• Blivandetrebarnsmamman

    Så här sa min läkare på Ultragyn ang. kub statistik & resonemang

    Hej alla blivande föräldrar!
    Inför mitt kub-test idag hade jag gogglat en hel del och sökt information om kub och framförallt statistik. Det jag hade i huvudet inför kub-testet var att alla resultat över 1:200 innebar ?ingen förhöjd risk? och man kunde få så ?låga? resultat som 1:20 000. Trots att jag är 37 år och har 2 friska barn sedan tidigare blev jag CHOCKAD över att ?endast? få en riskbedömning på 1:301! Mitt undermedvetna hade liksom förberett sig på en risk runt 1:3 000 eller liknande?

    NÅVÄL, strax efter att den (vänliga) sköterskan informerat oss om att vår riskbedömning var 1:301 men att det inte innebar någon förhöjd risk hamnade jag nästan i chocktillstånd (och maken var lite blek om nosen?) Så sköterskan förklarade snabbt att hon tyckte vi skulle prata med en läkare och få mer information. Två minuter senare fick vi komma in till en supermysig, öppen och trevlig läkare på Ultragyn (Odenplan, Stockholm) som förklarade väldigt mycket gällande NUPP, KUB, nackspalt, hormoner, FVP, MKP, missfall, kromosomfel, organfel osv. osv. Vi ställde säkert 50 frågor och fick i princip svar på alla våra funderingar!

    Det som jag tyckte kändes skönt att höra var följande:

    Under sina 3 år på Ultragyn hade denna läkare aldrig varit med om, eller hört talas om, någon kvinna som haft högre risk än 1:200 och som valt att göra FVP eller MKP och där det visat sig att fostret hade kromosomfel! Vidare sa läkaren att OFTAST har foster med kromosomfel fått väldigt hög risk, 1:2, 1:6 eller 1:8 i kombination med att sköterska och/eller läkare sett på UL att det är något som är fel (många gånger har t.ex. fostret inte vuxit som det ska).

    Vidare nämnde han att det är 1:180 ? 1:200 risk att få missfall vid FVP och MKP på Ultragyn men det varierar från år till år (deras statistik). Men att man såklart inte kan veta om missfallet beror på ingreppet eller om något annat var fel på fostret. Ett eventuellt missfall kan orsakas av olika anledningar: antingen genom infektion efter själva ingreppet eller genom en blödning i livmodern alternativt av en infektion i underlivet som sprider sig till livmodern då det är ett litet sår där efter nålen. ?Vår? läkare berättade att han gör, i snitt, 4-6 FVP och MKP per dag så det kändes som om han visste vad han pratade om?

    Till sist frågade vi hur ofta de får lämna tråkiga besked till patienter där det efter FVP/MKP visar sig att fostret verkligen hade kromosomfel och då sa han att det varierar från ca. 1-3/vecka. I förra veckan lämnade de 2 negativa besked, i det ena fallet hade patienten 1:6 och i det andra 1:8 i risk. En av kvinnorna var för övrigt 46 år.

    Vi kände oss mycket lugnare och bättre till mods efter att ha fått denna information och jag hoppas att jag lyckats lugna fler oroliga medsystrar med en ?låg, men ändå inte superlåg? risk

  • Svar på tråden Så här sa min läkare på Ultragyn ang. kub statistik & resonemang
  • lo800

    Tack för att du orkade skriva o dela med dig för att lugna oss oroliga själar.
    Jag fick bra siffror men kan ändå inte släppa tanken på att vårt barn skulle ha något kromosomfel.

  • Trine

    Tack för att du delar med dig av den info du fått! Det ger ett välbehövligt perspektiv på alla siffror som florerar om NUPP/KUB. 1:200 är t.ex. en risk på 0,5 %, dvs väldigt låg - och ändå läser man om de som nojar över siffror över 1000, ibland 10.000!

  • Sessilou

    Tusen tack för din tråd.
    Har själv valt att göra KUBtestet och ska på lb nästa vecka för att få remisserna.
    har funderat lite på hur man reagerar över resultatet, men på ett sätt känns det skönt att om man nu är högrisk få veta det tidigt och inte så sent som i v 20 på första ultraljudet typ. Då vill jag isåfall välja att "tidigt" avbryta graviditeten isåfall.


    There is no spoon=)
  • Cristine1

    Tack för att du tog dig tid att skriva, nu känns det bättre! Jag gjorde själv kub på ultragyn och tyckte också att barnmorskan var fantastiskt trevlig. Men det var inte förrän jag kom hem som tankarna satte igång... Vi fick en låg risk med bara 1:2000. Men såklart började jag jämföra det med sonen som låg på över 1:17000 för bara 1 1/2 år sedan. Nu tänker jag släppa det och vara glad för den bebis som kommer!

  • Katrin1988

    Hej Cristine, fick precis som dig 1/2200 cirka på kuben på andra barnet för trisomi21, första fick jag 1/16800. Tänker på det en del. Har ju gått ett tag men hade varit kul att höra hur allt har gått för dig och med den graviditeten.

  • Babymama
    Katrin1988 skrev 2019-04-07 20:05:06 följande:

    Hej Cristine, fick precis som dig 1/2200 cirka på kuben på andra barnet för trisomi21, första fick jag 1/16800. Tänker på det en del. Har ju gått ett tag men hade varit kul att höra hur allt har gått för dig och med den graviditeten.


    Hej Katrin!

    Nu frågade du inte mig men jag har en son som fick 1:404 på kub. Han är 4,5 år idag och en helt normal pojke, kromosommässigt och i övrigt. Helt frisk! Jag är gravid igen och fick denna gång 1:800 på kub. Nu räknades det som medelrisk så vi fick göra NIPT i vecka 13 och fick svar efter en vecka att kromosomerna såg normala ut. 1:2200 hade jag aldrig oroat mig för! Det är ju ett toppenresultat!
Svar på tråden Så här sa min läkare på Ultragyn ang. kub statistik & resonemang