• meril

Orkar inte flänga runt FÖR mkt med en spädis.

Idag har vi varit med delar av släkten på Liseberg i ösregn, därefter några serier bowling i världens varmaste bowlinghall och slutligen skulle kvällen avslutas med restaurangbesök. Jag valde då att åka hem tidigare med min lille kille på sex veckor. Skälen är flera, tex att han är rätt skrikig på kvällen, att jag var trött, att jag visste att jag skulle bli tvungen att amma och jag tycker inte om att göra det på en restaurang etc. Då blir attityden mot mej (inte från min pojkvän dock) att jag är ospontan och "osäker". Så nu sitter jag här och har dåligt samvete. Dels för att det känns som om jag "förstör" för de andra genom att inte medverka hela kvällen och dels för att jag faktiskt tycker det är lite trist att man (jag) inte kan hänga med på samma sätt som jag kunde innan lilla älsklingen kom till världen. Hur gör ni andra?? Väljer ni att avstå från vissa aktiviteter, träffar etc??

• Svar på tråden Orkar inte flänga runt FÖR mkt med en spädis.
  • Miason

Jag tycker att du gjorde helt rätt!! Mina vänner har farit omkring med sina bebisar hur som helst men min lille pojk har fått vara hemma i lugnets vrå och bara fått vara. Inget ont om vänninorna, deras bebisar har säkert tålt det medans min trivs bra hemma. En sådan liten som din ögonsten skall bara vara hemma och ha det bra med sina föräldrar. Han får nog med intryck att smällta ändå.

• Majsan71

Självklart förändras livet när man fått barn, så är det bara. Nu är ditt barn ännu bara nyfödd så det är säkert ingen som funderar på att du var "tvungen" att gå hem tidigare.

• 1977

jag tyckte att du gjorde rätt!!!

ens barn behov går ju i första hand, och om han är lite kvälls skrikig och du inte vill amma ute så skall man självklart åka hem!!!

tråkigt att inte de kunde förstå det!!

• elinina

ja tycker du gjorde helt rätt!!! men det kommer den tiden då du har tid till allt detta!
    tycker att de får acceptera ditt val!

stå på dig

jag har valt flera ggr att inte delta i grejer bara för att gössen är så mammig på kvällen. men jag ångrar mig inte...ut kan man gå flera ggr, men han bli inte så liten igen...

• Tygtiiger

Eh... när min son var sex veckor vågade jag knappt gå utanför dörren efter 3 mjölkstockningar orsakade av ansträngning...
    Det är ju självklart att man inte kan köra på som vanligt, man har fått ett barn och h*n får komma i första hand. Jag har förstående släkt och vänner, vi tar aktiviteter i vår egen takt och det är MYCKET lättare nu när han är 5 mån. Jag är fortfarande ospontan och osäker, men det var värre i början!

• stjärnskottet

Hej!
    Jösses!!! Det har du gjort bra när vår dotter var 6 v var vi mest hemma o gick i myskläder *ler* som nybliven mamma så har man all rätt att sätta stopp när man inte orkar..du kan ju inte sova en hel natt bara för att ni varit ute o haft trevligt...hips vips så är barnet vaken o då skall man orka, jag tyckte oxå att det var jobbigt att amma "offentligt" gjorde det typ 1 gång...Stå på dig, jag tycker att du gjorde rätt!Jag hade ej orkat en sån hektisk dag med en 6 v baby

• HasseH

Kan bara säga en ska: Stå på dig! Du känner själv vad som är bäst för dig och din plutt. Om du/ni inte orkar, så är det så. Det behöver du inte ha dåligt samvete för. Och om de andra har problem med det ärdet ju deras problem! Gör som du känner! Man kan alltid skylla på (som inte alls bara är ett svepskäl utan helt sant) att amningen störs av stress/oro/för mycket aktiviteter. (om du nu ammar, annars kan du dra till med anknytningen! POckså jätteviktigt! Ni behöver lugn och ro!) Kram.

• Mandi74

Ähh..du känner väl dig själv och barnet bäst? Du vet väl bäst vad ni klarar och orkar? SÅ bry dig inte om vad de andra tycker..hur gjorde de själva när deras barn var små??

Ha en mysig kväll med sonen istället..ensam..

• Themis

Väljer att avstå?

*ramlar runt på golvet av skratt*

Jösses, det må vara lite sorgligt men vi blåljuger ibland för att lyckas leva vårt liv utan att vilja lustmörda släkten...

Som den här veckan när vi har haft en katastrofmiddag med mannens far+syster i söndags, har en födelsedag i hans släkt torsdag kväll och EN TILL på söndag som de bjöd till I GÅR... *GAH!*

De tror nog verkligen inte vi har nåt annat för oss än att kuska land och rike runt och äta tårta, men jag har precis varit på tjänsteresa utomlands må-tisd. Lördag är redan upptagen och får inte jag vila och ta hand om hemmet på söndag så kommer blod att flyta, sanna mina ord...

Släkten ska vara glad att man trycker på pausknappen innan man har fått nog och går bärsärkagång på dom, det är min fasta övertygelse! Lycka till!

• Forsen

Du gjorde helt rätt!!!!! Jag har gjort samma sak som dig när han var så liten och fick samma attityd tillbaka... Bl a från min sons farmor. Blir så förbannad på sånt.

Min son är nu 5 månader och jag avstår ofta från vissa aktiviteter. Bl a för några veckor sedan att följa med på bowling. Dels för att det är hög musik där och mörkt med blinkande ljus (discobowling). Folk som skriker och klappar händer. Hade aldrig fått han i säng pga för mycket intryck så sent på kvällen. Jag tänker så här: Det är NU han är liten och det är nu jag har en spädis. Om ett år så kan man nog hänga med på det mesta. Det hinns med senare helt enkelt.

Lyssnar inte på dem! Lite på din instinkt i fortsättningen också.

Kram
    Anna

Svar på tråden Orkar inte flänga runt FÖR mkt med en spädis.