• Buus

Engelsmännens heltäckningsmattor???

Kan någon förklara för mig varför engelsmän (och amerikaner i viss mån) har heltäckningsmattor överallt?

1. Engelsmän går in med skor. Skor + matta = Smart?
    2. Heltäckningsmatta i badrum?? Är det inte uppenbart att det är korkat? Har de inte hört talas om fuktskador och mögel?

Snälla förklara för min enda förklaring är att de är puckade..

• Svar på tråden Engelsmännens heltäckningsmattor???
  • timalillah

Ja jag fattar inte häller det. Ser det frächt ut i deras lägenheter? På tv så går dom ju även upp i soffan med skorna funkar det så på riktigt.

• Angels Fall First
    timalillah skrev 2009-02-02 20:26:11 följande:
    Ja jag fattar inte häller det. Ser det frächt ut i deras lägenheter? På tv så går dom ju även upp i soffan med skorna funkar det så på riktigt.
    Här (jag bor på Irland) så är det helt okej med skorna i soffan. Något som jag har väldigt svårt för. Men jag skulle gissa på att det ser likadant ut i England. 
    Och jag tackar för att den familjen jag jobbar hos inte har heltäckingsmattor någonstans (iofs ska dom ha det på hela övervåningen när allt är klart men just nu då), det blir mer lättstädat som det är nu
    People like you are the reason people like me need medication
  • Airlee

När jag hade en engelsman på besök för ett tag sedan (hans första gång i Sverige) så var han häpen över hur många av våra hus som är byggda av trä, med tanke på eldsvådor. Finns nog saker i alla länder och kulturer som verkar konstiga för andra. Personligen så älskar jag att gå in med skor i ett hem med heltäckningsmatta! Men skulle inte orka ha en själv.

• enlitenbitkaka

Billigt, enkelt att lägga och isolerar. Är den förklaringen jag fått från hantverkare. Trägolv/parkett innebär lyx i både tid och pengar.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Joonas

När jag bodde i USA sa dem WOOOW, hardwood flooring!!! WOOOW, tile flooring! Det var exklusivt och lyxigt. Lite exotiskt faktiskt... För mig, som var där i mitten på 80-talet var ju heltäckning hopplöst ute, något våra föräldrar haft men som, till och med, även de insett var skräp...

• Buus

*skratt* ja och det som förvånar mig är att det tillockmed börjar komma tillbaka och ja.. ska vara coolt igen.. Illa. tillbaka med mögel och allergier. =)

Jag var aupair när jag var 17, i england. De hade mattor överallt förutom i köket. Det var väldigt jobbigt att bada barnen tyckte jag för de öste verkligen vatten överallt och de hade inte ens ett duschdraperi. Men förstå vad den mattan ska se ut under.. blä!!

• Bicky

Husen är dragiga, dåligt isolerade. Heltäckande matta isolerar lite, kala golv blir alldeles för kalla. Skor av samma anledning - kallt på golven.

• skriva

En irländsk kompis, som nu har bott i Sverige jättelänge, sa i början när han var här att alla trägolv fick honom att tänka på att vi var besatta av renlighet, ha ha ha! Som de flesta jag känner som har flyttat hit från andra länder, blev han sedan besatt av trägolv och trä i största allmänhet. Allt skulle vara i naturligt trä, helst omålat. En australiensare jag känner som bor här har byggt ett svenskt hus (kommer ej ihåg var han köpte byggsatsen) i Australien.

Kan man ta detta som ett tecken på att det är ett lyckat koncept, kanske?

Svar på tråden Engelsmännens heltäckningsmattor???