• kramgrisen

tips på fyllning i smörgåstårta utan skaldjur.

ska göra smörgåstårta, och ska göra en med räkor och en utan..men vad ska ma ha på? har ätit med leverpastej ch grejs..men minns inte vad det var mer på..gillar den med räkoer själv så=) men är folk allergiska så får man hitta på nåt annat=)

• Svar på tråden tips på fyllning i smörgåstårta utan skaldjur.
  • LiljaM

Skinka och ost? jag brukar göra med hackad skinka och purjolök cremefraiche o lite majonnäs..

• Kössen

man kan blanda vispad grädde med leverpastej, som fyllning, då blir inte smaken så markant utan smakar lite mildare.
    mimosasallad kan man även ha i som fyllning,
    köttbullar kan man ha som garnering.

• gutegirl

Jag brukar röra ihop philadelfiaost och hackad rökt skinka och lite tomat. Det brukar bli gott.
    Sedan kan man ta kycklingleverpastej, det är lite mildare i smaken och blanda med hackad saltgurka och bre på också.

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Gustie

Jag brukar ha ett lager med bredbar ost blandad med hackat rökt oxkött och ett lager med majonnäs blandat med tonfisk.
    Det är jättegott!

• Lemice

Jag brukar göra en med rostbiff

Och en med kyckling och mozarella

säg till om du vill veta hur jag gör

• kramgrisen

Lemice skrev 2009-02-02 20:18:43 följande:

Jag brukar göra en med rostbiffOch en med kyckling och mozarella säg till om du vill veta hur jag gör
    hade varit toppen=)
  • kramgrisen

jag gör mina dagen inan elelr fyllnigne iaf..så det soggar till sig ordentligt..

• kramgrisen

tar gärna bägge=) är bra att kunna =9 är så bortskämd med att mamam gör smörgåstårtorna annars..

• ALJO

Majo
    grädde/creme fraice
    Leverpastej (inte för mycket)
    bostongurka (inte heller för mycket)
    (Kör med elvisp så pastejen inte är klumpig)

Mimosasallad (eller legymsallad)

Kassler eller skinkhack (brukar köra kssler i matberedaren)
    Majo
    Grädde/c/f
    S+p
    ev. Purjo

Hackat ägg
    Majo
    Grädde/cf
    S+p

• Tiggr

Jag brukar göra smörgåstårta på polarkaka där de två fyllningarna består av;
    1. vispad grädde, majonäs, purjolök, gurka, dill och kaviar
    2. tonfisk, ägg, lök, majonäs och chilisås
    Garneringen är urspungligen med bland annat räkor och stenbitsrom men jag brukar byta det mot t.ex. skinka och körsbärstomat. Garneringen i övrigt är hackade ägg och gurka på ett lager av räkost (jag byter mot skinkost) blandat med grädde.

De tårtorna brukar vara väldigt uppskattade, inte många som inte gillar dem faktiskt.

Världens vackraste Wilhelm och lillhjärtat med BF 090705
  • Lemice

Rostbiff (favorit)

Hönökaka
    Gör egen potatis sallad (lager 1)
    Remoulad (jag använder färdig)(lager 2)
    Strimlad rostbiff(lager 2)
    rostad lök lager(lager 2, över rostbiffen så den inte blir mjuk)

Blanda majo och Creme fraiche och pepparrotsvisp i en bunke och täck tårtan ... garnera som på bilden
    http://mamacitaa.blogg.se/2008/september/lite-bilder-fran-1-ars-kalaset.html

Kyckling

Gör en kyckling curryröra (lager 1) - Fräs currypulver i olivolja, låt svalna, i med majo och creme fraiche, salladskyckling, Majs, finhackad paprika, torkad dragon, torkad timjan

Gör en röra med valfri smaksatt philadelphiaost och lite finhackad rödlök(lager 2)

Blanda majo och Creme fraiche och i en bunke och täck tårtan ... garnera som på bilden
    http://mamacitaa.blogg.se/2008/may/sondagen-den-25-maj-morsdag.html

Har inga exakta mått men tar alltid lite mer majo än vad jag tar creme fraiche för att det inte ska bli rinnigt... fråga gärna om det är något du undrar... 

Lite klyddigt att förklara hur man gör när jag nästan alltid hittar på mina egna recept

• limpan

sist jag gjorde smtårta hade jag ett lager soltorkadetomater som jag hackade, sen blandade jag i mjukost och lite grädde:D blev skit gott:P

Svar på tråden tips på fyllning i smörgåstårta utan skaldjur.