• chibaby

Hårfärg & ögonfärg på bebisen?

Jag har aldrig hängt med i det här med vad man ärver av sina föräldrar gällande hår- och ögonfärg.

Någon som kan berätta hur läget ser ut i mitt och sambons fall?

Jag föddes som blond och är blåögd
    Han är brunhårig och har gröna ögon med bruna inslag.

Hur kommer vår son sannolikt att se ut utifrån det?

• Svar på tråden Hårfärg & ögonfärg på bebisen?
  • Ilonasmamma

beror även på era respektive föräldrar och om både du och han har nåt syskon som är blå ögt

sen exakt vilka odds vet jag inte

det kan blir hur som helst.

hade en länk förut...se om jag hittar den så lägger jag in den här.

• Ilonasmamma

se kan det givetvis variera mer och för mer exakt måste man gå längre tillbaka.

Jag har gröna med bruna inslag, min sambo mörkbruna. Vår dotter har jätte BLÅ ögon.

• Wasabi

Vilket som skulle jag tro =)

Brorsan min är blåögd och mamman till barnen är brunögd.
    Dom fick två pojkar..en har kanonblå ögon och den andra har jättebruna men båda har brunt hår.

Ett par jag kände förut, där har både mamman och pappan bruna ögon men båda sönderna har vicksblå-färgade ögon.

Jag har gröna ögon och min sambo blå.
    Första dottern har gröna och min yngsta verkar få blå =)

• SkruttenåSkruttan

De är omöjligt att veta innan!!

men brunt hår och bruna ögon brukar ha dominans i generna...

men min son har fått mitt blonda hår och morfars eller farmos blå ögon (min man är brunhårig och brunögd) 

vår dotter har brunt hår och bruna ögon!!  

• mammatotoo

Har en bekant som är TOK brunögd, ett av hennes barn fick henns färg, den andra blåa efter pappa! Dom syskonen är inte lik varandra... otroligt hur det kan bli.
    Hade ett tvilling par i klassen som inte var de minst lika.
    En var rund ljushyad blåögd och rödlätt den andra var späd mörk och hade en gulton i hyn blev aldrig brännd i solen medans tvilling syrran aldrig blev annat än röd.

• lia76

min sambo är blåögd och mellanbrunhårig
    Jag är grönögd (med en ljusbrun ring precis runt pupillerna) och mellanbrunögd.
    Vår äldsta dotter har fått mina gröna ögon och min bruna ring, mörkare brunt hår än oss.
    Vår yngsta dotter (hon är 5 månader idag så det är lite tidigt att veta hur hon ommer se ut) har blå ögon och är väldigt ljusbrunhårig

Äldsta dottern var nästan svart i håret när hon föddes... Yngsta är väldigt ljusbrunhårig.
    Och ingen på sambons sida eller på min sida är/var direkt ljushårig, så det är lite skumt att hon blivit så ljus.
    Men det återstår att se hur det blir längre fram
    Och om även hon får mina gröna ögon

• chibaby

Tack för alla svar!

Det kan bli lite hursomhelst då kanske haha :)
    Jag tänkte först att han kommer att bli mörkhårig eftersom min sambo är så mörk och även har en hel familj på 6 syskon som allihopa är lika mörka. Men vi får helt enkelt se om 7 veckor då :)

• SannaLinköping

mina ena son har mörkbruna ögon och den andra jätte blå. samma pappa. ska bli kul att se vad nästa får.

• samma

Det kan man faktiskt aldrig spå! Vi har fått färger från långt bak i släkten på våra barn. Vi har: brunhårig pappa med blå ögon, brunhårig mamma med bruna ögon. Barn: två brunhåriga med bruna ögon, en blond med blå ögon och en rödhårig med grå ögon.. vi får se vad nästa blir. *spännande*

• sandra  1986

jag har egentligen blont hår och gröna ögon, min sambos mamma är svensk och hans pappa utländsk, så han har svart hår och bruna ögon!
    vår son har klarblå ögon och mellanbrunt hår..
    han föddes rödlätt, men börjar nu med tiden iaf bli lite mörkare...
    så jag fattar inte alls de där... så jag kan inte svara dig :)

• rudegirl

det kan man aldrig riktigt veta...

jag föddes relativt ljus med gröna ögon, min sambo är från chile och har svart hår och bruna ögon.

vår dotter har mellanbrunt hår och gröna ögon,
    vår mellanson har mörkbrunt hår med rött inslag och näst intill svarta ögon
    och vår minsta har mellanbrunt hår( som håller på att bli mörkare) och gråblå ögon.

Svar på tråden Hårfärg & ögonfärg på bebisen?