt att äta på.maten ska nu vara så mjuk som möjligt,tills en tandläkare har undersökt hennering ert försäkringsbolag och anmäl.Det kan ha blivit skador på underliggande tänder som inte syns förän hon är mycket äldre och har man inte anmält skadan så får man inte ut någon eventuell ersättning
    Hon fick lite yoghurt till kvällsmat och det gick bra! Hon verkade mest besvärad av läppen, då hon fick ett sår på insidan...Det svider nog väldigt!

Usch, ja det är ju det man tänker på...hennes underliggande tänder...!! Känns jättejobbigt!!
    Trasig Udda Strumpa skrev 2009-02-01 20:10:40 följande:
    känn på tänderna försiktigt sitter dom fast så är det bra kyl ner fläskläppen och låt hon ha nappen om hon villdet värsta som kan hända är att tänderna är såpass skadade så man får dra ut dom men det är mjölktänder så det är ingen större fara ta kontakt med tandläkare imorgon så får dom bedöma det hela har hon jätteont så ge henne smärtstillande innan hon ska sova till exempel Panodil lycka till
    Vi vågade bara känna på tänderna en gång!! Då kändes de som sagt lite lösa....
    Hon verkade inte ha så ont när hon somnade...hon klagade inte i alla fall...
  • Jesslan

vår tjej trillade på dagis och slog sina tänder när hon var 1,5 år, den ena tanden for upp i näsborren(genom tandköttet) den andra satt presic så man såg lite av den, ringde försäkringsbolaget och tandläkaren var på kontroll och det görs regelbundet en gång om året då dom röntgar.Än sålänge har dom inte sett någon skada, tandläkaren sa att dom inte kom att växa fram helt igen men det har dom gjort.Nu är båda lösa men hon är 5,5 år så det ska dom ju va sen ger det sig när dom nya kommer hur dom ser ut, det kan finnas en skada även om dom inte ser nåt på röntgen
    dom 2 viktigaste sakerna är att:
    Kontrolleras av tandläkare och ringa försäkringsbolaget

• Toukka

Hej! Låt tänderna vila dvs helst ingen napp och inget hårt att tugga till mat (undvik alltså knäckebröd, äpplen, morötter osv). Om ni har klorhexidin munskölj hemma så doppa en tops i det och gör rent runt tänderna o på såret på insidan av läppen försiktigt. Det är viktigt med nogrann rengöring för snabb läkning. Ofta "växer" mjölktänderna på småbarn fast igen. Ibland kan de bli mörka i färgen med tiden o ev få infektion, men de kollar man hos tandläkaren med jämna mellanrum. Boka tid för kontroll imorgon - oftast behöver inget göras, men de är bra att kolla upp. Det kommer säkert att ordna sej!
    Hälsn från en tandläkare

• viseversa

Det är inte ditt fel. olyckor händer. klandra absolut inte dig själv.

När min lillebror var 6 åkte han isbana på fötterna på fritis. Han ramlade och slog i dom fyra framtänderna i överkäken.

Dom var så lösa att dom "fladdrade" i munnen. Tre av dom växte fast och överlevde.

Den fjärde dog och den fick han operera bort. Men innan dess så hadde han den i flera år innan dom opererade bort den.

Nu har han en titanskruv och en permanent plast tand där iastället.

Men nu var ju det här hans permanenta tänder. Din dotter har ju fortfarande sina mjölktänder. Det är ju mycket lättare för tappar hon dom så får hon ju nya iallafall.

Problemet är väl att ett hårt slag mot mjölktänder KAN skada dom permanenta tänderna som kommer under. men det ska man inte ta ut i förväg. Dom kan mycket väl växa fast och allt är frid och fröjd. ta en sak i taget.

• Emelie79
    Toukka skrev 2009-02-01 20:20:24 följande:
    Hej! Låt tänderna vila dvs helst ingen napp och inget hårt att tugga till mat (undvik alltså knäckebröd, äpplen, morötter osv). Om ni har klorhexidin munskölj hemma så doppa en tops i det och gör rent runt tänderna o på såret på insidan av läppen försiktigt. Det är viktigt med nogrann rengöring för snabb läkning. Ofta "växer" mjölktänderna på småbarn fast igen. Ibland kan de bli mörka i färgen med tiden o ev få infektion, men de kollar man hos tandläkaren med jämna mellanrum. Boka tid för kontroll imorgon - oftast behöver inget göras, men de är bra att kolla upp. Det kommer säkert att ordna sej!Hälsn från en tandläkare
    Tack för ditt svar!! Hon fick nappen, dels för att hon ville ha tröst av den, men också för att vi ville kolla om hon tog den, för att på nåt sätt försöka "mäta" smärtan om du förstår vad jag menar. Hon tog den till synes utan problem och vi tog det som ett gott tecken. Samtidigt funderade vi över om det var så bra med tanke på att tänderna var lite lösa...Hon sover nu. Tycker du vi ska ta bort nappen nu?
    Vi har inte tvättat rent men hon har druckit mycket vatten och också en flaska vällning.
    Vi ska ringa tandläkaren det första vi gör i morgon bitti.....
  • Toukka

jag förstår, de är klart man vill trösta barnet sitt så som hon är van. Om du tror du kan ta bort nappen utan att hon vaknar så är de säkert bra, annars tror jag inte de är så jätte "farligt" att hon har den men läkningen går ju snabbare om man inte stör så mycket. de är bra att hon druckit vatten, de sköljer ju rent.
    Anmäl till försäkringsbolaget som många skrivit, i fall de permanenta tänderna tagit skada så är de bra för framtiden. Men oroa dej inte. Det kommer säkert att gå bra, de läkert oftast fint i de små munnarna.

• Tigerwoman

Man blir så där förskräckt första gången det händer, men inte tredje eller femte. Det är jätte-vanligt att tänderna slås något lösa, men ofta så växer de fast igen efter några dagar. Man brukar säga inga hårdmackor eller andra extremt hårda saker där man använder framtänderna, t ex äpplen i två veckor. Vår son slog nyligen ut en tand och den bredvid var lös, då sa tandläkaren att det bästa var att inte låta honom använda nappen (om det gick) tills den tanden växt fast igen.

• Emelie79

Hej alla!!

Vi var hos tandläkaren i morse. Han tyckte det "såg bra ut". Han tyckte det såg ut som om båda tänderna "fick näring" (eller hur han uttryckte sig) och han kunde inte se någon missfärgning. Han gav oss tips på vad vi skulle vara uppmärksamma på som kunde tyda på olika saker. Te.x kolla om det blir varbildning uppe vid tandroten (i tandköttet), vilket kan tyda på att tanden "dör". Han bedömde risken som minimal att de permanenta tänderna blivit skadade då slaget tog på framsidan av tänderna och inte "underifrån och uppåt", men man kan ju aldrig säkert veta och därför ska man ALLTID kontakta försäkringsbolaget (men det visste vi ju redan, det är många som sagt och påminnt om det). Vi kände oss något lättade i alla fall när vi gick därifrån. Men visst känns det fortfarande jobbigt. Vi vet ju inte hur det utvecklar sig framöver. Men visst kunde det varit mycket värre.....

Tack alla för era svar! 

• Ellu

Båda mina barn har slagit i sina tänder. Dottern slog i sina i golvet och det blödde och de satt lite löst. Allt såg bra ut hos tandläkaren men tänderna blev gråa sen och vi fick åka till tandläkaren igen. Hon sa att det antingen kunde vara som ett blåmärke i tanden eller att tänderna var på väg att dö. Som tur var var det blåmärke och idag snart tre år senare syns det bara att de är något mörkare.
    Sonen slog i och av sina tänder i höstas, det var dessutom hans permanenta tänder. De var helt lösa och det saknades bitar. Men fantastiskt nog så växte de fast igen och sen har de lagat det som gick sönder och det syns nästan ingenting.
    Hoppas att det går bra för er också.

Svar på tråden Min dotter har slagit i sina tänder!!!! Hjälp!