• mittlivnu

SF mått under kurvan??lite orolig

Hej.
    Är i v 31.
    idag fick jag veta att min bebis är lite för liten och att den inte växt som den skulle. Ska få remiss till nytt ultraljud, men blev så nervös. Nån mer som vet nåt om detta eller som haft likadant?

/Hustomten

• Svar på tråden SF mått under kurvan??lite orolig
  • Nikithea

Hej,

Jag har hela tiden legat i underkant på SF måtten, men när vi gjorde UL för att kolla tillväxten så mätte hon att bebisen vägde ca 200-300g mer än snittet för vad den skulle i den veckan (gjordes i v32). Så det behöver inte betyda att det är någon fara. Men det får du ju se om du nu får göra ett UL.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Vad har du haft för sf mått förhållande till vecka då?

• Amelia07

Jag har fått göra tillväxtultraljud vid båda mina graviditeter. Mitt första barn vart beräknat till 11% under normalkurvan och hon vägde 3120gr när hon kom.
    Mitt andra barn (som jag väntar nu) har jag haft samma SF mått med och hon är beräknad 3,6% över normalkurvan. Så det behöver inte vara ett litet barn i magen trots lågt SF-mått.
    Hoppas att det går bra!

• sarel

Jag hade också lite liten mage och dålig tillväxt så BM skickade mig på tillväxt UL. Var där igår (på tillväxt UL alltså). Alla värden såg bra ut och bebis mådde bra och var normalstor (bara lite lite mindre) vilket var helt ok för hon sa att idag får bebisar väga lite mer eller lite mindre utan att det är någon fara.

• mittlivnu

hej igen!
    va på tillväxtultraljudet redan imorse och allt såg jättebra ut helt normalt ca 1700 g nu väger den lille, så skönt! så man slipper oroa sig för det!

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    mittlivnu skrev 2009-02-03 10:23:11 följande:
    hej igen!va på tillväxtultraljudet redan imorse och allt såg jättebra ut helt normalt ca 1700 g nu väger den lille, så skönt! så man slipper oroa sig för det!
    Vad skönt!
  • Mårrran

Jag låg under sf måttet hela tiden. Ut kom en flicka på 3330g.
    Gjorde 2 tillväxt-ul som visade att hon skulle väga runt 2900g

Freddan: En hipphoppare är en människa som hippar och hoppar
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Vad har man för mått om man ligger under då?

• Mårrran

Snart 1 år sen jag var gravid och har inga papper kvar. Men det ser man ju på den där kurvan dom fyller i.

Freddan: En hipphoppare är en människa som hippar och hoppar
  • Stark Längtan83

hej jag e gravid med första barnet så ursäkta frågan..vad e sf måttet? hur mäter dom det?? när börjar man göra det?? kan man uppskatta barnets vikt på det sättet??

• Dellan
    http://www.niomanader.se/content.asp?ID=45

Kika in där så ser du på en höft iaf
    Stark Längtan83 skrev 2009-02-03 19:57:49 följande:
    hej jag e gravid med första barnet så ursäkta frågan..vad e sf måttet? hur mäter dom det?? när börjar man göra det?? kan man uppskatta barnets vikt på det sättet??
    (¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Gyöngyöm81

Detta är min andra graviditet. Denna gången har jag mycket mindre mage än med sonen! Viktuppgång endast 4 kg fram till v38 (nuläget), började dock från en högre startvikt,vet ej om det har betydelse. Mitt SF-mått igår (fulla 37 veckor) var 31 cm, för 2 veckor sen var det bara 30. Magen växer men inte mycket alls, ska på tillväxt-UL imorgon bitti, pga att jag oroar mig för bebisen...min bm tror inte att jag har en liten bebis i magen, men vi får se imorgon!
    Med sonen var magen större och SF måttet flera cm högre från start.
    Stark Längtan83: SF=symfys fundus,livmoderns storlek, från blygdben till dess högsta punkt, din bm mäter det med måttband typ från v20-22.Barnets vikt kan nog inte uppskattas, men storleken kan bm känna när hon trycker och känner på magen mot slutet av graviditeten för att kolla om barnet har fixerats eller så...

• vhdbrud

Det är helt olika, jag tror att bm kollade det på mig första gången vecka 24 eller 25 eller något liknande.

Stark Längtan83 skrev 2009-02-04 15:22:27 följande:

är i v 22 nu men ingen har kollat  sf måttet..när gör man det...
  • Stark Längtan83

och då äter man livmoderns storlek?? vad ger det en uppskattning av?? hur stor bebisen e?? jag e trögfattadGenerad

• vhdbrud

Man mäter från blygbenet upp över magen till där livmodern är som högst. Ja man får en uppfattning hur bebisen växer.

Stark Längtan83 skrev 2009-02-04 15:35:54 följande:

och då äter man livmoderns storlek?? vad ger det en uppskattning av?? hur stor bebisen e?? jag e trögfattad
Svar på tråden SF mått under kurvan??lite orolig