• 1 och 1 är 3

Lagfart och pantbrev!

Pantbrev e om jag förstått de rätt 2 % av lånebeloppet

Lagfart 1,5 %

MEN, ang lagfart, vad gäller vid nybyggnation, någon son vet?

080826 - Puma Teolin
  • Svar på tråden Lagfart och pantbrev!
  • Thursday

Fär att få lagfart på fastigheten så betalar man stämpelskatt som är 1,5 % av köpeskillingen. Köper ni tomt och bygger själva eller köper ni rubbet i ett paket så att säga?

• 1 och 1 är 3
    Thursday skrev 2009-02-01 21:19:14 följande:
    Fär att få lagfart på fastigheten så betalar man stämpelskatt som är 1,5 % av köpeskillingen. Köper ni tomt och bygger själva eller köper ni rubbet i ett paket så att säga?
    vi köper tomt av kommunen å sen totalentreprenad från åsbohus. men dom har alltså inget ihop.
    080826 - Puma Teolin
  • Thursday

1 och 1 är 3 skrev 2009-02-01 21:21:31 följande:

vi köper tomt av kommunen å sen totalentreprenad från åsbohus. men dom har alltså inget ihop.
    Jag skulle tro att ni betalar 1,5 % av det ni köper tomten för av kommunen, men ring till inskrivningsmyndigheten och fråga!
  • 1 och 1 är 3
    Thursday skrev 2009-02-01 21:22:43 följande:
    Jag skulle tro att ni betalar 1,5 % av det ni köper tomten för av kommunen, men ring till inskrivningsmyndigheten och fråga!
    inskrivningsmyndigheten!? Aldrig hört....
    080826 - Puma Teolin
  • Thursday

1 och 1 är 3 skrev 2009-02-01 21:23:41 följande:

inskrivningsmyndigheten!? Aldrig hört....
    Oj, jag är lite seg, det är Lantmäteriet som har hand om det där sen i somras. Ring dem!
  • 1 och 1 är 3
    Drage skrev 2009-02-01 21:32:31 följande:
    1,5% på enbart tomtpriset!
    TACK!!!! Då "sparar" vi nästan 40 000 till annat....

Pantbrev, vet du om man tar ut dom innan byggkrediten eller när man lägger om lånen när huset e klart? Tänkte om man inte behöver använda alla pengar man fått i kreditivet...
    080826 - Puma Teolin
  • Barbabok

Vi la om vår byggkredit nu och fick också en räkning på pantbrevet på den slutgiltiga summan. Betalade inte förskott alltså.

Jag är med parvel
  • 1 och 1 är 3
    wero73 skrev 2009-02-01 22:54:04 följande:
    Vi la om vår byggkredit nu och fick också en räkning på pantbrevet på den slutgiltiga summan. Betalade inte förskott alltså.
    Låter väldigt lovande!! Får man fråga vad ni haft för ränta på byggkrediten?
    080826 - Puma Teolin
  • Barbabok
    1 och 1 är 3 skrev 2009-02-01 23:05:21 följande:
    Låter väldigt lovande!! Får man fråga vad ni haft för ränta på byggkrediten?
    Usch tror det var 7% nånting, tog den i somras.
    Jag är med parvel
  • Barbabok

Ska tilläggas att vi inte byggt nytt utan gjort en större renovering, så det var "bara" ett par hundratusen men ändå.

Jag är med parvel
  • 1 och 1 är 3
    wero73 skrev 2009-02-01 23:07:28 följande:
    Usch tror det var 7% nånting, tog den i somras.
    usch å fy! Då vill man ju ha de avklarat fort! Men vist lyfter man lite i taget... å man betalar väll inte den stora delen förrän huset e fördigt.. eller!?!?
    080826 - Puma Teolin
  • Drage

Man lyfter efter hand som något ät färdigbyggt. Det ska framgå i ert kontrakt. Om ni betalar in i förskott och byggaren går i konkurs kan ni troligtvis glömma era inbetalda pengar...

Svar på tråden Lagfart och pantbrev!