• Anonym

Hjälp mig sluta med sömntabletter

Jag gick in i väggen för några år sedan pågrund av massor av tramautiska händelser i mitt liv, fick diagnosen post traumatisk stress, och i samband med det fick jag sömntabletter både propavan och stilnoct. Nu är jag gravid och försöker desperat sluta på stilnoct/zolipdem för jag vet att dom verkligen skadar mitt barn. Men istället sover jag inget om jag inte tar dem och med propavan klarar jag mig inte. Tar 2,5 mg per kväll, och vet inte vad jag ska göra. Går hos en psykiatriker som vill att jag ska sluta. Är det någon med erfarenhet om detta.

• Svar på tråden Hjälp mig sluta med sömntabletter
  • Anonym (jj)

Jag åt Stilnoct i samband med en depression (tog också Zoloft och Buspar), och hade inga som helst problem att sluta med dem.
    Jag sover givetvis inte alls lika bra utan, men det funkar.

Även om det blir några sömnlösa nätter så måste ju kroppen till slut ställa om sig och då somnar du ändå. Det svåra är väl kanske insomningen, särskilt om man har en massa som snurrar i huvudet.
    Jag tycker du helt enkelt ska sluta "cold turkey" och istället prova nån sorts avslappningsmetod eller liknande.

Lycka till!

• Anonym (gravid v26)

Här har du en till med liknande problem. Har hållit upp med stilnoct i över fem månader, men nu har jag tagit några ggr för att jag får ångest av att inte kunna somna.

Ska försöka våga ta upp det med min bm...

Alla säger att man ska sluta men det är inte så lätt när man mår piss.

• Anonym

Finns det inga andra sömntabletter för gravida? Det måste det väl ändå göra?

• Anonym (gravid v26)

Det finns propavan och lergigan som är antihistaminer som man använder mot allergi m.m och de har tröttheten som bieffekt kan man säga.

Men jag blir trött hela dagen efter av dem. Stilnoct är insomningstabletter som jag inte märker något av dagen efter.

• Anonym (jj)

Men om man får ångest av att inte somna kanske man kan prova KBT?
    Tro mig, jag förstår absolut ditt problem, har själv lidit av sömnsvårigheter (främst insomning) i flera år, och det bryter verkligen ner psyket.
    Men KBT hjälper, och kanske kan det t.o.m räcka att gå i sömnterapi eller liknande.
    Om du pratar med din BM så kan hon säkert ge dig tips om var du ska vända dig.

Anonym (gravid v26) skrev 2009-02-04 00:40:40 följande:

Här har du en till med liknande problem. Har hållit upp med stilnoct i över fem månader, men nu har jag tagit några ggr för att jag får ångest av att inte kunna somna.Ska försöka våga ta upp det med min bm...Alla säger att man ska sluta men det är inte så lätt när man mår piss.
  • Anonym (kronisk)

Jag lider av kronisk insomnia sedan 10-årsåldern, och har dessutom hög toleransnivå och får SIC! på nästan all medicin. Har Aspergers, och en rad följdsjukdomar. Om fördelarna helt klart överväger riskerna, kan man ibland överväga att fortsätta medicineringen. Stilnoct tillhör en av de mediciner det inte forskats om särskilt mycket vid graviditet, varför man inte bör använda dem. Å andra sidan finns det inga direkta studier som pekar på att Stilnoct ger skador. Man vet att det finns en risk att fostret påverkas, och bör då undvikas. Medicinering under graviditet ska alltid vägas mot moderns tillstånd, och potentiell risk för fostret. Man vet mycket mer om skadligheten för både barn och moder vid ständig sömnlöshet, vilket i sin tur kan leda till en mängd andra sjukdomstillstånd - sämre immunförsvar, ångest, stress och ibland hallucinationer. Bland annat. Jag hade Stilnoct under min förra graviditet, när det var absolut nödvändigt.
    Prova Theralen, som är en helt säker medicin att använda(dock ej under tredje trimestern). Första dagarna blir man väldigt trött, men det övergående).
    Lycka till!

• Anonym

Jag har bestämt mig för att klara mig på propavan och bara ta stilnoct om det blir riktigt akut, har pratat med min läkare om det. Är skönt att bara ha tabletterna i fall att, som nödhjälp. Jag känner att jag blir lugnare av det.

• amritsa

Jag började med stilnoct för ca 10 år sen p.g.a. omständigheter. Vill så gärna sluta för jag är trött och slö hela dagarna. Behöver 2 st 10 mg och ibland räcker inte det utan jag somnar vid 4 tiden. Inte konstigt att jag får huvudvärk efter en sån natt. Finns det nån sömnskola i södra Sverige man kan lära sej hur somna normalt. Gärna tipps!!!

Svar på tråden Hjälp mig sluta med sömntabletter