• Anonym

Oidipus syndromet??

Min dotter är väldigt mammig och pappig, nu sa farmor att hon kommer att bli väldigt pappig inte mammig, inte märkt nåt än, men tydligen oidipus syndromet. När slår det in, ni som har döttrar har dem enbart tytt sig till pappan? och från vilken ålder.

• Svar på tråden Oidipus syndromet??
  • synanceia

Du menar väl Elektrakomplexet? För oidipuskomplexet handlar om hur söner tyr sig till mamman.

• synanceia

Dessutom tycker jag inte att du ska oroa dig över det. Alla barn genomgår inte den här fasen och det kan vara mer eller mindre påtagligt. Jag tycker i vilket fall inte att du ska oroa dig över detta redan nu. Du skriver ju själv att hon inte visar någre tecken på att bli mer pappig.

• Anonym

tack för svar, svärmor fösöker få dottern pappig också, räcker enbart dottern till honom och varje gång vi kommer in i rummet skriker titta nu kommer pappa, så hon bara hoppas på detta, men kul nu kan jag rätta henne i detta fall haha hette inte ens oidipus mohahaha:) tack.

• Anonym

inte någon som har efarenhet av döttrar ifall alla tyr sig enbart till pappan?

• Anonym (!)

Jag har läst en del om detta och måste säga att jag tror inte på denna teori. Min dotter är snart sju år och har alltid varit mammig, min son är fem och även han är mammig. Pappa är jättesnäll så det är inget konstigt där. Inga svartsjukedraman här ivarjefall
    Teorin är just en teori ingen sanning eller vetenskap.

• synanceia

Precis. Bry dig inte för mycket. Sigmund Freud kom på denna teori. Men han hade en hel del andra teorier också som är helt galna. Något ligger i det, men att alla barn genomgår denna fas är verkligen inte sant. Din svärmor kanske ska läsa en psykologibok så hon får termerna rätt åtminstone innan hon börjar prata om saker som hon inte ens förstår.

Anonym skrev 2009-02-02 11:31:55 följande:
    tack för svar, svärmor fösöker få dottern pappig också, räcker enbart dottern till honom och varje gång vi kommer in i rummet skriker titta nu kommer pappa, så hon bara hoppas på detta, men kul nu kan jag rätta henne i detta fall haha hette inte ens oidipus mohahaha:) tack.
  • Anonym

Min kompis barn är båda killar och båda är pappiga, det tror jag beror på att det är han som alltid varit hemma mest och att det är han som hittar på saker med dem.
    Rätt enkelt!

Svar på tråden Oidipus syndromet??