hur länge håller sej grönsaker i kylen/hemma?
Någon som vet hur länge grönsaker håller sej i kylen/hemma?
Någon som vet hur länge grönsaker håller sej i kylen/hemma?
beror väl på hur kallt det är och vilken grönsak det är och hur den var när du köpte den. Mina brukar hålla sig i typ två tre veckor iaf.
Olika för olika grönsaker... tomat och gurka ska egentligen förvaras i rumstemperatur. Folk har de i kylskår ändå men det är egentligen fel. Sen ska övriga grönsaker inte förvaras i kyl heller utan helst i en sval.
tack=)
men håller sig typ gurka/tomat längre om dom inte är i kylen?
nä tror de håller sig längre i kyl men man förstör dom som grönsaker. Förstör smaker och sånt. Gurka måste man vara extra försiktig med för den blir lätt kylskadad. Men om man vill skydda från mögel så är nog kylen bättre. Men ett tips är att köpa lite mindre åt gången så det går åt inom ett par dagar. Lite synd att köldskada dom Men sallad, paprika, morötter osv är bra att ha längst ner i kylen om du har en låda där för de ska vara kallt men inte kylskåpskallt och inte rumstempererat.
ludenben skrev 2009-02-02 07:57:03 följande:
Jag skulle nog handlat det närmare de kommer men har du svårt att ta dig till en affär så chansa på att handla idag och stoppa det i kylen. Vi har 2 min till närmaste ICA prommenadväg men har man inte det så kan man ju inte göra så mycket åt det. Välj inte mjuka tomater bara utan de som är hårdare så de inte mognar med en gång
får se hur ja gör=) Tack för svaren