• Lilla Prussiluskan

Vad har en distriktssköterska för utbildning?

Är hon/han vanlig sjuksköterska eller har man en påbyggnadsutbildning?

Vad är det för utbildning till distriktssköterska?

• Svar på tråden Vad har en distriktssköterska för utbildning?
  • trollmammsis

sjuksköterska sen läser man till distrikt. vet ej om man måste ha jobbat nått år som vanlig ssk först

• Lilla Prussiluskan

Aha, så en distriktssköterska ska kunna lite mer?

Undrar eftersom jag har en riktigt dålig BVC sköterska. Hon ska tydligen vara distriktssköterska men kan inte svara på de enklaste frågorna om barn.

• trollet83

för att läsa till dist. sjuksköterska tror jag man måste ha 2 års yrkeserfarenhet som vanlig sjuksköterska.

• trollet83
    Lilla Prussiluskan skrev 2009-02-01 20:47:24 följande:
    Aha, så en distriktssköterska ska kunna lite mer? Undrar eftersom jag har en riktigt dålig BVC sköterska. Hon ska tydligen vara distriktssköterska men kan inte svara på de enklaste frågorna om barn.
    Ok, hur mkt kunskap om barn de har kan ju variera lite beroende på tidigare erfarenhet mm, dist.sjuksköterska är ju inte enbart inriktad på barn utan alla åldersgrupper.., men som dist. sjuksköterska ska man alltså kunna bemöta alla åldersgrupper
  • Lilla Prussiluskan

Ok!

Tack för svaren!

• JA77

Lilla Prussiluskan skrev 2009-02-01 20:47:24 följande:

Aha, så en distriktssköterska ska kunna lite mer?Undrar eftersom jag har en riktigt dålig BVC sköterska. Hon ska tydligen vara distriktssköterska men kan inte svara på de enklaste frågorna om barn.
    En distriktssköterska har en bred utbildning i primärvård; öppen hälso- och sjukvård. Hon kan bl.a. jobba på BVC, vårdcentral eller ett äldreboende. En barnsjuksköterska läser mer om barn och barns utveckling, varför de får en mer bred kompetens om barn. BVC-sköterskor är ofta barnsjuksköterskor.
Svar på tråden Vad har en distriktssköterska för utbildning?