Sex innan cellprov
Visst ska man inte ha sex dagen innan ett cellprov?
Visst ska man inte ha sex dagen innan ett cellprov?
Nej, det ska man inte.
24 timmar innan e det väl som gäller
Precis. Inget sex dagen innan, för då kan provet "kontamineras" av andra celler som normalt inte finns där inne och provsvaren kan bli missvisande.
Ok, tack så mycket för era svar.
Nu blir jag ändå lite orolig (hade sex inatt, och ska på cellprov imorgon på morgonen), det är ju över 24 timmar men kan det ändå bli felaktigt resultat på cellprovet? Jag har tidigare opererats för grava cellförändringar,så jag går på kontroll årligen på sjukhuset. Jag tänkte inte så långt inatt att det var så pass nära till cellprovet. Jag blir bara oroligare nu ju mer jag tänker på det..
Kan du inte ändra tiden då? Så slipper du vara orolig.
ring å fråga men ja tror inte det är nån fara
Jag har ingen möjlighet att ringa dit nu (deras telefontider är bara på förmiddagen) men jag går dit imorgon och säger som det är, så får gynekologen jag ska till bestämma om jag ska göra det imorgon eller återkomma. Denna info hittade jag på nätet:
"Dagen innan man ska lämna cellprov ska man undvika att använda någon salva eller slidpiller i underlivet, eller att ha sex där en penis, fingrar eller annat förs upp i slidan. Man får inte lämna cellprov om man har mens. Har man det den dag man blivit kallad kan man boka en ny tid."
Så det borde nog vara lugnt.
Glömde att tacka nr 6 och nr 7 för era svar :)
Man brukar kunna maila och be om att få en tidsändring.
vassego...:) du hade sex igår å inte idag så 24 timmar hinner passera....
du får nog vackert lägga dig i den skönaste stolen av de alla imorn:)