• Elin med Wilma och Alva

Snittsamtal imorgon och jag är så himla orolig för vad hon ska säga...

Jag har pga en enorm förlossningsrädsla efter min förra förlossning fått tid för snittsamtal i morgon förmiddag. Jag var på animasamtal förra veckan och barnmorskan tyckte att jag skulle slippa gå i ovisshet så länge, så jag fick en tid för snittsamtal redan nu. Så imorgon är det dags. Imorgon ska jag försöka övertyga en överläkare om att jag är så förlossningsrädd att jag MÅSTE få ett snitt. Och jag är så himla rädd för att hon bara ska säga "NEJ. Inte en chans. Du har inga medicinska skäl så du får föda vaginalt". Jag vet inte vad jag ska göra om läkaren säger så. Det är verkligen inget alternativ för mig, jag är så himla orolig för förlossningen att jag inte kan sova på nätterna längre. Men tänk om hon struntar i det, tänk om hon bara vägrar. Vad gör jag då?

/ Elin

• Svar på tråden Snittsamtal imorgon och jag är så himla orolig för vad hon ska säga...
  • emelasmamma

Åh stackare.. jag va med om samma!
    LIVRÄDDmen dom sa stenhårt nej... hoppas du får en "snällare" läkare.

Kan också säga idag att jag är såå tacksam att hon sa nej.

• Rosagul

Usch, stackars dig ! Låter inget kul att behöva må så dåligt .

Får man fråga vad som hände under din förra förlossning då du har rädsla efter den...? är det ngt traumatiskt/komplikationer så brukar väl det räknas som en anledning till snitt?

• Zeelita

Du måste tänka över dina argument till varför du känner som du känner. Och när du väl sitter där måste du vara säker på att det är vad du vill & tror blir bäst.

• siamusen

Om hon vägrar sa byter du landsting.

Skriv ned alla dina tankar och dina râdslor nu ikvâll att ha med som stöd.

• Misty W

jag ska till snitt läkaren på torsdag och är oxå livrädd för ett nej.  Men som dom redan skrivit. Tänk npga igenom varför du vill ha snitt och även för och nackdelar. ha koll på komplikationer som förekommer/ kan hända vid ett ks. och framför allt... STÅ PÅ DIG!
    Dom råden tänkte iallafall jag gå efter. Lycka till!

Rosagul,
    Det hände egentligen inget särskilt förutom att det tog lång tid och jag fick fullständig panik i slutet. Var helt övertygad om att jag skulle dö, och den känslan har jag inte lyckats komma över än, trots att jag gått hos en kurator och försökt bearbeta det här i 1,5 år. Förlossningen tog 27 timmar, varav jag var öppen 10 cm i 9 timmar, sen tog de henne med sugklocka. När hon föddes hade jag varit vaken drygt 45 timmar. Så jag var uttröttad, men jag hade ingen svår förlossning rent tekniskt, det hände inget med min dotter och jag klarade mig fysiskt bra. Men jag upplevde dödsångesten som så fruktansvärd att jag behövde hjälp för att ens våga bli gravid igen. Och därför har jag känt mig ganska säker på att de ska lyssna på mig och ge mig ett planerat snitt. Men nu är jag jätteorolig för på animabarnmorskan lät det som att jag måste förbereda mig på att bli nekad. Hon fokuserade på att jag kan få en planerad vanlig förlossning, och att jag kan få sömntabletter som hjälper mig sova om jag är orolig (vilket jag tycker känns helt sjukt)...

siamusen,
    Om jag blir nekad och vill byta landsting, hur gör jag då? Vem ska man vända sig till i det andra landstinget? Mödravården?

Fy jag förstår inte hur jag ska kunna sova ikväll. Det brukar vara jättesvårt i vanliga fall men nu känns det ju helt omöjligt.

• rply

Alltså du kan egentligen inte bli nekad, för jag var hos en läkare, som sa att "vi kan inte neka någon" Så är du bar bestämd på din sak, så ska det inte vara någon fara.
    Är själv snittad, så vet hur lång process det där kan vara.

• siamusen

Elin med Wilma skrev 2009-02-01 21:24:44 följande:

Rosagul, Det hände egentligen inget särskilt förutom att det tog lång tid och jag fick fullständig panik i slutet. Var helt övertygad om att jag skulle dö, och den känslan har jag inte lyckats komma över än, trots att jag gått hos en kurator och försökt bearbeta det här i 1,5 år. Förlossningen tog 27 timmar, varav jag var öppen 10 cm i 9 timmar, sen tog de henne med sugklocka. När hon föddes hade jag varit vaken drygt 45 timmar. Så jag var uttröttad, men jag hade ingen svår förlossning rent tekniskt, det hände inget med min dotter och jag klarade mig fysiskt bra. Men jag upplevde dödsångesten som så fruktansvärd att jag behövde hjälp för att ens våga bli gravid igen. Och därför har jag känt mig ganska säker på att de ska lyssna på mig och ge mig ett planerat snitt. Men nu är jag jätteorolig för på animabarnmorskan lät det som att jag måste förbereda mig på att bli nekad. Hon fokuserade på att jag kan få en planerad vanlig förlossning, och att jag kan få sömntabletter som hjälper mig sova om jag är orolig (vilket jag tycker känns helt sjukt)...siamusen, Om jag blir nekad och vill byta landsting, hur gör jag då? Vem ska man vända sig till i det andra landstinget? Mödravården?Fy jag förstår inte hur jag ska kunna sova ikväll. Det brukar vara jättesvårt i vanliga fall men nu känns det ju helt omöjligt.
    Antingen till din bm eller till en gynekolog (privat kanske) som kan ge dig remiss vidare.
  • emelasmamma

rply skrev 2009-02-01 21:26:20 följande:

Alltså du kan egentligen inte bli nekad, för jag var hos en läkare, som sa att "vi kan inte neka någon" Så är du bar bestämd på din sak, så ska det inte vara någon fara. Är själv snittad, så vet hur lång process det där kan vara.
    I Göteborg får dom neka.. och oftast gör dom det om det går att föda vaginalt utan fara.

siamusen,
    Ok, jag går på en privat mvc så då kanske min bm eller någon av doktorerna där kan skriva en remiss vidare. Hoppas bara att man hinner få en tid någon annanstans i så fall, jag är ju liksom i vecka 33. Det tog ju ett bra tag att få en tid hos animabarnmorskan på Huddinge, så det lär ju ta lite tid att få en ny tid någon annanstans.

Svar på tråden Snittsamtal imorgon och jag är så himla orolig för vad hon ska säga...