• Karolina83

Jordgubbar & amning? knasig fråga kanske;)

Funderar på en sak...tycker mig ha hört någonstans att man ska vara försiktig med jordgubbar när man ammar, stämmer det?

Jag har bf i maj så kommer ju för hoppningsvis amma i sommar. Saken är den att jag fullkomligt ÄLSKAR jordgubbar, det är det absolut bästa jag vet och jag äter minst en liter om dagen när det är säsong:) Tanken på en sommar utan jordgubbar känns ju sådär kul, längtar ju redan nu efter första talriken med färska svenska jordgubbar med mjölk (tusan, ska man inte dricka mjölk heller?)!

• Svar på tråden Jordgubbar & amning? knasig fråga kanske;)
  • Caranlachiel

Enligt min BM så blir spädbarn ofta överkänsliga mot jordgubbar (får ont i magen om man ätit det) eftersom man inte äter det så står del av året. Hennes tips var att i så fall börja äta jordgubbar redan nu, då vänjer sig bebisen vid det redan i magen och kommer inte vara så känslig mot det när du sedan äter det under amningen.

Vecka 34 - and counting! (BF 21 mars)
  • Karolina83

aha, smart. Fast det är ju lite dåligt med jordgubbar så här års tyvärr, frysta är inte lika gott ju. Brukar finnas färska på ICA här också, men har tänkt att de är säkert så besprutade så jag vågar inte riktigt äta dom + att de är superdyra..hmm.

Men tack för tipset, det låter vettigt!

Caranlachiel skrev 2009-02-02 14:27:43 följande:
    Enligt min BM så blir spädbarn ofta överkänsliga mot jordgubbar (får ont i magen om man ätit det) eftersom man inte äter det så står del av året. Hennes tips var att i så fall börja äta jordgubbar redan nu, då vänjer sig bebisen vid det redan i magen och kommer inte vara så känslig mot det när du sedan äter det under amningen.
  • aihpoz

Jag köpte jordgubbar till nyår på ica maxi och då var dom inte så fasligt dyra..Hade oxå hört nånstans att man ska undvika det men jag kör på samvetet,är så mycke skrämseltaktik överallt nu för tiden.Förr åt ju gravida (och ammande) i princip allt och dom barnen är ju normala..Åh nu blev jag sugen på jordgubbar..hehe..

~* BF 11/3-09 *~
  • Smulan87

har en polare till mig som åt jordgubbar när hon ammade, och lilltjejen hade ont i magen i en vecka" så undvik det!

BF 11Juni 2009
  • aihpoz

Kan tillägga att jag är gravid just nu..

~* BF 11/3-09 *~
  • Proxima

Ja, jordgubbar är en av de saker man vanligen hör att barn kan vara känliga mot... Annars är det ju bara att prova och se. De flesta påverkas nog inte alls... Har hört samma om choklad, skaldjur och högt intag av mjölkprodukter. Inget jag märkte av i alla fall när jag ammade.

• Smulan87

nej precis det är så olika! men sedan är de ju även så, våga rman chansa att ha en liten skrikis i ett par dagar bara för man var sugen? :D haha .. jag kommer nog testa jordgubbar, jag ska få i juni, och jag är själv juni barn , och ajg ska sååå ha jordgubbar på min tårta!

BF 11Juni 2009
  • Karolina83

Smulan87 skrev 2009-02-02 14:35:00 följande:

har en polare till mig som åt jordgubbar när hon ammade, och lilltjejen hade ont i magen i en vecka" så undvik det!
    Inte vill jag att den lilla ska få ont i magen...men kanske kan testa med några stycken och se om det går vägen. Märker jag att bebis får ont så avstår jag ju såklart!
  • Karolina83

aihpoz skrev 2009-02-02 14:34:02 följande:

Jag köpte jordgubbar till nyår på ica maxi och då var dom inte så fasligt dyra..Hade oxå hört nånstans att man ska undvika det men jag kör på samvetet,är så mycke skrämseltaktik överallt nu för tiden.Förr åt ju gravida (och ammande) i princip allt och dom barnen är ju normala..Åh nu blev jag sugen på jordgubbar..hehe..
    Ska se om jag kan hitta några som ser fina ut där jag också:)
  • aihpoz
    Karolina83 skrev 2009-02-02 14:42:35 följande:
    aihpoz skrev 2009-02-02 14:34:02 följande: Ska se om jag kan hitta några som ser fina ut där jag också:)
    Ja gör så..måste nog själv ta en tur dit idag,och lite ovisapd grädde med socker...mmmmm
    ~* BF 11/3-09 *~
  • Karolina83

aihpoz skrev 2009-02-02 14:43:52 följande:

Ja gör så..måste nog själv ta en tur dit idag,och lite ovisapd grädde med socker...mmmmm
    Otroligt gott!
  • Tinkerbelle

Det är så olika vad bebisar påverkas av vid ammning. Du kan bara prova dig fram. Vår lillfis klarade tex inte choklad, lök i någon form, paprika, vitlök, starka kryddor eller rökt mat utan att få ont i magen. Jordgubbar gick däremot superbra  

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra 14 feb 08 och Lillebror BF 26 feb 09 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • La Lola
    Tinkerbelle skrev 2009-02-02 14:55:15 följande:
    Det är så olika vad bebisar påverkas av vid ammning. Du kan bara prova dig fram. Vår lillfis klarade tex inte choklad, lök i någon form, paprika, vitlök, starka kryddor eller rökt mat utan att få ont i magen. Jordgubbar gick däremot superbra  
    Precis.
    Alla regerar ju på olika saker.
    Så att utesluta grejer innan man provat är ju bara onödigt.

Min dotter reagerade endast på rabarber.
    *mamma till Alma 8 år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
Svar på tråden Jordgubbar & amning? knasig fråga kanske;)