• Mika77

Hur brukar slemhinnan vara innan mens/alternativt när man är gravid?

Har precis kommit från ett besök hos min gynekolog och när han gjorde VUL sa han att min slemhinna var tjock. Vad betyder det? Jag frågade han men han är så vimsig och jag fick inget riktigt svar.

Har försökt bli gravid sen september 2003 och på senaste tiden har jag fått oregelbunden mens med korta cykler. Innan dess var den regelbunden. Men, senaste mensen var 10/4 så nu är jag uppe i 27 dagar vilket ju är normalt. I söndags och måndags hade jag mensvärk och var helt säker på att mensen var på g men icke. De senaste dagarna har jag haft lite molande värk till och från. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag hoppas hoppas att jag är gravid men vågar inte hoppas. Tog ett grav test (Preg) i tisdags men det var neg?L

PS. Någon som har tips på någon bra gynekolog/barnmorska i Norrköping? Jag är inte nöjd med min gyn, skulle vilja träffa någon som är mer inne på graviditeter och så.DS

Kramizar!!

• Svar på tråden Hur brukar slemhinnan vara innan mens/alternativt när man är gravid?
  • Niffan

Har inget svar på din fråga men håller tummarna för att du e gravid!!!

• Lilltösa

Hej, vet inte om slemhinnan är annorlunda när man är gravid än hur den är innan mens, men när jag var hos gyn så sa hon också att min slemhinna var tjock o fin. Det är bra tydligen, för att ägget ska fastna och sådär. Men jag fick ju min mens efteråt i och för sig.....men det är bra om den är tjock iallafall så mkt vet jag. Konstigt och virrigt svar va!?!? Testa igen om några dagar om inte mensen kommit. Lycka till.

• Fam

Det betyder att du är på väg att ha mens. Eller att du är gravid, men vet du ju tyvärr att du inte är.

• maj72

Man ska ha en "tjock" slemhinna (cirka 10 mm, tror jag var det) så att ägget kan bofästa sig. Jag tror det vad din läkare menade var att hinnan är tjock dvs gulkroppen funkar bra och slemhinnan är beredd att ta emot ett befruktad ägg (eller har redan gjort det). När mensen kommer, då slutar gulkroppen producera progesteron (som bevarar slemhinnan efter ÄL), slemhinnan bryts ner och spolas ut med blod (=mens). Dvs om du är på dag 27 så är du antingen gravid eller så är du fortfarande i din luteala fas (och gulkroppen producerar fortfarande progesteron). HCG-hormonet fördubblas varandra eller tredje dag i början av graviditeten så det är bäst om du testar kanske på helgen igen.

Lycka till - håller tummarna för dig!

• Vår

Alltså det här med slemhinnan gör mig knasig. Kan man på något sätt känna sin egen slemhinna. Hoppas ni inte tycker att detta är "fel" att skriva om, men jag känner mig konstig i underlivet (kände det när jag var på toa igår och idag). Precis som om jag skulle vara upphetsad eller nåt. Låter mycket lustigt, jag vet. Sen liksom drar och rycker det långt långt!! ner på magen, nästan ända nere :)
    Väntar BIM i helgen. Ibland känns det också som att pulsen slår två slag åt gången...
    Ursäkta om ni tycker jag skrev för ingående!

• amathea

När jag va hos gyn hade jag ca en vecka kvar till BIM och han sa att min slemhinna var på toook för tunn.

Gick på gestapuran och den byggde inte upp slemhinann som den borde.
    Om man har ägglossning men för tunn slemhinna är risken för missfall större.

när din gyn sa att din slemhinna var tjock tydde det på att allt troligtvis va som det skulle.
    Slemhinnan bör va kraftig så att ägget kan "borra" in sej ordentligt och ligga tryggt.

Antagligen tyder det oxå på, tillsammans med mensvärken, att mensen är påväg, om det inte är så att du är gravid.
    Testa vid ett senare tillfälle.

Svar på tråden Hur brukar slemhinnan vara innan mens/alternativt när man är gravid?