Jag har psoriasisartropati, som kan utvecklas till artrit om man har otur (vad jag har förstått). Jag har "bara" ont i mjukdelarna eller vad man ska säga.. ligament, muskelfästen m.m. Har ont i nästan alla leder på vänstra sidan av kroppen. Det är ju inte riktigt samma sak som din sambo har. Men vad jag har förstått så ska det vara lättare att få mediciner/behandlingar att fungera om det sitter i själva leden och inte i mjukdelarna, så det finns hopp
Jag fick nyligen min diagnos, i slutet på förra året. Så jag har inte hunnit förstå det hela riktigt än. Min sambo har haft det riktigt jobbigt i perioder då han sett hur ont jag haft men inte kunnat göra något, måste vara hemskt jobbigt att bara kunna se på och inte kunna göra något hur gärna man än vill
Osocial blir man, man orkar ju inte med att ha folk runtomkring sig, för då måste man hålla inne med hur ont det gör. Försöka prata och tänka på annat än värken, fast den är det enda man tänker på osv. Sen blir man ju otroligt trött(!) av all värk som kroppen måste kämpa med varje sekund, även när man ska sova = dålig sömn..
Det bästa du kan göra är att finnas där och stötta! Och tjata på läkarna för något måste dom kunna göra! Har ni övrig familj som kanske kan ställa upp och ta barnen och evt hunden ibland?
Läste din andra tråd.. känner igen mig i mycket av det du skrev där.. hur man tappar hoppet, ibland undrar om det inte vore bättre att få dö, när humöret svänger, när tårarna kommer och inte går att hejda pga värken..
när det är näst intill omöjligt att ta sig ur sängen men ändå ska man till jobbet...
Det finns hjälp, smärtlindring, sjukgymnastik m.m. Ge inte upp! Prova allt som går, även om varje dag känns som ett oöverstigligt hinder så går det på något vis och en dag blir det bättre!
Varje kväll när jag går och lägger mig tänker jag att "imorgon är värken borta, eller i alla fall känns den inte lika mycket" eller "den här tabletten kanske hjälper, även om den inte hjälpte förra gången".
Här finns ett bra forum där man kan få stöd: www.reumatiker.se/forum/index.php
Massor med kramar!