när började era barn prata..?
när bärjade era barn att prata...typ några ord til små meningar
när bärjade era barn att prata...typ några ord til små meningar
Runt året, första var ca 10 mån. Andra barnet sa inte så mycket men babblar desto mer nu och är snart 3 år.
Trean ljudar än så länge, har inte sagt något ord än och är snart 11 mån.
ettan började snacka vid 7 månader, då första orden kom.
tvåan är 1 år nu och kan inte säga mycket. precis lärt sig maaammmmaaa
puffar
Första ordet vid 1, meningar vid 1,5. Alla tre har det "släppt" för ordentligt när de börjat dagis vid 20 månader ca.
min sa vovve igår, det var kul, han e 8 månader på söndag :D
min dotter började rabbla en hemskt massa när hon blev ca 25-26 månader.
Första ordet vid 8 månader, säger 2-ordsmeningar nu vid 16 månader, ibland 3 ord. Men det är mest ett ord åt gången som kommer.
Känns dock som om det bara är jag som har en son som är över ett år och inte säger nåt alls.. han kör bara med dadda, dä och babyspråket... han har inte ens sagt mamma eller pappa..... trots att många säger att det kommer känner ja mig så splittrad varför han nu inte ens säger mamma fast han e över ett år....
ZanniZ Me: Min tjej är 16 mån och pratar en hel del, men nästan inget man förstår , så det är ingen fara! Lea har i och för sig sagt mamma länge, men har annars bara några ord hon säger som "där" och "titta", "ja". Många dagar använder hon inte ord alls som vi kan förstå. Men hon FÖRSTÅR desto mer och det gör säkert ditt barn också! Vissa barn iakttar istället för att prata. Min makes föräldrar var oroliga för att han var så sen med att prata, han ville liksom inte prata förrän han verkligen kunde, sa knappt något före två års ålder och då pratade han med flera ord åt gången och låg plötsligt långt fram!
Man ska nog inte jämföra så mycket, svårt, jag vet, har själv tänkt likadant... Jag försöker uppmuntra det som Lea är bra på och tänker att det andra kommer av sig själv!
Jag var supernervös inför 1,5 årskontrollen på bvc eftersom jag hört att de då kollar att barnet säger 7-8 ord. Min son sa då typ mamma, pappa och tutte. Han var relativt sen med de orden också, en bra bit över året. Men det lossnade någon vecka innan kontrollen på bvc och nu kacklar han på som bara den och börjar sätta ihop ord - typ "sitt mamma", "åka buss", "hämta docka". Det är dock inte alltid man förstår vad han säger. Han blir 2 år i april.
Vår dotter är 20 månader och säger inte så mycket begripligt. Hon kör in sig på ett ord i taget och så använder hon det för ALLT ett par dagar. Förra veckan sa hon "atti" om allt, den här veckan är det "mea". Ibland betyder "mea"att hon vill ha mera av någonting, men det kan lika gärna betyda "nalle", "bok", "hjälp mig", eller vad som helst. Hon verkar inte ha fattat att ett ord = en specifik betydelse.
Min 18-månaders använder ett enda ord som finns på riktigt, och ett par till av egen konfektion som alla har flera betydelser. "Ayo" till exempel, betyder allt från farfar till telefon... all mat och att vara hungrig heter "popa". Jag tycker det går väldans långsamt med prateriet!