Hjärtefröjd skrev 2009-02-02 17:28:22 följande:
Jo, jag har funderat på att gå med i Jusek (var med där tidigare). Tror det kostar 200-någonting per månad. Då gäller det i och för sig att ha kvar jobbet i 18 månader, innan försäkringen börjar gälla. Men det får jag ju hoppas att jag har.
Ofta kommer man billigare undan, genom att gå med i ett fack som har inkomstförsäkring än att teckna en privat inkomstförsäkring. Men jag har inte undersökt alla alternativ, kanske finns det privata alternativ som är billigare, men de summor som jag har hört ligger på mellan 500-800:-/månaden. Och det finns en del skumma företag som går ut med att sälja inkomstförsäkringar, men de som tecknar blir blåsta på allt.
Det är riktigt att det är 18 månaders kvalificeringstid för inkomstförsäkring, dvs att man ska ha varit medlem i facket i 18 månader för att kunna ta del av försäkringen om man blir arbetslös, kravet är ju också att man är medlem i en akassa eftersom försäkringarna följs åt. Det är i dagsläget, vad jag vet, enbart två förbund som har 12 månaders kvalificeringstid och det är Ledarna och SKTF.
Sedan skiljer det lite i ersättningsdagar, tex Unionen har 150 arbetsdagar som de ersätter, Jusek 120 arbetsdagar, civilekonomerna 120 dagarna, Ledarna 100 arbetsdagar. Sedan skiljer det lite att i några av förbunden har så att man kan teckna extra dagar, eller andra förmåner (tex extra hjälp till nytt arbete vid arbetslöshet) samt att tex hos unionen ingår inkomstförsäkringen i avgiften upp till en lön av 36000:- i månaden, sedan kan man teckna extra försäkring, hos Ledarna ingår den i medlemsavgiften upp till en lön av 50000:-/månaden, sedan kan man teckna extra, hos civilekonomerna och jusek täcker försäkringen upp till 80000:-/månaden
Det lönar sig att jämföra