• Hjärtefröjd

Inkomstförsäkring?

Funderar på att teckna en privat inkomstförsäkring, då jag inte är med i facket och kan teckna en försäkring den vägen.

Det känns egentligen inte troligt att jag skulle bli av med jobbet inom överskådlig tid. Jag har en tjänst som företaget jag jobbar på i princip "inte kan" säga upp, om inte företaget går i konkurs vill säga. Men OM jag blev av med jobbet skulle min inkomst efter skatt minska med 15 000 kr(!) och det skulle inte vara kul. Alls.

Har du en inkomstförsäkring och vad betalar du per månad?

• Svar på tråden Inkomstförsäkring?
  • JenniferPavlovic

Jag är med i alfa kassan 305 kr i månaden!
    Då får man iallafall ut 80% av lönen om du har vart medlem i 12 månader!
    Alfa kassan kan man gå med i om man inte känner att man är i behov av något fackombud!

• Hjärtefröjd

Om man är med i Alfa-kassan får man väl 80% upp till 14 960 kr? Och det får man väl hos alla andra A-kassor också, eller har jag fel? *förvirrad*

Jag är med i AEA (utan att vara med i facket), betalar 140 kr/mån och får också 80% upp till 14 960 kr. Men det är ju det som är problemet. Skulle jag få 14 960 kr innan skatt som arbetslös skulle min inkomst sjunka katastrofalt.

Så det är ju därför jag funderar på en inkomstförsökring som ger 80% av hela lönen. :)

• JenniferPavlovic

Aha visste inte att det fanns någon gräns?
    Tack för upplysningen :P
    Hoppas någon svarar så jag också får veta :P
    Ursäkta att jag la mig i men jag trodde bara du ville veta om a-kassan!

• Butterscotch

Jag har inkomstförsäkring genom facket. Är medlem i Civilekonomerna och betalar 393 kronor per månad om jag inte minns fel. Då ingår inkomstförsäkringen.

Och med det ville jag väl helt enkelt säga att det kanske kan vara värt för dig att gå med i facket trots allt, beroende på vilket fack du tillhör förstås samt om du ens kan tänka dig att gå med (av principiella skäl).

• Hjärtefröjd

Jo, jag har funderat på att gå med i Jusek (var med där tidigare). Tror det kostar 200-någonting per månad.

Då gäller det i och för sig att ha kvar jobbet i 18 månader, innan försäkringen börjar gälla. Men det får jag ju hoppas att jag har.

• suzzit

Jag är med i Sif och betalar max, vet inte riktigt vad det är 440 kr eller något sådant och då har jag inkomstförsäkring.

• Atamon

JenniferPavlovic skrev 2009-02-02 15:23:09 följande:

Jag är med i alfa kassan 305 kr i månaden! Då får man iallafall ut 80% av lönen om du har vart medlem i 12 månader! Alfa kassan kan man gå med i om man inte känner att man är i behov av något fackombud!
    Du kan vara med i princip vilken akassa som helst, så länge de passar din anställning, dvs i en del kassor ska du vara tjänsteman, andra kollektivanställd. Akassorna är skilda från fackförbunden sedan några år tillbaka så det är inget kvar på att vara med i ett förbund, bara för att man är med i en akassa.
    Alfakassan har dessutom en av de dyrare avgifterna per månad!

Den högsta akasseersättningen som du kan få ut är 80% av 18700:- (dvs 14900:-, och efter skatt ca 11000 . Du får inte ut mer ersättning bara för att du betalar högre månadspremie..

Jämför din ersättning med tex
    Unionens akassa 216:-/månaden
    AEA (akademikernas) 140:-/månaden
    SKTF 200:-/månaden
    Kommunal 220:-/månaden
    osv

Här hittar du en lista på de akassor som finns, jag skulle definitivt om jag vore du, hitta en som passar och som troligen har en lägre avgift per månad
    www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx
  • Atamon
    Hjärtefröjd skrev 2009-02-02 17:28:22 följande:
    Jo, jag har funderat på att gå med i Jusek (var med där tidigare). Tror det kostar 200-någonting per månad. Då gäller det i och för sig att ha kvar jobbet i 18 månader, innan försäkringen börjar gälla. Men det får jag ju hoppas att jag har.
    Ofta kommer man billigare undan, genom att gå med i ett fack som har inkomstförsäkring än att teckna en privat inkomstförsäkring. Men jag har inte undersökt alla alternativ, kanske finns det privata alternativ som är billigare, men de summor som jag har hört ligger på mellan 500-800:-/månaden. Och det finns en del skumma företag som går ut med att sälja inkomstförsäkringar, men de som tecknar blir blåsta på allt.

Det är riktigt att det är 18 månaders kvalificeringstid för inkomstförsäkring, dvs att man ska ha varit medlem i facket i 18 månader för att kunna ta del av försäkringen om man blir arbetslös, kravet är ju också att man är medlem i en akassa eftersom försäkringarna följs åt. Det är i dagsläget, vad jag vet, enbart två förbund som har 12 månaders kvalificeringstid och det är Ledarna och SKTF.

Sedan skiljer det lite i ersättningsdagar, tex Unionen har 150 arbetsdagar som de ersätter, Jusek 120 arbetsdagar, civilekonomerna 120 dagarna, Ledarna 100 arbetsdagar. Sedan skiljer det lite att i några av förbunden har så att man kan teckna extra dagar, eller andra förmåner (tex extra hjälp till nytt arbete vid arbetslöshet) samt att tex hos unionen ingår inkomstförsäkringen i avgiften upp till en lön av 36000:- i månaden, sedan kan man teckna extra försäkring, hos Ledarna ingår den i medlemsavgiften upp till en lön av 50000:-/månaden, sedan kan man teckna extra, hos civilekonomerna och jusek täcker försäkringen upp till 80000:-/månaden

Det lönar sig att jämföra
  • sweetpea

Jag har funderat på att teckna Accepts inkomstförsäkring - 12 månaders kvalifikationstid och ungefär 160 kronor i månaden, för mig. Dock ligger jag bara 8000 över inkomsttaket i månadslön, så månadskostnaden blir säkert högre för dig. Man kan få en offert på deras hemsida.

• suzzit

Atamon skrev 2009-02-02 23:13:38 följande:

JenniferPavlovic skrev 2009-02-02 15:23:09 följande:
    Du kan vara med i princip vilken akassa som helst, så länge de passar din anställning, dvs i en del kassor ska du vara tjänsteman, andra kollektivanställd. Akassorna är skilda från fackförbunden sedan några år tillbaka så det är inget kvar på att vara med i ett förbund, bara för att man är med i en akassa. Alfakassan har dessutom en av de dyrare avgifterna per månad! Den högsta akasseersättningen som du kan få ut är 80% av 18700:- (dvs 14900:-, och efter skatt ca 11000 . Du får inte ut mer ersättning bara för att du betalar högre månadspremie.. Jämför din ersättning med tex Unionens akassa 216:-/månaden AEA (akademikernas) 140:-/månaden SKTF 200:-/månaden Kommunal 220:-/månaden osv Här hittar du en lista på de akassor som finns, jag skulle definitivt om jag vore du, hitta en som passar och som troligen har en lägre avgift per månad www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx
    Det stämmer inte. Jag får ut 80 % av min lön under 150 dagar. Jag har en extra inkomstförsäkring som täcker det! Man måste haft den försökringen i 18 månader för att vara berättigad.

"Vår inkomstförsäkring garanterar dig 80% av din lön om du blir av med ditt jobb, eller säger upp dig. Det gäller även om du tjänar över a-kassans tak på 18 700 kr. Inkomstförsäkring kompletterar nämligen a-kasseersättningen och du får ut 80% av tidigare lön ända upp till 36 000 kr i månaden (eller 80 000 kr i månaden mot en tilläggspremie).Det här betyder att om du har en lön på till exempel 30 000 kr i månaden får du 17 823 kr efter skatt. Med endast a-kassan är den summan 10 864 kr."
  • suzzit

suzzit skrev 2009-02-03 10:47:00 följande:

Atamon skrev 2009-02-02 23:13:38 följande:
    Det stämmer inte. Jag får ut 80 % av min lön under 150 dagar. Jag har en extra inkomstförsäkring som täcker det! Man måste haft den försökringen i 18 månader för att vara berättigad. "Vår inkomstförsäkring garanterar dig 80% av din lön om du blir av med ditt jobb, eller säger upp dig. Det gäller även om du tjänar över a-kassans tak på 18 700 kr. Inkomstförsäkring kompletterar nämligen a-kasseersättningen och du får ut 80% av tidigare lön ända upp till 36 000 kr i månaden (eller 80 000 kr i månaden mot en tilläggspremie).Det här betyder att om du har en lön på till exempel 30 000 kr i månaden får du 17 823 kr efter skatt. Med endast a-kassan är den summan 10 864 kr."
    Förlåt rättar mig själv. Ser att du enbart pratar om A-kassa! Jag är med i facket också och då får jag ju högre ersättning.
  • Atamon

suzzit skrev 2009-02-03 10:57:19 följande:

suzzit skrev 2009-02-03 10:47:00 följande:
    Förlåt rättar mig själv. Ser att du enbart pratar om A-kassa! Jag är med i facket också och då får jag ju högre ersättning.
    Ja precis! det första inlägget handlade enbart om akassan, det blir en helt annan ersättning om man är medlem i ett fack också och kan ta del av inkomstförsäkringen
Svar på tråden Inkomstförsäkring?