• kristall

Skillnad på Nan1 färdig på tetra & pulvret ?????dottern grinigare.....

Ja som rubriken lyder.....
    Har nämligen hela tiden kört med färdiga Nan1 på tetra,men provade pulvret istället.Får uppfattningen att hon inte blir loka mätt & belåten & blir lessnare & vill ha mat fortare när hon får det pulvermässigt....
    Någon som upplevt samma sak.
    Kan manhäva i lite mer pulver än vad det står på förpackningen? borde väll gå va....

• Svar på tråden Skillnad på Nan1 färdig på tetra & pulvret ?????dottern grinigare.....
  • Queen70

Om du ruckar på måtten, så blir det fel på näringsinnehållet, och så kan hon bli förstoppad om du tar mer pulver. Har inte märkt nån skillnad mellan tetra och pulver förutom att det blir skittdyrt att köpa tetror så dem använder jag bara när vi ska ut. Pulvret kanske inte blandats ordentligt. Blandar du i varmt vatten och skakar ordentligt?

Om hon är tillräckligt gammal är det nog bättre att börja med nan2 snarare än att ta i mer puver i nan1.

• kristall

Queen70 skrev 2009-02-02 20:00:10 följande:

Om du ruckar på måtten, så blir det fel på näringsinnehållet, och så kan hon bli förstoppad om du tar mer pulver. Har inte märkt nån skillnad mellan tetra och pulver förutom att det blir skittdyrt att köpa tetror så dem använder jag bara när vi ska ut. Pulvret kanske inte blandats ordentligt. Blandar du i varmt vatten och skakar ordentligt?Om hon är tillräckligt gammal är det nog bättre att börja med nan2 snarare än att ta i mer puver i nan1.
    Jag blandar det m kallt vatten & värmer det sen i micron....(min syrra gjorde alltid så)så någon skillnad på koncistensen blir det ju inte oavsett om det är kallt eller varmt.
    Hon är snart 3 månader & nan2 är rekommenderat från 4 månader.,men det kanske inte gör någon skillnad 1 månad tidigare.. tack för ditt svar !!!!
  • Queen70

Då kan jag tala om felet för Nan ska blandas i VARMT vatten. Det löser sig inte på rätt sätt annars. Vällign däremot tror jag man ska blanda i kallt vatten. Om hon inte verkar bli mätt kan det ju vara dags att gå över till nan2, men se till att blanda i varmt vatten. Det är viktigt för näringsämnena.

kristall skrev 2009-02-02 20:09:19 följande:
    Queen70 skrev 2009-02-02 20:00:10 följande:
    Jag blandar det m kallt vatten & värmer det sen i micron....(min syrra gjorde alltid så)så någon skillnad på koncistensen blir det ju inte oavsett om det är kallt eller varmt.Hon är snart 3 månader & nan2 är rekommenderat från 4 månader.,men det kanske inte gör någon skillnad 1 månad tidigare.. tack för ditt svar !!!!
  • Anna med 3 trollungar

Ger du bara ersättning eller ammar du också?

NAN 2 innehåller mer järn och risken för förstoppning eller ont i magen är stor, så kör 1 mått av 2 av och resten 1an och efter ett par dagar tar du 2 mått osv. För att vänja magen så att den inte får en chock.

Min son kan inte ta 2an, får jätte ont i magen och blir orolig bara jag har i 1 mått

• Queen70

Vi blandade ett och två ungefär 50/50 under nån vecka och har aldrig fått några prblem med magen. Säkert skillnad från unge till unge.

• kristall

Queen70 skrev 2009-02-02 20:14:26 följande:

Då kan jag tala om felet för Nan ska blandas i VARMT vatten. Det löser sig inte på rätt sätt annars. Vällign däremot tror jag man ska blanda i kallt vatten. Om hon inte verkar bli mätt kan det ju vara dags att gå över till nan2, men se till att blanda i varmt vatten. Det är viktigt för näringsämnena.
    Ja men då får jag börja värma det först då....
    Man gör ju så olika,men är det det som är felet sååååå...
    tack
  • kristall
    Anna med 3 trollungar skrev 2009-02-02 20:16:44 följande:
    Ger du bara ersättning eller ammar du också?NAN 2 innehåller mer järn och risken för förstoppning eller ont i magen är stor, så kör 1 mått av 2 av och resten 1an och efter ett par dagar tar du 2 mått osv. För att vänja magen så att den inte får en chock.Min son kan inte ta 2an, får jätte ont i magen och blir orolig bara jag har i 1 mått
    Hon får bara bara ersättning nu sedan 1 månad tillbaka...
  • TrasDockanLer

Värm de till ca: 40 grade och skaka mycket och låt stå en stund och sen skaka igen innan du ger de till henne...
    Så gör jag och märker skillnad på hur de löser sig i vattnet...

*~*Heike är mitt allt*~*
  • Shee

Skillnaden är att i tetrapacken är det mer "finmalt" än vad det blir i pulver form nan1. Nan HA är det finare pulver i däremot så det blir nog samma konsistens som tetra. 

Nan2 är mer svårsmält. mer mättnad i, men inte märkbart mer järn i. Min kille tål inte nan2, då hans mage är väldigt känslig. 
  • Shee

Förvara kokt vatten i en termos, som är avsvalnat. sen häller du i det först i flaskan, och fyller på med det heta nykokta vattnet från vattenkokaren. Enkelt och bra ät-temp. 

Dessutom tål inte alla flaskor att micras heller, då de flesta innehåller Bisfenol A, ett gift i flaskan som utsöndras i ersättningen varje gång du micrar den..
    BPA fria flaskor kan man micra. om man nu vill det dvs..
  • Ebba05

BVC upplyste mig om att NAN på tetra färdigblandad är gjord på färsk komjölk och kan ge lite bättre mättnadskänsla. Därav mycket dyrare också. Vi har haft samma problem som du och köper endast tetra.

• kristall

Shee skrev 2009-02-02 22:14:11 följande:

Förvara kokt vatten i en termos, som är avsvalnat. sen häller du i det först i flaskan, och fyller på med det heta nykokta vattnet från vattenkokaren. Enkelt och bra ät-temp. 
    Dessutom tål inte alla flaskor att micras heller, då de flesta innehåller Bisfenol A, ett gift i flaskan som utsöndras i ersättningen varje gång du micrar den..
    BPA fria flaskor kan man micra. om man nu vill det dvs..
    Hur vet man att de är BPA FRIA? De nappflaskor vi använder nu är: Bambino & MAM flaskorna....
  • kristall

kristall skrev 2009-02-03 11:01:59 följande:

Shee skrev 2009-02-02 22:14:11 följande:
    Hur vet man att de är BPA FRIA? De nappflaskor vi använder nu är: Bambino & MAM flaskorna....
    Var inne & kollade hemsidorna & båda är BPA fria.....puha !!!
    Tusen tack för alla svar jag fått & kram på er allihopa
  • Queen70

Du kan väl berätta hur det går sen..

kristall skrev 2009-02-03 11:10:06 följande:
    kristall skrev 2009-02-03 11:01:59 följande:
    Var inne & kollade hemsidorna & båda är BPA fria.....puha !!!Tusen tack för alla svar jag fått & kram på er allihopa
  • kristall

Queen70 skrev 2009-02-03 12:25:25 följande:

Du kan väl berätta hur det går sen..
    Ja jag berättar om någon dag då borde man ha märkt klar skillnad.för idag har hon bara fått det i pulverform en gång då vi varit borta hela dagen......kram kram
Svar på tråden Skillnad på Nan1 färdig på tetra & pulvret ?????dottern grinigare.....