• Iluna

tips på bakverk till fredagsfika på jobbet.

Vi har börjat med fredagsfika på jobbet, man har 1 vecka var sen rullar de på. Jobbar med ett gäng fräcka damer och vill fixa något riktigt musigt..men har lite svårt att komma på vad.
    några tips????

• Svar på tråden tips på bakverk till fredagsfika på jobbet.
  • carola1977

Hur många ska det räcka till?

• carola1977

Muffins gillar jag . Har ett recept på goda hallonmuffins som är lätta att baka och som folk brukar tro är köpta.
    www.expressen.se/1.247017
    Jag skippar citronskalet (överkurs) och använder frysta hallon och trycker ned 3-4 stycken i varje muffin.

• carolinae

Kardemummakaka

125gr smör
    2 dl socker
    7,5 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    4 dl mjölk
    2 tsk kardemumma (mald)
    1 nypa salt
    1 ägg (kan uteslutas)

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Häll i smör, mjölk och ägg och vispa ihop. Smöra och bröa formen. Häll smeten i en form (minst 1½ liter). Strö lite kanel och strösocker ovanpå. Gräddas i 175 grader i ca 55-60 minuter.

Viktigt med formen för den blir en ganska hög kaka!!

Citronkladdkaka

150g smör
    2 ägg
    2½ dl socker
    1½ dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker
    saft och skal av 1 citron.

Smält smöret och låt svalna. Värm ugnen till 150 grader.
    Rör ihop ägg och socker. Tillsätt vetemjöl, vaniljsocker och saften och skalet från citronen. Rör ner smöret. Häll i smord och bröad form. Grädda i mitten av ugnen ca 35 min. Låt svalna och servera med vispad vaniljvisp och färska bär...

Hur gott som helst speciellt en varm sommardag när man kanske inte är så sugen på choklad men något smask!!!

• Hella Pella

Kladdkaka med vispgrädde är ju aldrig fel!

• Hella28

Nötbakelser!! Nötbotten i aluminiumform, smörkräm över & sen toppa med vispad grädde & mandarinklyftor

Svar på tråden tips på bakverk till fredagsfika på jobbet.