• Anonym (arg!)

Om du behöver hjälp med försäkringskassans blanketter, fråga FAN inte försäkringskassan om hjälp!

Året var 2006 och det var höst. En tjej med noll livserfarenhet flyttade långt hemifrån och började plugga. Hon behövde bostadsbidrag för att klara sig så hon beställde hem en blankett för att kunna ansöka om detta. När blanketten kom ansåg hon att den var lite förvirrande och vågade inte fylla i den själv så hon knallade iväg till Försäkringskassans kontor för att be en handläggare där hjälpa henne fylla i blanketten. En fråga som hon hade var vad hon skulle skriva på raden angående inkomst. Det var ju höst. Hon visste alls inte om hon skulle få sommarjobb nästa sommar. Då sa försäkgskassepersonen där att man skulle skriva 20 000 kr (summan man får från CSN). Så hon skrev det. Denna försäkringskasseperson sade då inte ett knyst om att man måste informera när man får sommarjobb och om det man tjänar då. Nej nej. Detta hölls det tyst om.

Nu är året 2009 och tjejen fick hem en räkning där det står att hon får betala tillbaka ALLT hon fått i bostadsbidrag mellan hösten 2006 och våren 2007. När hon gick till försäkringskassan för att fråga vad detta handlade om fick hon utskällning efter utskällning för att hon fyllde i blanketten fel. Att blanketten fylldes i med hjälp av personal från just försäkringskassan tegs det om duktigt. Det bryr sig ingen om.

• Svar på tråden Om du behöver hjälp med försäkringskassans blanketter, fråga FAN inte försäkringskassan om hjälp!
  • Eliin

men det där borde absolut kunnas överklagas!

• Lizzyy

Sådant här är ju jättetrist.

Men faktum är att man har en jättestor skyldighet att själv undersöka vad det är för regler som gäller.

Det bästa du kan göra är att försöka få en avbetalningsplan så att du inte hamnar hos Kronofogden iallafall.

• sasssyy

som Lizzy säger.. oavsett om man har livserfarenhet eller ej så har man som vuxen skyldighet att anmäla när förändringar i ekonomin sker, både positiva och negativa... antag att du hade slutat studera och stått helt utan pengar, då hade du säkerligen anmält detta till FK för att få mer i bostadsbidrag.

Allt sånt står på blanketten och informationen man får från FK att man är skyldig att anmäla ändrad inkomst.
    Nu blir detta en dyr läxa för dig tyvärr, men vi svenskar är alldeles för lata när det gäller blanketter.. vi skriver under och kryssar i "på heder och samvete" utan att ha någon som helst aning om vad det är vi skriver under.

I detta fallet kan du inte överklaga eller skylla på personalen för alltid när man söker bidrag eller pengar har man större skyldigheter än rättigheter.. men jag förstår så väl hur surt det känns, fick själv en sån räkning för en massa år sen precis när de hade börjat med att kräva tillbaka pengar... dessutom kryddade de räkningen med ränta på den tiden... detta fick de bakläxa på så ytterligare några år senare blev de faktiskt skyldiga MIG pengar.. kändes ganska gött kan jag säga.

Följ Lizzys råd att kontakta dem om en avbetalningsplan, det är det bästa i nuläget

• Anonym

det är ju någon annans skyldighet att informera dig utan ditt ansvar att kolla upp vad som gäller

• Anonym (arg!)

Men om jag kommer till dem och säger att jag gärna vill ha hjälp med att fylla i blanketten för att jag inte förstår mig på den och inte vill göra fel, ska de inte upplysa om sånt här då?

Ja det är klart att man har eget ansvar, men nu var det så att jag inte förstod blanketten. Dessutom frågade jag dem direkt om hur jag skulle göra med sommarjobbet. Men de sa inget om det utan sa att jag ska bara skriva det jag vet att jag får från CSN.

Jag har förstått att det inte kan överklagas, men tycker det var jävligt klumpigt av dem att inte säga något.

• Anonym (arg!)

Men var det inte det jag gjorde när jag gick dit för att få hjälp?

Anonym skrev 2009-02-02 13:21:59 följande:
    det är ju någon annans skyldighet att informera dig utan ditt ansvar att kolla upp vad som gäller
  • briar

Trist, men det är bara att bita i det sura äpplet...jag har en liknande historia. Ringde fk för att få hjälp med hur jag skulle planera f-ledigheten så jag kan vara hemma till maj 09. Fick besked om att om jag tar si och så många sgi + lägsta nivå gr /v så skulle det räcka....lat som jag var kollade jag inte själv...

Förra veckanb ingde en tant från fk och informerade om att mina dagar var slut...skoj..men men, jag får skylla mig själv:)

• Anonym (jk)

Bostadsbidrag skulle ha hetat bostadslån. Då hade nog folk hajat till och läst mer om det. Fick själv en räkning på 9000 kr som jag skulle betala tillbaka.Idag passar jag mig för att ta hjälp av fk.

• Multignutten

Har inte läst alla inlägg men jag måste berätta att exakt samma sak har hänt mig och min man. Vi pluggade båda två, ansökte om bostadsbidrag och allt var frid och fröjd. I ansökan så söker man bidrag för 1 år i taget, vi båda hade gått färdigt skolan på VT och min man fick i september jobb. Jag ringer FK och frågar hur vi gör, de säger att de inte behövs göras nånting eftersom min sambo fyllt 29 år detta år och eftersom vi inte hade några barn fick vi heller inte bostadsbidrag längre än t om den månad han fyllde 29, vilket var i juli samma år. Jag fick också veta att FK inte kan ändra inkomsten under de året man redan sökt och blivit beviljad bidrag för. Återkommer till detta lite längre fram... Vi hade fått ett papper från FK redan i juni där de talade om att julis utbetalning var den sista vi skulle få så detta visste vi ju redan om. Nått år senare dyker det upp ett återkrav på 5000 kr (vi fick 1000 kr i 5 månader innan vi inte hade rätt till mer) eftersom FK menade att vi inte gjort en inkomstförändring! Då hade jag ändå ringt FK men de sa ju de inte behövdes göras nått eftersom vårt ärende var avslutat. Ringer FK igen och berättar vad jag fått för information och blir avsnäst av en tant som säger att vi skulle minsann gjort en inkomstförändring, jag i min tur berättar vad jag gjort men det hjälper inte. Hon säger att just detta år var det tusentals studenter som åkte på samma sak eftersom FK inte tänkt på att folk blir klara med sin utbildning på våren, får jobb på direkt efter skolan och därmed ökar sin inkomst. Det var mängder av folk som intervjuades i olika medier eftersom man ansåg att FK behandlat dem fel. Vi ordnade en avbetalningsplan och drygt 1,5 år senare var allt återbetalt.

• Anonym

det är väl rätt självklart att sommarjobb räknas som inkomst och ska anmälas till fk?

vi får betala tillbaka nästan 9000 i år, eftersom vi fick för mycket 2007. men det hade vi räknat med eftersom min man fick jobb i slutet av det året. man är väl inte helt dum. får man för mycket ska man självklart betala tillbaka.

Svar på tråden Om du behöver hjälp med försäkringskassans blanketter, fråga FAN inte försäkringskassan om hjälp!