• Anonym

Så otroligt täppt i näsan, jag får PANIK!

Jag har varit helt enormt förkyld i ca 3 veckor nu, kanske mer ändå. Jag är otroligt tät i näsan, samtidigt som den rinner jättemycket - jag snyter mig HELA tiden. Jag nyser som en tok, hostar, har huvudvärk och är trött.

Kort sagt, en vanlig men vansinnigt irriterande förkylning... Iallafall, jag vet ju att man inte får använda nässpray mer än i 10 dagar. Men jag MÅSTE, jag får helt ärligt fullständig panik och ångest om jag inte kan andas, jag blir så fruktansvärt täppt och svullen.
    Jag antar att det beror dels på förkylningen och dels på beroende, men hur tusan ska jag kunna sluta när jag fortfarande är så himla förkyld?

Kan en läkare skriva ut någon spray som inte är beroendeframkallande?

• Svar på tråden Så otroligt täppt i näsan, jag får PANIK!
  • Blyger

Ring vårdcentralen och fråga om du inte kan få Rinexin utskrivet, det är tabletter som är slemhinneavsvällande...

• Kallokanin

Renässans näsdroppar är bara saltlösning och inte beroendeframkallande. Eller gör egen saltlösning!

• Blyger

Du bör även kolla så att du inte fått bihåleinflammation så du ev. behöver pencillin..?

• Varja

använd koksaltlösning finns som spray....

• Nattviolen

Du ska prata med en läkare, du kanske har bihåleinflammation och behöver antibiotika. Kanske du även behöver Rinexin som är slemhinneavsvällande tabletter. Näsdropparna kommer till slut bara att hjälpa för stunden, sen blir du ännu mer tät och så blir det en ond cirkel. Prova även vanlig koksaltspray. Den lossar lite, men innehåller inget "farligt".

• Anonym (Sally)

Finns kortisonspray på apoteket om du blivit beroende av nässpray. Fluitide Nasal tror jag den heter. Funkat för mig.

• Anonym

Förresten, kanske skall tillägga att jag testat att göra koksalt, det hjälpte tyvärr inte =/ Men tack för tipsen!

Får ta och ringa vårdcentralen och höra vad de säger helt enkelt, tack ska ni ha!

• Mamma S

Ring vårdcentralen, bäst att kolla så att du inte har bihåleinflammation. Det finns en kortison-nässpray som hjälper bra om man är väldigt täppt, Rhinocort Aqua heter den. Be att få en sådan på recept så behöver du inte använda så mycket vanlig nässpray.

• faster

skulle precis rek denna..
    har fungerat perfekt på mej.
    Hoppas du får hjälp jag har varit sjuk nu är inne på min 5e v...men näsan är bra edan jag började med denna.
    Anonym (Sally) skrev 2009-02-02 11:21:40 följande:

Finns kortisonspray på apoteket om du blivit beroende av nässpray. Fluitide Nasal tror jag den heter. Funkat för mig.
  • Anonym (Sally)

Har varit beroende i 10 år. Hatar det.

• Anonym

faster skrev 2009-02-02 11:27:41 följande:

skulle precis rek denna..har fungerat perfekt på mej.Hoppas du får hjälp jag har varit sjuk nu är inne på min 5e v...men näsan är bra edan jag började med denna.Anonym (Sally) skrev 2009-02-02 11:21:40 följande:
    Vet ni vad den heter? Ska gå in och kolla efter den imorgon då, om jag inte får tid på vårdcentralen då... Antar att läkaren rekommenderar denna annars! =)
  • Anonym

Anonym (Sally) skrev 2009-02-02 11:38:05 följande:

Har varit beroende i 10 år. Hatar det.
    Usch då Min pappa är likadan, om inte han har varit beroende ännu längre... Och jag vill VERKLIGEN inte bli sån, jag med! :P
  • Anonym (J)

Kortison ska du INTE använda om du är gravid....inte bra för bebben
  • Anonym

Anonym (J) skrev 2009-02-02 12:58:56 följande:

Kortison ska du INTE använda om du är gravid....inte bra för bebben
    Det hade jag ingen aning om, tack!
  • faster

Flutide nasal heter den iaf...om den går o använda då man är gravid vet jag dock inte...men kolla på fass

Anonym skrev 2009-02-02 13:05:11 följande:
    Det hade jag ingen aning om, tack!
  • Anonym

Anonym (Sally) skrev 2009-02-02 11:21:40 följande: Kortison ska du INTE använda om du är gravid....inte bra för bebben
    Det kan man visst göra! Prata med en riktig läkare och hör vad han säger!
  • faster

så här står det i fass ang Flutide nasal..

Graviditet
    Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare före användning under graviditet.

Amning
    Okänt om Flutide Nasal går över i modersmjölk. Rådgör därför med läkare före användning under amning.

• guldplutt

Dt är även vanligt med nästäppa när man är gravid, eftersom alla slemhinnor blir känsligare och svullnar lätt. Jag var tvärstopp i näsan de sista månaderna av min graviditet. Visst var jag rädd för beroende, men jag kunde inte låta bli att ta nässpray, jag hade svårt att andas när jag skulle sova som det var ändå. Och - nästan direkt efter att vår dotter vad född så gick det över av sig själv!

Svar på tråden Så otroligt täppt i näsan, jag får PANIK!