• Anonym

Hur blir man rolig?

Jag skulle så gärna vilja bli roligare som person dvs skämta mer med folk och få folk att skratta mera. Hur gör man detta? Som det är nu kan jag nog få folk att småle med historier jag berättar eller kommentarer som jag gör men jag vill utveckla detta så att folk verkligen känner att de har roligt när dem är tillsammans med mig. Hur utvecklar man sin humor? Alla tips välkomnas!

• Svar på tråden Hur blir man rolig?
  • Anonym

Bara att du frågar e ju ganska kul.. Det handlar nog om att våga visa sina svaga sidor...
    Kolla Robert Gustavsson.. alla skrattar åt honom när han e töntig... Många blondiner spelar dumma så folk skrattar.. ibland är det enkelt.

Eller våga dansa dumt, sjunga högt.. ta plats. Träna på att le och se komiska filmer.
    Jag tor absolut man kan träna det.

Kul att du vill utveckla dig.

Lycka till.

• 1111111

Gå på en kurs i improvisationsteater - jättekul!

• 1111111

PS vet inte var du bor, men det finns ju även kurser i stand up comedy.

• Anonym

Tack för era svar Anonym och reida :)! Kan tycka att det är lite jobbigt att visa mina svaga sidor inför andra men ska försöka göra det till något komiskt vid bra tillfälle, måste även träna mig på att ta mer plats, bra tips det där! Improvisationsteater och stand up låter kul, ska kolla upp det. Bor i Stockholm så det lär ju vimla av ställen!

Jag skulle vilja komma med mera klockrena och lustiga kommentarer till sådant som händer eller som svar på tal. Min kille är mästare på det och även på att hitta på roliga texter till melodier och när jag har frågat honom om varifrån det roliga kommer ifrån säger han bara att han inte tänker. Sen när jag har provat att vara lustig utan att tänka blir det bara småtrist.. t.ex. om jag vill hitta på en lustig text till en melodi hämtar jag inspiration från det jag ser eller direkta omgivningen, typ om jag skalar en morot handlar även sången om det och hur kul är det..
    Det kanske handlar om att få en bättre fantasi helt enkelt?

• 1111111

Jag tror improvisationsteater är grejen för dig faktiskt. Har själv gått kurser/workshops och man lär sig släppa på den där inre kontrollministern som tänker "oj, vad ska andra säga, tänk om jag gör bort mig? tänk om jag säger nåt tokigt?". Hämningar och prestationsångest och blyghet går att träna bort så man blir mer spontan och kvick och får en snabbare tillgång till sin fantasi.

Sen kan du ju fundera över vad som får dig att skratta och vad du tycker är kul och analysera vad det är som gör att det är roligt.

Och sen blir man rolig av att omge sig med roliga tillåtande och stimulerande människor också.

Lycka till, kom och berätta en rolig historia för mig när du är klar

• Takex

Du far val lagga till lite personlighet. Prova nasta gang du berattar en historia, lagg till lite personlighet till det. Manga later ju som en faktabok nar dom pratar. Lite gester, ljud och miner brukar fa folk att le.

Att vara kvick i munnen eller vad man ska kalla det ar svart, det ska du nog ta steg for steg. Annars kan man nog fa tunghafta.

Svar på tråden Hur blir man rolig?