• Johannaa021

Nekad sjukskrivning vid foglossning?

Jag har grymt ont i kroppen. Väntar mitt andra barn och är nu i v 21. Jag har foglossning, ichias nerven, åderbrock som gör sjukt ont , ont i ryggen och ont i höfterna. Jag har skickat in mitt intyg från läkaren och väntar nu på att försäkringskassan ska godkänna om jag får vara sjukskriven eller inte. Nån med liknande problem som blivit nekad? Ska även ansöka om havandeskapspenning då jag jobbar på McDonalds och det är väldigt påfrestande. Fk har tydligen blivit hårda på allt som har med sjukpenning att göra.

• Svar på tråden Nekad sjukskrivning vid foglossning?
  • Alfy85

Borde väl inte vara några problem med att få sjukskrivningen godkänd? Jag va sjukskriven istort sett hela min grav pga av svår foglossning,ländrygg,ichias och ledbandsbesvär.

• Kokkari

Fick också min foglossningssjukskrivning godkänd utan problem, Västmanland.

• missteddy

jag fick inte min foglossning godkännd 2006 då hade jag jobbade jag som peronlig ass med lyfft och man var ensammen

• Alfy85

Va olika det kan vara! Va inga problem när jag blev det och jag jobbade som lokalvårdare!

• PLUPP09

Jag fick min sjukskrivning pga foglossningar och ischiaspåverkan, godkänd av FK utan problem (Skåne). Är nu gravid i v.26 och varit sjukskriven sedan några månader.

• missteddy

fk läkare tyckte jag kunde vila på jobbet för personlig assistenter kan tydligen göra det. fattar inte hur en läkare kan se om jag klarar av mitt arbete om de inte ens träffat mej

• amico

Jag tror inte det är någon risk att du blir nekad när du har besvär så tidigt värre är det efter vecka 32 enligt min läkare.
    Hvp är lite diffust tycker jag ,de som jobbar inom barnomsorg får ex inget även om det är mkt lyft konstiga arbetställningar osv . bra om man har chefenn med sig när man söker att denne intygar att man faktiskt lyfter en del samt står och går hela dagarna, nån möjlighet till paus finns kanske inte heller direkt på MC .

• Mamzen75

Jag blev nekad när jag vänta min son -07. Fick ont o svårt att gå redan i v.10!
    Men jag gick vidare med fallet till länsrätten o fick rätt till slut. Jag kan inte fatta hur en läkare på fk kan bedömma ens tillstånd utan att ens prata lr träffa en..

• mamg

jag e nu i vecka 26 och varit sjukskriven sedan vecka 15(tror jag de var därokrin åtminstonde) inga problem med försäkringskassan bor i skåne

• Trine

amico skrev 2009-02-03 07:55:31 följande:

Jag tror inte det är någon risk att du blir nekad när du har besvär så tidigt värre är det efter vecka 32 enligt min läkare. Hvp är lite diffust tycker jag ,de som jobbar inom barnomsorg får ex inget även om det är mkt lyft konstiga arbetställningar osv . bra om man har chefenn med sig när man söker att denne intygar att man faktiskt lyfter en del samt står och går hela dagarna, nån möjlighet till paus finns kanske inte heller direkt på MC .
    Jodå, förskolepersonal får visst då HP. Men då bör man t.ex. ha besvär tidigt som påverkar arbetet.
  • Dellan

Jag skulle inte få min sjukskrivning godkännd av FK men blev det tillslut ändå eftersom jag har wiplash och scolios med samt att jag arbetar/de med aggresiva dementa men de vägrade godkänna längre än till 15e feb sen var jag tvungen att ta ut FP som tur är så är jag beviljad igångsättning ibörjan på mars så det är inte så många dagar som jag måste "slösa" på...

(¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Safiren

Blev sjukskriven på halvtid i v 20 med förra för kraftiga foglossningar men fick inte igenom det hos FK. Tror ärendet handlades i Umeå. Överklagade och fick nya papper av ytterligare en läkare men nekades.

Har nu sökt HP från 1 feb, BF 20 mars, men fått avslag då de nu tydligen ska vara hårdare och så gott som enbart går på antal lyft/dag och tyngd/lyft. Helknasigt!

Ska såklart överklaga för jag lyfter och står hela dagarna med statiska rörelser i ca 1 timma i sträck åt gången, totalt 2-4 timamr /dag. Kunde jag jobba skulle jag göra det men det GÅR INTE.. lite sur men kvinnan på FK var väldigt informativ och trevlig när hon ringde. Hoppas överklagan går igenom....

• AmandaMamma

1:a barnet -05:
    Foglossning, sjukskriven v32. Fick avslag, jobbade då på kontor. Överklagade, ärendet hamnade i länsrätten, fick rätt 1,5år efter dotterns födelse.

2:a barnet:
    Foglossning igen, sjukskriven från v25, jobbar då som sjuksköterska. Hade redan fått havandeskapspenning beviljad från v32 och därför inga problem av få igenom sjukskrivningen enl handläggaren.

Känns lite som att det är rysk roulett dock. Verkar som att det är lättare att få igenom om man har ett tungt jobb men det är lite underligt tycker jag, jag hade inte kunnat jobba med första barnet heller trots att jag satt på kontor.
    Ett tips är dock att inte ge sig, överklaga överklaga överklaga! Lycka till!

• Brosus

jag fick inte min foglossning godkänd för graviditet och dess symptom är inte en sjukdom....

Det blev en jäkla rabalder, foglossning är VISST en "sjukdom", så mitt fall är uppe hos Jämo tillsammans med många andra likadana fall.

Så får ni ej igenom sjukskrivning hos FK - JO-anmäl! Kostar inget.

• Johannaa021
    Svar på #2
    Känns skönt att höra. Jag är också från västmanland. Ansökte du om havandskapspenning också?
  • Johannaa021

Tack för alla svar. Jag väntar fortfarande spännt på svar från Fk. Men jag hoppas på det bästa ! : )

• Kokkari

Jag sökte inte havandeskapspenning eftersom kvinnliga läkare inte får det, bara kvinnliga narkosläkare i undantagsfall och jag är AT-läkare på kirurgen vilket ju är rätt hårt fysiskt men som sagt ingen idé att ens försöka. Men inget problem med sjukskrivningen som sagt! Lycka till!

Svar på tråden Nekad sjukskrivning vid foglossning?